Panevėžio savivaldybė paskelbė viešųjų pirkimų konkursą įrengti šešis išmaniųjų šviesoforų postus.
Pakeisti šviesoforus į modernesnius numatyta J. Biliūno g. – Velžio kel. – Vilniaus g. – Pajuostės pl. sankryžoje, taip pat Vilniaus g. ir Ramygalos g., J. Basanavičiaus g. ir Ukmergės g., J. Basanavičiaus g. ir Vilniaus g., J. Basanavičiaus g. ir Savanorių aikštės sankryžose, taip pat reguliuojamoje pėsčiųjų perėjoje J. Basanavičiaus g. ties Elektros g.
Tokį darbą pajėgių atlikti įmonių pasiūlymų Savivaldybė tikisi sulaukti iki vasario pradžios. Pirkimo sąlygose numatyta, jog nauji išmaniųjų šviesoforų postai turės būti įrengti per dešimt mėnesių nuo sutarties pasirašymo dienos.
Numatytose vietose bus sumontuoti išmanieji šviesoforai, taip pat LED apšvietimas. Penkioms sankryžoms ir vienai pėsčiųjų perėjai rekonstruoti Savivaldybė yra numačiusi apie 394 tūkst. eurų, iš jų didžioji dalis – europinės paramos lėšos.
Miesto infrastruktūros skyriaus specialisto Arvydo Šato teigimu, rekonstrukciją planuojama pradėti nuo daugiausia problemų keliančios Vilniaus g. – Pajuostės pl. – Velžio kel. sankryžos. Pasak specialisto, joje esantis šviesoforo postas įrengtas daugiau nei prieš dvi dešimtis metų ir „laikosi ant garbės žodžio“.
Eismą reguliuoja senjorai
Panevėžio šviesoforus prižiūrinčios įmonės „Eismo valdymo sistemos“ direktoriaus Tomo Smulkos teigimu, optimalus šviesoforų ir su jais susijusių įrenginių tarnavimo laikas tėra 8 metai, iš Savivaldybės numatytųjų rekonstruoti „jauniausias“, esantis J. Basanavičiaus g. ir Savanorių a. sankryžoje, postas įrengtas prieš dvidešimtmetį – 2000 metais. Nuo to laiko nebuvo atlikta nė jo rekonstrukcija. O Vilniaus ir Ramygalos gatvių sankryžoje tas pats šviesoforas eismą reguliuoja nuo 1988-ųjų, tik jis rekonstruotas 2002-aisiais. Visiškai senjoras – šviesoforų postas J. Basanavičiaus ir Vilniaus gatvių sankirtoje. Čia jis įrengtas dar 1973-iaisiais, o paskutinį kartą rekonstruotas 2001-aisiais.
J. Biliūno g.– Velžio kel. – Vilniaus g. – Pajuostės pl. gatvių sankryžoje esantis šviesoforų postas iškilo 1980 metais, o paskutinį kartą rekonstruotas dar praėjusiame šimtmetyje – 1997 metais.
Žiedinės – keliskart brangiau
Pasak T. Smulkos, net trys iš šešių numatomų modernizuoti šviesoforų postų patenka į Panevėžio miesto juodųjų dėmių žemėlapį, tai yra šiose sankryžose per 4 metus yra įvykę 4 ir daugiau įskaitiniai eismo įvykiai, per kuriuos žuvo arba buvo sužaloti eismo dalyviai.
„Eismo valdymo sistemų“ duomenimis, per pastaruosius ketvertą metų daugiausia – po septynias skaudžias eismo nelaimes registruota J. Basanavičiaus ir Vilniaus gatvių bei Vilniaus ir Ramygalos gatvių sankryžose. J. Biliūno –Velžio kelio –Vilniaus g. – Pajuostės pl. per tą patį laikotarpį užfiskuotos keturios nelaimės.
T. Smulkos nuomone, išmanieji šviesoforai yra viena iš efektyviausių priemonių išvengti tokių eismo įvykių.
„Rekonstravus ar įrengus šviesoforų postus Klaipėdos ir F. Vaitkaus gatvių, Ramygalos, Nemuno ir Aukštaičių gatvių, Projektuotojų ir Molainių gatvių sankryžose, juodosios dėmės išnyko. Atliekant šviesoforų postų rekonstrukciją, prioritetas skiriamas būtent eismo dalyvių saugumui. Tokiose sankryžose panaikinami arba iki minimumo sumažinami konfliktiniai taškai, tai yra besikertantys eismo srautai, tačiau sankryžos pralaidumas mažėja, o laukimo laikas didėja“,– teigia T. Smulka.
Anot jo, renkantis, ar modernizuoti šviesoforų postus, ar jų vietoje įrengti žiedines sankryžas, pats pirmenybę visgi teiktų pastarosioms.
„Tačiau šiuo atveju, manau, sprendžiant, kokį inžinerinį sprendinį taikyti, lemiamą įtaką turi sprendinio įgyvendinimo kaštai. Žiedinės sankryžos įrengimo kaina siekia iki 1 mln. eurų. šviesoforų posto rekonstrukcija ar įrengimas – 50– 90 tūkst. eurų“, – palygino T. Smulka.