Pastatas, 1929 m. suprojektuotas ir statytas kaip žydų Tehilim draugijos sinagoga, sovietmečiu pertvarkytas pritaikant autobusų stočiai, po kapitalinio remonto išore pasikeis nežymiai.
Esminė permaina – jame nebeliks tik pačios stoties.
Pastato kapitalinio remonto projektas, pasak jo vadovės, kauniečių bendrovės „Projektų ekspertai“ architektės Dovilės Naudžiuvienės, parengtas pritaikant patalpas naujų įstaigų veiklai. Ateityje jame keleivius turėtų pakeisti turistai ir vietos savo užsiėmimams ieškančios bendruomenės.
Pasak D. Naudžiuvienės, didžiausią 680 kv. m patalpų dalį užims pirmajame aukšte įsikursiantis Turizmo informacijos centras ir erdvė bendruomenėms. Antrajame aukšte suprojektuotos patalpos neseniai įsteigtai viešajai įstaigai „Panevėžio keleivinis transportas“.
Pastato kapitalinio remonto projekto rengėjams Savivaldybė buvo nurodžiusi esminį reikalavimą – išsaugoti statinio architektūrą.
„Langai, durys pakeičiami naujais, fasadas apšiltinamas, tinkuojamas ir dažomas. Spalva bus parinkta rengiant techninį projektą ir suderinta su miesto vyriausiuoju architektu. Daugiau nebus jokių pastato išorės pakeitimų“, – teigė D. Naudžiuvienė.
Projekte nėra numatytas pastato aplinkos sutvarkymas, tik 2 metrai aplinkui jį, kiek reikalinga apšiltinti pamatams ir įrengti nuogrindą.
Ragina nekeisti
Kaip atrodys rekonstruotas pastatas, panevėžiečiams atvykusi pristatyti D. Naudžiuvienė neslepia jau iš informacijos žiniasklaidoje bei socialiniuose tinkluose spėjusi, kad susitikime daugiau bus kalbama ne konkrečiai apie jų parengtą projektą.
Savivaldybės tarybos opozicijoje esančių frakcijų vadovai D. Naudžiuvienei ir Savivaldybės administracijos direktoriui Tomui Juknai įteikė pasiūlymą nekeisti statinio esamos transporto paskirties į administracinę ir „nepritarti pateiktiems projektiniams pasiūlymams“.
Tokį kreipimąsi opozicija argumentuoja tuo, jog, anot rašto autorių, nei miesto Tarybos nariai, nei miesto bendruomenė nebuvo pakviesti svarstyti naujo autobusų stoties pastato statybos bei esamo autobusų stoties pastato rekonstrukcijos alternatyvų, nevyko nei šio statinio, nei naujos autobusų stoties statinio architektūriniai konkursai.
Atidės kuriam laikui
Autobusų stoties pastato kapitalinio remonto projekto rengėjai tik gūžčioja pečiais sulaukę tokio pasiūlymo – spręsti, ką Savivaldybei veikti su senuoju statiniu, ne architektų kompetencija.
O T. Juknos nuomone, toks opozicijos pageidavimas – „visiškai nekonstruktyvus“.
„Jis reiškia, kad opozicija nepritaria, jog miestas turėtų naują autobusų stotį, pritaikytą būtent tai veiklai, atitinkančią visus tokiam objektui keliamus reikalavimus, o ne pastatą, kuris iš senų laikų buvo naudojamas vienoms reikmėms, vėliau pritaikytas kitoms ir imituojama, kad tai yra stotis“, – pabrėžė direktorius.
Anot jo, visuomenei pristatytas dabartinio autobusų stoties pastato sutvarkymo projektas bus įgyvendintas tik tuomet, kai Savanorių aikštėje iškils naujoji stotis. Planuojama, kad šioji duris atvers 2022-aisiais.
„Kai stotis bus perkelta į naują pastatą, tik tada galės būti tvarkomas esamas“, – sako T. Jukna.
Dabartiniam stoties pastatui remontuoti, anot direktoriaus, kol kas nebūtų kitų galimybių, kaip tik skirti lėšų iš Savivaldybės biudžeto. Visgi, pasak direktoriaus, neatmetama, kad per ateinančius keletą metų, iki rekonstrukcijos pradžios, galima surasti ir kitų finansavimo šaltinių.
Statys už miesto pinigus
Kol kas miesto kišenė yra vienintelis šaltinis pasisemti lėšų ir naujos stoties statyboms. Skaičiuojama, kad naujam pastatui reikėtų 700 tūkst. Eur. Kartu su būsimos naujos stoties aplinkos sutvarkymu, T. Juknos nuomone, visas projektas galėtų kainuoti apie milijoną eurų.
Panevėžio savivaldybės taryba dar 2018-aisiais priėmė sprendimą kreiptis europinės paramos įvesti elektroniniam bilietui ir naujos autobusų stoties statyboms. Visgi lauktieji pinigai nuplaukė, pasak T. Juknos, ministerijai pakeitus darnaus judumo programos aprašą ir iš jo išbraukus naujų stočių statybą.
Direktoriaus teigimu, nepaisant tokio netikėtumo, planas nestabdomas – prieš trejetą savaičių baigtas formuoti naujos stoties sklypas Savanorių aikštėje ir prasidės projektavimo darbai.
Daugiaaukštei aikštelei plano neturi
Pagal dabartinę viziją, Savanorių aikštėje, esamo vadinamojo alyvų skvero vietoje, turėtų iškilti vieno aukšto, 458 kv. m stoties pastatas. Perone su stogine numatytos dvi keleivių išlaipinimo vietos ir devynios autobusų stovėjimo vietos. O dabartinėje baisiosios stoties vietoje asfaltą turėtų pakeisti žalioji zona – naujas parkas.
„Ši idėja, kuri prieš keletą metų buvo paviešinta verslo parodoje „Expo Aukštaitija“, pristatyta žmonėms ir Savivaldybės tarybai, nebebus keičiama. Būsimos stoties vieta nesikeis, projektuojant gali jos vaizdas nebent šiek tiek keistis architektūriškai“, – teigė T. Jukna.
Savivaldybė žada, kad šitaip dėliojant planus, dešimtmečius Panevėžį persekiojęs savotiškas užkeikimas turėtų baigtis 2022-aisiais – tais metais mieste jau turėtų pradėti veikti naujoji stotis, įsikursianti toje pačioje Savanorių aikštėje, tik vietoje alyvų skverelio – arčiau gatvės. Į jos naująjį pastatą perkrausčius darbuotojus iš dabartinio senojo, prasidėtų ir šio kapitalinis remontas.
Tokioje dėlionėje Savivaldybė tikina bent jau kol kas nematanti vietos dar vienam diskusijas Panevėžyje ne taip seniai kėlusiam objektui – daugiaaukštei automobilių stovėjimo aikštelei vietoje esamos prie „Iki“ prekybos centro.
„Šiuo metu nė su niekuo nėra jokių sutarčių dėl daugiaaukštės aikštelės. Jokių veiksmų ta linkme neatliekama. Savivaldybė pati tikrai neinvestuos į tokios aikštelės statybą. Nebent kada nors ateityje būtų priimti kitokie sprendimai, bet dabar nėra jokių ta linkme planų ir jokių pasiūlymų“, – pabrėžė T. Jukna.