Kaip pasakojo Uoksų kaime su šeima gyvenantis Vaidas, jau praėjusiais metais pasiekė žinia, kad pagaliau nebereikės kratytis per duobes – numatyta asfaltuoti kelią Kabeliai–Uoksai. Kelininkai dar rudenį jį sužymėjo, prismaigstė kuoliukų. Netrukus jie dingo – buvo perkelti į keliuką, vedantį į laukus. Šiuo žvyrkeliu naudojasi tik vienas vietos ūkininkas. Gyventojams susirūpinus, kodėl pasirinkta asfaltuoti į vieną sodybą vedantį kelią ir be asfalto palikti maždaug aštuoniasdešimt gyventojų turintį kaimą, paaiškėjo tokios keistenybės priežastis. Mat į Uoksus vedantis kelias yra rajono Savivaldybės žinioje, o asfaltuojamasis yra valstybinės reikšmės kelias, kuriuo rūpinasi Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.
„Jau anksčiau dėl skirtingos kelių priklausomybės kildavo kuriozų. Pavyzdžiui, į laukus vedantis keliukas būdavo greideriu nulyginamas, nors pats ūkininkas sakydavo, kad nėra tam reikalo – tuo keliu jis važinėja vienas, todėl ir duobių nėra. O kaimo gyventojai iki šiol priversti kratytis per duobes, nes greideris geriausiu atveju pravažiuoja kartą per metus“, – kalbėjo Vaidas.
Jis spėja, kad kelininkai iš pradžių sužymėjo pro kaimą vedantį kelią, mat ir patys nepatikėjo tokiu kuriozu. Vėliau klaidą jiems teko taisyti. Vaidui nesuprantama, kodėl visi mato, kaip neracionaliai naudojamos mokesčių mokėtojų lėšos, bet niekas nesiima iš esmės spręsti šios problemos.
„Visi supranta, kad asfaltuoti kelią, vedantį į laukus, yra nesąmonė. Juk tam leidžiami valstybės, tai yra visų dirbančių žmonių, pinigai. Dabar stirnoms bus tik sunkiau perbėgti kelią. Kažkoks absurdas. Rajono valdžia Kelių direkcijos atstovams turėtų paaiškinti, koks čia nesusipratimas“, – akivaizdžia nesąmone piktinosi Vaidas.
Uoksų kaimo gyventojai jau prieš dvi savaites įteikė raštą su parašais Panevėžio rajono savivaldybei, tačiau neslepia nededantys daug vilčių, kad šitas absurdas pasikeis.
Vietiniai bejėgiai
Panevėžio rajono savivaldybės Statybos ir infrastruktūros skyriaus vedėjas Rimas Samkus pripažino: gyventojų pasipiktinimas jiems suprantamas. Visgi, anot vedėjo, šiuo atveju savivalda yra bejėgė pakeisti situaciją. Mat asfaltuojamas kelio ruožas priklauso Kelių direkcijai, tad tik ši ir sprendžia, kuriuos kelius ir pagal kokį pirmumą asfaltuoti.
„Pagal kokius kriterijus ar metodikas Kelių direkcija atrinko asfaltuojamus kelius, mes negalime komentuoti. Mums patiems neaišku. Pernai į direkciją vyko ir pats meras P. Žagunis, bet į vietinės valdžios siūlymus nebuvo atsižvelgta“, – kalbėjo R. Samkus.
Nors dabar šis kelias veda tik į vienintelę sodybą, spėjama, kad kadaise ten galėjo būti reikšmingas objektas, jeigu kelias buvo pripažintas valstybinės reikšmės. Pasak vedėjo, nors žvyrkelis veda į laukus, bet jį kerta važiuojantieji kitu vietiniu keliu, todėl laikoma, kad tai intensyvaus judėjimo kelias. Nors Panevėžio rajone apstu neasfaltuotų kelių, kuriuose judėjimas dar intensyvesnis, šie nėra tarp išrinktųjų.
„Kelių direkcija neatsižvelgia į vietos valdžios siūlymus, todėl išeina tokia iškreipta situacija. Pavyzdžiui, iš Ėriškių į Barklainių gyvenvietę vedantis kelias nepatenka į Kelių direkcijos metodiką ir nėra planuojama šį kelią asfaltuoti, nors jo intensyvumas gerokai didesnis“, – paradoksus atskleidžia R. Samkus.
Norėti nepakanka
Duobėtu keliu besikratantiems Uoksų kaimo žmonėms rajono Savivaldybė nieko viltingo negali pažadėti. Rajono valdžios siekis – išasfaltuoti visus rajono kelius, tačiau tam nėra finansinių galimybių, todėl tenka susidėlioti prioritetus. Dar 2015 m. nustatyta tvarka, kam turi būti teikiamas pirmumas. R. Samkaus teigimu, prioritetus pirmiausia turi susidėlioti pačios seniūnijos. Uoksų kaimas priklauso Velžio seniūnijai, tačiau nei praėjusiais, nei dar ankstesniais metais iš jos negauta jokio prašymo dėl Uoksų kaimo pagrindinės gatvės įtraukimo į asfaltuojamų gatvių sąrašą.
„Ankstesnių metų Velžio seniūnijos sueigos protokoluose matau, kad yra pateikti prašymai žvyruoti tris gatves, iš kurių viena – Marijonava–Uoksai. Suprantama, kad žvyravimas duobėtos gatvės problemą išsprendžia laikinai ir gyventojams trūko kantrybė, tačiau reikia suprasti, kad bet kokie sprendimai, susiję su gatvių asfaltavimu, žvyravimu ir kitais ūkiniais dalykais, priimami sueigoje“, – tvirtino R. Samkus.
Tiesa, net ir pateikus raštišką prašymą asfaltuoti Uoksų kaimo gatvę, kaip pripažįsta vedėjas, artimiausiu metu sulaukti kelininkų nėra realu. Ir toje pačioje Velžio seniūnijoje yra daugiau vietovių, kur reikalinga asfaltuoti gatves, todėl eilės sudaromos taip pat pagal tam tikrus kriterijus. Iš viso Panevėžio rajone yra dar apie 700 kilometrų žvyruotų vietinių kelių, laukiančių savo eilės.
„Dar yra neasfaltuotų gatvelių ir didesnėse Velžio seniūnijos gyvenvietėse – Staniūnuose, Dembavoje, Velžyje, kur vyksta gerokai intensyvesnis eismas. O Uoksai tolėliau ir tuo keliu naudojasi gerokai mažiau gyventojų, tad nieko paguodžiamo jiems negaliu pažadėti. Vietos bendruomenė pirmiausia turi kreiptis į seniūniją ir pateikti raštišką prašymą asfaltuoti gatvę“, – aiškino R. Samkus.
Tiesa, Panevėžio rajono meras P. Žagunis pažadėjo ateinantį pirmadienį susitikti su Uoksų kaimo gyventojais ir aptarti jų problemą.
„Situaciją žinome puikiai. Suprantame ir gyventojų norus, bandysime ieškoti išeičių“, – žadėjo P. Žagunis.
Rūpinsis valstybė
Lietuvos automobilių kelių direkcija skelbia įgyvendinusi beveik 100 proc. 2017–2018 m. numatyto žvyrkelių asfaltavimo plano – išasfaltuota 713 km, o tai sudaro 91 proc. numatyto plano.
Per 2015–2016 m. metus žvyrkelių buvo išasfaltuota 136 km.
2019 m. žvyrkeliams asfaltuoti numatyta skirti 128 mln. eurų. Planuojama išasfaltuoti apie 445 km.
Kelių direkcija Panevėžio rajone iki 2020 m. numačiusi išasfaltuoti šias kelių atkarpas: Raguva–Šilai–Mikėnai, Ramygala–Jotainiai, Velžys–Jotainiai–Pagiriai–Šėta, Ramygala–Stebeikiai, Juostininkai–Raguva, Akmeniai–Miliūnai, Kabeliai–Uoksai.
2018 m. sausio 1 d. duomenimis, Lietuvoje buvo apie 6 815,001 km žvyrkelių.
Atrinko pagal metodiką
Evaldas Tamariūnas Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas:
Kelias Kabeliai–Uoksai asfaltavimui atrinktas pagal asfaltuotinų žvyrkelių ruožų atrankos metodiką ir nustatytus atrankos kriterijus, atsižvelgus į visuomenės poreikius, savivaldybių prašymus ir išanalizavus esamą situaciją. Šis kelias eina per Marijonavą. Juo naudojasi ir gyventojai, ir verslas. Asfaltavimas yra susijęs su visų visuomenės grupių poreikių tenkinimu, o ne vienos grupės.
Kelių direkcija atsakinga už valstybinės reikšmės kelių tinklo plėtrą ir priežiūrą. Minėtas kelias priklauso šiam tinklui. Asfaltas anksčiau jau buvo paklotas nuo pagrindinio kelio iki Tilto per Juodą upę. Nuosekliai vystant valstybinės reikšmės kelių tinklą dabar vykdomi likusio ruožo asfaltavimo darbai. Į valstybinės reikšmės kelių tinklą yra žiūrimą kaip į sistemą ir palikti neasfaltavus kelis metrus kelio nėra efektyvu, nes skiriasi asfaltuotų ir neasfaltuotų kelių priežiūros lygiai, reikalavimai. Toliau einantis kelias yra vietinės reikšmės ir už jo priežiūrą atsakinga savivaldybė.