Miesto valdžia tvirtina, jog stetiškiečiams gyvenimo sąlygų nepablogins, anaiptol, dar ir pagerins.
Savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėjo Sauliaus Glinskio teigimu, naujajai aikštelei pietinėje miesto dalyje nusižiūrėtoji vieta nuo Senųjų Stetiškių gyvenamosios zonos nutolusi per 500–700 m, o neseniai panaikintąją Pilėnų gatvėje, prie įmonės „Panevėžio specialus autotransportas“, nuo artimiausio namo teskyrė maždaug 100 metrų.
Stetiškiečiai užprotestavo
Savivaldybės taryba pritarė, kad Matininkų gatvėje, sandėliavimui numatytoje zonoje, iš privačių asmenų būtų išperkamas žemės sklypas. Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centras planuoja įrengti nuo 30 iki 60 arų užimančią didžiagabaričių atliekų priėmimo aikštelę su daiktų mainų punktu. Tai būtų didžiausias tokio pobūdžio objektas mieste. Šiuo metu veikiančios aikštelės Savitiškio ir Senamiesčio gatvėse užima apie 18 arų.
Stetiškių kvartalo gyventojai su tokia kaimynyste kategoriškai nesutinka. Tarybos nariams išsiųstame reikalavime stetiškiečiai piktinasi, jog planuojant vietą aikštelei „neatsižvelgta į vyraujančius vėjus, pietų, pietvakarių vėjai dar labiau didins taršą ne tik pietinėje, bet ir centrinėje miesto dalyje“. Stetiškiečiai įsitikinę, jog Matininkų gatvė, šalia kurios turėtų atsirasti stambiagabaričių atliekų surinkimo aikštelė, visiškai netinkama nuolatiniam sunkiasvorių transporto priemonių su atliekomis judėjimui.
„Ji netgi neasfaltuota, nėra sutvarkyta lietaus nuotekų sistema, tiesiog iškasti grioviai abiejose kelio pusėse, tai daro kelią nesaugų, ypa žiemą ir lietingomis dienomis. Žmonės, gyvenantys netoli Matininkų gatvės, ir taip dūsta nuo dulkių. Tokios aikštelės yra pavojingos žmonių sveikatai, skleidžia dulkes, smarvę, dūmus, veisiasi pavojingų ligų platintojai – žiurkės, pelės, musės. Atliekoms pūvant išsiskiria metano, etano, propano, butano ir anglies dioksido mišiniai“, – viena už kitą baisesnės būsimos problemas vardijamos Stetiškių mikrorajono gyventojų ir Senųjų Stetiškių bendruomenės pasirašytame reikalavime.
Žiurkių nematė
Būsimosios aikštelės šeimininkas – apskrities savivaldybių valdomas Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centras (PRATC) tvirtina, kad žmonių nuogąstavimai neturi pagrindo.
„Turbūt kai kuriuose namuose pelių gali būti daugiau nei mūsų aikštelėse. Nesame jų ten matę. Jokių ten žiurkių nei dūmų nėra, o juo labiau metano, kad jis pradėtų skirtis, turėtų būti labai ilgai nevežamos atliekos. Sunku būtų net diskutuoti apie tai“, – teigė PRATC direktorius Gintautas Ulys.
Į didžiagabaričių atliekų surinkimo aikšteles, kokios veikia Savitiškio, Senamiesčio gatvėse ir numatyta Matininkų g., pagal teisės aktuose įtvirtintas normas gali būti atvežama 10–12 rūšių pavojingų, buityje susidarančių atliekų. Pasak G. Ulio, tokių atliekų – lempų, turinčių gyvsidabrio, akumuliatorių, baterijų, tepaluotų šluosčių, dažų likučių ir panašių – panevėžiečiai pristato ganėtinai mažai, o jos laikomos sandariose talpyklose. Pagal reikalavimus šitaip jos gali būti saugomos ne ilgiau nei 6 mėnesius.
„Pavojingas atliekas vežame kur kas dažniau nei nustatyta normose. Kitos atliekos, tarp jų ir žaliosios, vežamos kai kada per dieną ir po du kartus“, – kalbėjo G. Ulys.
Atliekų kiekiai auga
PRATC kreipėsi į Savivaldybę, kad šioji ieškotų sklypo dar vienai didelių gabaritų atliekų aikštelei. Pasak G. Ulio, toks poreikis atsirado gerokai išaugus į kitas dvi aikšteles suvežamų atliekų kiekiams. Į esančią Savitiškio gatvėje 2018-aisiais panevėžiečiai atvežė 1 962 tonas atliekų, o pernai 2 870,4 tonos, tai yra net 46,3 proc. daugiau. Dar daugiau jų priimta Senamiesčio g. veikiančioje aikštelėje: 1 898,4 tonos 2018-aisiais ir 3008,5 tonos 2019-aisiais – per metus atvežtų atliekų kiekis čia šoktelėjo net 58,5 proc.
G. Ulys tokią tendenciją sieja ne tik su augančiu panevėžiečių sąmoningumu, kai mažėja prie konteinerių gatvėse suverčiamų rakandų krūvos, bet ir Savivaldybės įmonės „Panevėžio specialus autotransportas“ atliekų surinkimo aikštelės Pilėnų gatvėje uždarymu. Didelių gabaritų atliekos joje nebepriimamos nuo pernai sausio, o nuo šių metų balandžio ten bus galima atvežti tik žaliąsias atliekas.
Anot G. Ulio, dėl tokios permainos didžiagabaričių atliekų atvežimas į tokias aikšteles tampa problemiškas.
„Nors miestas nedidelis, bet kai reikia iš vieno krašto pervežti į kitą, žmonėms jau nebepatogu, o jei dar atvežus reikia eilėje palaukti. Pietinėje miesto dalyje aikštelės didelių gabaritų atliekoms neliko. Todėl ir pasiūlėme Savivaldybei šitoje pusėje įrengti naują, kad gyventojams būtų patogiau“, – aiškino PRATC vadovas.
Savivaldybės rūpestis – nupirkti sklypą, o jame aikštelę statys PRATC. Kiek ji kainuos, pasak G. Ulio, bus aišku parengus investicinį projektą. Kainą lems daugelis faktorių – komunikacijos, privažiavimas ir kiti.
Direktoriaus teigimu, planuojama 40 arų aikštelė. Joje numatoma įrengti ir mainų punktą, kur būtų galima keistis daiktais. Tokiais punktais ketinama papildyti ir aikšteles Savitiškio bei Senamiesčio gatvėse. Manoma, kad naujoji aikštelė Matininkų gatvėje galėtų pradėti veikti kitų metų pabaigoje.
Norėjo kaip geriau
Panevėžio savivaldybės atstovai stetiškiečius ramina, kad dėl naujosios aikštelės jų gyvenimo sąlygos nepablogės.
„Stambiagabaričių atliekų aikštelė „Panevėžio specialaus autotransporto“ teritorijoje Stetiškių gyventojams vos ne kieme buvo. Dėl to ji ir naikinama, perkamas sklypas naujai, kuri bus daug toliau nuo gyvenamosios zonos nei uždarytoji. Negi žmonėms geriau palikti senąją, artimesnę, nei įrengti toliau naują? Vienas iš argumentų naikinti aikštelę Pilėnų gatvėje ir buvo tas, kad ji arti gyvenamųjų namų“, – sako vicemeras Valdemaras Jakštas.
Mero pavaduotojas ramina, kad saugikliai sudėti teisės aktuose – turės būti išlaikyti privalomi atstumai, įvertintas pavojus aplinkai ir žmonių sveikatai.
Anot jo, naujoji aikštelė numatyta sandėliavimui skirtoje teritorijoje. Vis dėlto ar pietinėje miesto dalyje atsiras gyventojų pasipriešinimo sulaukusi nauja aikštelė, priklausys ir nuo to, ar pavyks Savivaldybei nupirkti sklypą. Jei savininkas sutiktų parduoti, jį turės įvertinti nepriklausomi vertintojai. Teisės aktai numato, kad savivaldybės negali pardavėjui mokėti brangiau, nei nustato vertintojai.
Tarybos posėdyje sprendimas pirkti sklypą būsimai aikštelei priimtas už jį balsavus valdančiosios daugumos atstovams. Opozicija tam arba prieštaravo, arba neturėjo nuomonės – susilaikė.