Kol Panevėžio centras labiau panašus į didelę statybų aikštelę, nuspręsta atnaujinti automobilių eismą Elektros, Respublikos bei dalimi Vasario 16-osios gatvės. Tačiau vairuotojai turėtų suklusti – Vasario 16-osios ir Respublikos gatvių sankryžoje važiavimo tvarka keičiasi iš esmės. Nuo šiol pagrindinis kelias yra tiems, kurie atvažiuoja Vasario 16-osios gatve nuo Panevėžio rajono savivaldybės ir suka ties J. Masiulio knygynu į Respublikos gatvę.
Dar vienas svarbus pokytis: atnaujintose gatvėse nebelieka pėsčiųjų perėjų – visa atkarpa nuo Elektros gatvės iki Vasario 16-osios ir Respublikos gatvės sankirtos paskelbta gyvenamąja zona, tad automobilių greitis čia negalės būti didesnis nei 20 kilometrų per valandą.
Panevėžio savivaldybės administracijos direktoriaus Tomo Juknos teigimu, judumo planuose jau anksčiau buvo numatyta, kad ši dalis bent savaitgaliais būtų palikta tik pėstiesiems. Tokią idėją palaikė ir dauguma panevėžiečių. Todėl rekonstruojant šias gatves jos ir buvo rengtos kaip senamiesčio, su gyvenamosios zonos fragmentais.
„Jeigu atkreipsite dėmesį, šiose gatvėse specialiai įrengti mažesni gatvių borteliai – iki 3 centimetrų. Nebeliko ir pėsčiųjų perėjų, nes gyvenamojoje zonoje, kokia tapo šios gatvės, jos nebereikalingos. Kai miesto centras bus baigtas rekonstruoti, visa teritorija – nuo Elektros gatvės iki Vasario 16-osios ir J. Urbšio gatvės sankirtos, taip pat Respublikos gatvė bei Klaipėdos gatvės pradžios gabaliukas, taip pat atnaujinta Kranto gatvė – bus paskelbta gyvenamąja“, – atskleidė T. Jukna.
Centras be automobilių
Kol kas tos zonos prie J. Masiulio knygyno, pasak direktoriaus, negalima patvirtinti gyvenamąja – ta gatvės atkarpa turės važiuoti sunkiasvoris transportas, vežantis statybines medžiagas į statomą S. Eidrigevičiaus menų centrą.
„Kai bus atnaujintas visas senamiesčio gatvių tinklas ir gyvenamoji zona dar labiau išplėsta, bus galima vėl koreguoti judėjimą. Kai gyvenamoji zona bus Vasario 16-osios ir Respublikos gatvės, turėsime lygiareikšmę sankryžą, tuomet teks vadovautis „kliūties iš dešinės“ taisykle“, – teigė T. Jukna.
Pasak administracijos direktoriaus, pabaigus Kranto ir Respublikos gatvių remontus bus galima kalbėti apie senamiesčio gatvelių uždarymą bent savaitgaliais. Tuomet pėsčiomis bus galima apkeliauti Laisvės aikštę, atnaujintą Senvagę su išskirtiniu fontanu, svarbiausias miesto kultūros įstaigas – Kraštotyros muziejų, Dailės galeriją, Gabrielės Petkevičaitės-Bitės biblioteką.
„Ateityje esame numatę tik pėstiesiems palikti ir autobusų stoties prieigas, kurios susijungtų su jau tik pėstiesiems numatytomis gatvėmis. Planų turime, bet ne viskas iš karto“, – sakė T. Jukna.
Nevažiuoti „iš atminties“
Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Virginijus Mačėnas teigė, kad pokyčiai kaip ir gyvenime, taip ir keliuose neišvengiami ir jų nereikia bijoti. Blogai yra tuomet, kai vairuotojai praranda dėmesingumą.
„Geras vairuotojas yra tas, kuris visada stebi kelią, „iš atminties nevažiuoja“, net jei tuo keliu kasdien juda. Juk gali būti tokių situacijų, kai atsiranda laikini kelio ženklai“, – atkreipia dėmesį V. Mačėnas.
Kelių policijos tarnybos viršininkas juokauja, kad Elektros ir Vasario 16-osios gatvės buvo ilgai uždarytos, o ir kelio danga pasikeitusi, tad panevėžiečiai jau bus primiršę, kaip anksčiau jomis važiuodavo.
„O jeigu rimtai, ženklai labai aiškūs, nežinau, kaip būtų galima jų nepamatyti. Suprantu, kad kai kurie žmonės galbūt įprato prie važiavimo tvarkos, bet dabar toks laikmetis, kai viskas keičiasi. Eismas taip pat“, – pabrėžė V. Mačėnas.
Jo teigimu, kai kada žmonės piktinasi gatvėse įrengiamomis salelėmis, išmaniaisiais šviesoforais, žiedais, kurie neva tik trukdo eismui. Tačiau viso to „nepatogumo“ rezultatas – nuo daugiau kaip tūkstančio iki 250 sumažėjęs žuvusiųjų keliuose skaičius. Pasak V. Mačėno, kiekviena išsaugota gyvybė svarbesnė už tariamus nepatogumus keliuose ir gatvėse.
„Ir Panevėžyje einama link to, kad centras būtų paliktas tik pėstiesiems. Juk Šiauliuose bulvare automobilių judėjimas negalimas jau ilgą laiką ir visi tuo džiaugiasi“, – pastebi pareigūnas.
Zonų pėstiesiems daugėja
Gatvėse, paskelbtose gyvenamąja zona, pirmumas skiriamas pėstiesiems. Šioje zonoje ir numatytas ne didesnis nei 20 kilometrų per valandą greitis, nes pėstieji gatvę gali kirsti bet kurioje vietoje. Žinoma, pėstieji negali specialiai trukdyti transporto priemonių judėjimui. Tai panevėžiečiams nėra nauja – jau anksčiau tokia gyvenamąja zona paskelbta Ukmergės gatvės atkarpa prie centrinės turgavietės. Ten pėsčiųjų judėjimas toks intensyvus, kad ir buvo nuspręsta šią vietą paversti gyvenamąja zona.
Nuo šiol ta pati taisyklė galioja ir Elektros, Vasario 16-osios gatvėse iki sankirtos su Respublikos gatve.