Jau kelios savaitės kai kurie Raguvos seniūnijos gyventojai namus gali pasiekti tik pėsčiomis, įveikę tris kilometrus per klampynę.
Miškavežiams ir sunkiasvorėms mašinoms sudarkius žvyrkelį, juo nebevažiuoja nei visuomeninis transportas, nei mokykliniai autobusai.
Gyventojai būgštauja, kad ištikus bėdai, iki jų neprivažiuotų nė greitoji pagalba ar ugniagesiai gelbėtojai.
Nors vietiniai ne vienus metus maitinami pažadais asfaltuoti kelią Raguva–Šilai–Mikėnai, jie jau baigia prarasti viltį.
Provėžos iki kelių
Nuo Raguvos 11 kilometrų ir 2,5 km nuo Šilų esančiame Užubalių kaime sodybą turinti Rasa jau geras dvi savaites prie jos negali privažiuoti.
Savo mamą ji apgyvendino bute Panevėžyje, tačiau sodyboje liko gyvūnai.
„Mašinoje turiu kaliošus, tad iki sodybos maždaug tris kilometrus brendu per klampynę. O ant kupros – maistas gyvūnams. Lygiai taip pat atgalios iki mašinos, nes dirbame mieste. Jau dvi savaitės, kai visiškai neįmanoma privažiuoti“, – pasakojo vietos gyventoja.
Anot Rasos, sodybą ji turi kone du dešimtmečius, tačiau dar nėra buvę taip, kad ne koks keliukas į vienkiemį, o valstybinės reikšmės kelias būtų taip sugadintas.
Šią žiemą ir pavasarį buvo kertamas netoliese esantis miškas.
Iš jo miškavežiai didžiausius rąstus vežė ir polaidžio metu.
To pasekmės – žvyrkelyje paliktos didžiulės provėžos, kurias dar labiau pagilino į čia pat esantį Šilų ūkį nuolat važinėjančios sunkiasvorės mašinos.
Pasak Rasos, situacija tokia tragiška, kad net vilkikai tame kelyje klimpsta.
„Sunkiasvorės mašinos į kelią sulenda iki ašių. Ir padaro tokius lovius, kur suaugusiam žmogui – iki kelių. Palijus loviuose prisirenka vandens. Kitą kartą naujas lovys padaromas šalia pirmojo. Duobes gali apvažiuoti, o tokių provėžų jau neapvažiuosi. Nebeturime nė vieno kelio į savo sodybą, kuris būtų išvažiuojamas, – sugadinti visi. Nesu specialistė, bet vargu ar šiuo atveju padėtų greideriavimas“, – guodėsi Rasa.
Klientai aplenkia
Dėl neišvažiuojamo kelio Raguva–Šilai–Mikėnai kenčia ir verslai.
Vestuvėms bei įvairiems pokyliams nuomojamos sodybos „Vila Barbora“ savininkė Akvilė Tomkevičiūtė-Olšauskienė pasakoja, jog dėl sunkiasvorių mašinų sugadinto kelio netgi teko iš sodybos persikelti į Panevėžį.
„Kelyje atsivėrė provėžos, siekiančios iki 40 centimetrų. Jeigu jų būtų vienoje ar kitoje atkarpoje, dar būtų galima kažkaip apvažiuoti, bet dabar visas kelias nuo Šilų iki paukštyno ir nuo paukštyno iki Mikėnų neišvažiuojamas. Namus galima pasiekti tik pėsčiomis. Šiuo metu gyvename Panevėžyje, nes negalime nei vaikų iki mokyklos nuvežti, nei patys išvažiuoti“, – pasakojo verslininkė.
Pasak A. Tomkevičiūtės-Olšauskienės, šalia jų sodybos gyvena negalią turintis žmogus.
Jį kelis kartus per savaitę lankydavo socialiniai darbuotojai, atveždavo maisto.
Dabar šis žmogus tapo priklausomas tik nuo socialinių darbuotojų geranoriškumo, ar šie klampos keliu pėsčiomis kelis kilometrus.
Lygiai taip pat vargsta ir paukštyno Šilų ūkio darbuotojai.
Dėl sugadinto kelio nebeliko net autobuso Panevėžys–Šilai–Mikėnai–Raguva, o mokyklinis autobusiukas vaikus veža aplinkkeliais – pro Taujėnus ar Jotainius.
„Dabar mūsų sodyba nedirba, bet nuolat sulaukiame klientų, pageidaujančių ją apžiūrėti, užsisakyti vasarai. Šį savaitgalį turėjo atvykti penkios poros, tačiau susitikimą teko atidėti dėl neišvažiuojamo kelio. Ar jie sugrįš, labai abejoju. Dalis jų iš užsienio ir susiderinti kitą susitikimą bus sudėtinga“, – pasakojo „Vila Barbora“ savininkė.
Anot A. Tomkevičiūtės-Olšauskienės, dar 2017 m., kai jų šeima įsigijo sodybą, kalbėta, kad šis kelias bus asfaltuojamas.
Tačiau ir toliau visi dunda vieškeliu.
„Jaunos šeimos yra kviečiamos gyventi kaime, čia kurti verslus, bet kai neįmanoma vystyti verslo tik dėl neišvažiuojamų kelių, būsim priversti ieškoti alternatyvų mieste. Tai gana judrus kelias, bet kodėl iki šiol netvarkomas, sunku pasakyti. Kaltų ieškoti nereikia, reikia spręsti problemą“, – sako verslininkė.
Nuostoliai neišvengiami
Šalia kelio Raguva–Šilai–Mikėnai įsikūrusio vieno naujausių paukštynų Lietuvoje – Šilų ūkio bendrovės paukščių auginimo technologas – padalinio vadovas Arūnas Mileika tvirtina, kad kelio būklė yra kritinė dėl ilgametės netinkamos priežiūros.
Bendrovė ne kartą kreipėsi į Kelių priežiūros tarnybą, kuri pavaldi Valstybinei automobilių kelių direkcijai, prašydama asfaltuoti ar bent sutvarkyti kelią, tačiau atsako nesulaukė.
„Kai įmonė kūrėsi, rajono vadovybė labai džiaugėsi, žadėjo užtikrinti kelių infrastruktūrą, žadėjo, kad kelias bus netgi išasfaltuotas, bet, matyt, dar neatėjo eilė. Mes savo kaltės tikrai neįžvelgiame, nes specialiai kelio niekas negadino. Ne kartą buvo kreiptasi dėl šio kelio ruožo į atitinkamas instancijas. Beje, juo važiuoja ne tik mūsų įmonės transportas, bet ir miškavežiai, kurie, mūsų nuomone, ir padarė didžiausią žalą“, – teisinosi bendrovės padalinio vadovas.
Dėl sugadinto kelio kenčia ir bendrovė.
Pasak A. Mileikos, paukštyno veikla be sunkiasvorių mašinų neįmanoma, o jeigu nebebus galimybės paukščiams atvežti pašaro, bendrovė patirs didžiulių nuostolių. Be to, ir darbuotojai patiria didelių sunkumų vykdami į darbą.
„Mes jau kelios savaitės signalizuojame, kad padėtis kritinė. Jei kelias būtų kokybiškai įrengtas, šių problemų nebūtų. Norime atkreipti dėmesį, kad keliai yra valstybinė nuosavybė, o įmonė moka mokesčius, tad infrastruktūra turėtų būti užtikrinama“, – komentavo A. Mileika.
Užvertė skundais
Raguvos seniūnas Aurimas Jurevičius irgi guodėsi, kad gyventojai jį užvertę skundais dėl neišvažiuojamo kelio.
Visgi nei seniūnija, nei rajono Savivaldybė sako negalinčios padėti, mat šios bekelės savininkė – Valstybinė automobilių kelių direkcija.
„Dėl šio kelio skundų gauname nuolat. Tai respublikinės reikšmės kelias, bet jo būklė tokia, kad neseniai į pagalbą kvietėmės ūkininkus su technika. Reikėjo ištraukti užklimpusius šiukšliavežes, atvažiavusias surinkti gyventojų atliekas“, – kokia valstybinės reikšmės kelio būklė, pasakojo seniūnas.
Kaip gyventojai jį atakuoja skundais, taip ir seniūnas – Valstybinę automobilių kelių direkciją. Tačiau čia, anot A. Jurevičiaus, visuomet kartojamas standartinis atsakymas: „Kai tik leis oro sąlygos, imsimės darbų“.
„Kelias įtrauktas į asfaltuojamų prioritetinių kelių sąrašą, bet jame gal jau du dešimtmečius. Kaip juokauja mano pavaduotojas, kada kelias bus išasfaltuotas, nežinau, bet kada jums bus prižadėta, galiu pasakyti – per kitus rinkimus“, – ironizuoja seniūnas.
Jo nuomone, šį kelią labiausiai sugadino miškavežiai.
Kelio savininkas turėtų imtis veiksmų, kad kaltininkai atstatytų sugriautą kelią, bet ar tai bus padaryta, galima tik spėlioti.
Vienintelis būdas apsaugoti kelius nuo sugadinimo – bent polaidžio metu riboti transporto priemonių svorį, o šiuo atveju to nebuvo padaryta.
Po skundų lavinos ir žiniasklaidos dėmesio jau pirmadienį kelias buvo greideriuojamas.
„Ir po greideriavimo galima bus važiuoti ribotu greičiu, bet tikrai bus galima važinėti“, – patikino A. Jurevičius.