Motyvuojama, jog viešojo transporto bilietų kaina nesikeitė net septynerius metus, o sąnaudos išaugo. Kol kas toks prašymas palaikymo nesulaukė, o pačiam Autobusų parkui pasiūlyta ieškoti vidinių resursų, nelendant į keleivių kišenes.
Įstatymas kartą per metus leidžia peržiūrėti viešojo transporto bilietų kainas. Panevėžyje jos nebuvo keičiamos jau kelerius metus. Per šį laiką, pasak Panevėžio autobusų parko vadovo Arnoldo Gražio, augo atlyginimai, degalų kainos, didėjo ir kitos sąnaudos. Todėl įmonė nuspręndė Savivaldybės tarybos prašyti didinti bilietų kainas. Tiesa, tik tų, kurie vairuotojų parduodami pačiuose autobusuose. Dabar vienkartinis bilietas perkant autobuse kainuoja 64 centus, prašoma kainą didinti šešiolika centų – iki 80. Pasak A. Gražio, tokia suma pasirinkta neatsitiktinai – kad vairuotojams būtų patogiau atiduoti grąžą.
„Pasirinkome, kad reikia didinti tik autobusuose parduodamų bilietų kainą, kitų kainos turėtų likti tos pačios. Pagrindinis motyvas – kad vairuotojams būtų patogiau atiduoti grąžą. Be to, turime ir mes planuoti savo biudžetą. Jau kitais metais teks kelti algas vairuotojams bei administracijai, išaugo ir kitos sąnaudos“, – aiškino direktorius.
Jo teigimu, pagal kolektyvinę sutartį įmonė kas dvejus metus privalo kelti atlyginimus darbuotojams. Jau dabar darbo užmokestis nėra patrauklus, todėl, anot vadovo, išlaikyti vairuotojus tampa vis sudėtingiau – radę kur geriau, jie palieka Panevėžio autobusų parką. A. Gražio nuomone, bilietų branginimas padėtų išspręsti ne tik atlyginimų kėlimo problemą – įmonė galėtų investuoti į transporto parko atnaujinimą, paslaugų kokybės gerinimą.
„Nors nedrastiškai, bet keleivių po truputį mažėja. Algas neišvengiamai teks kelti. Jeigu nebus pritarta bilietų kainų didinimui, teks ieškoti kitų resursų ir galimybių“, – sako A. Gražys.
Neišnaudotos galimybės
Panevėžio savivaldybės Miesto plėtros skyriaus vedėjo Jokūbo Leipaus nuomone, branginti tik autobusuose parduodamus bilietus nėra geras sprendimas. Nors tai iš dalies palengvintų vairuotojų darbą, bet, anot J. Leipaus, ne visose miesto vietose yra spaudos kioskų ar kitų bilietų pardavimo vietų, tad kai kuriems keleiviams nepagrįstai pabrangtų bilietai.
„Jau kitų metų pabaigoje planuojame įvesti elektroninį bilietą, kuris turėtų sumažinti darbų vairuotojams“, – sakė J. Leipus.
Savivaldybės atstovai motyvuoja, kad Panevėžio autobusų parkas dar turi ir neišnaudotų vidinių resursų, kaip būtų galima optimizuoti išlaidas ir susimažinti patiriamus nuostolius.
„Atidžiai vertindami Autobusų parko veiklos ataskaitas matome, kad bendrovė dar turi resursų, kur galėtų optimizuoti savo veiklą. Kad ir spaudoje nuskambėję atvejai dėl nekilnojamojo turto amortizacijos ir daugybė kitų dalykų. Nereikėtų į tai žiūrėti labai savanaudiškai. Be to, pajamos iš pabrangusių bilietų padidėtų labai minimaliai“, – teigė J. Leipus.
Išeičių siūlo ieškoti patiems
Savivaldybės Miesto ūkio ir aplinkos komiteto pirmininkui Alfonsui Petrauskui Panevėžio autobusų parko pozicija kelti viešojo transporto bilietų kainas pasirodė kiek keista. Anot jo, Autobusų parko vadovai pateikė prašymą, motyvavo, kad bilietų kainų didinimas padėtų įmonei išgyventi, tačiau komitetų posėdžiuose, kai buvo svarstomas šis klausimas, vadovai nė karto nepasirodė.
„Jeigu to prašoma, reikėtų pateikti ir rimtų argumentų. Gal iš tiesų kėlimui yra rimtų priežasčių, tik mes to vien iš bilieto kainos nematome. Kelti kainas yra paprasčiausias ir lengviausias būdas, bet ne esminis problemos sprendimas“, – įsitikinęs A. Petrauskas.
Miesto ūkio ir aplinkos komitete vieningai nutarta autobuso bilietų kainų nedidinti. Anot A. Petrausko, toks branginimas neišgelbės Autobusų parko, tuo labiau kad Savivaldybė ir taip dotuoja nuostolius, atsiradusius dėl nuostolingų maršrutų ar lengvatinių bilietų. Tie papildomi 10–20 tūkst. eurų už pabrangintus bilietus, pasak komiteto pirmininko, Autobusų parkui tebūtų kuklios pajamos, bet keleiviams skaudžiai atsilieptų.
„Viskas ir taip brangsta, tad dabar tikrai ne laikas kelti ir viešojo transporto bilietų kainas. Tuo labiau kad autobusais važinėja paprastai žmonės, kurie gauna mažesnes pajamas, taip pat gana daug senjorų, tai būtų neteisinga jų atžvilgiu“, – sakė A. Petrauskas.
Anot jo, apie autobusų bilietų branginimą galima būtų kalbėti tik tokiu atveju, jei būtų užtikrinta paslaugos kokybė. Tačiau dabar keleiviai dažnai skundžiasi dėl nešvaros autobusuose, blogo kvapo, vairuotojų aptarnavimo kultūros. Kita vertus, Autobusų parkas neišnaudoja visų galimybių, kaip taupyti, sumažinti patiriamus nuostolius.
„Suprantu, kad sunki finansinė situacija, bet išeičių reikia ieškoti patiems, o ne eiti lengviausiu keliu“, – mano A. Petrauskas.
Ar branginti viešojo transporto bilietus, galutinį žodį šį ketvirtadienį turėtų tarti miesto Taryba.