Skirta europinė parama
Radviliškio rajono politikai jau pritarė dalyvauti programoje „Neigiamo poveikio aplinkai mažinimas geležinkeliuose“, kuris bus vykdomas kartu su akcine bendrove „Lietuvos geležinkeliai“.
Projekto partneriams teks pridėti menką dalį – 15 procentų tinkamų finansuoti ir visas netinkamas finansuoti išlaidas. Iš Savivaldybės biudžeto tam jau numatyta skirti iki 600 tūkstančių eurų, tai patvirtino Radviliškio taryba.
„Tai yra didžiausia suma, tikimės, kad mūsų savivaldybės biudžeto pinigų reikės mažiau“, - „Radviliškio naujienoms“ sakė rajono meras Antanas Čepononis.
Didžioji dalis projekto bus finansuojama iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų programos „Darnaus transporto ir pagrindinių tinklų infrastruktūros plėtra“ .
Projektas – ne Savivaldybės kišenei
Nuo geležinkelio sklindantis triukšmas radviliškiečiams buvo labai didelė problema. Aplinkiniai gyventojai nuolat skųsdavosi, kad negali pailsėti dėl miegą trikdančio prekinių traukinių gaudesio.
„Problemą žinojome, bet nebuvome pajėgūs vieni ją išspręsti. Įsivaizduokite: visas rajono biudžetas yra 40 milijonų eurų, o du trečdaliai jo skirti švietimui ir socialinėms reikmėms. Akivaizdu, kad 4 milijonai eurų mums – per didelė našta“, - sakė meras.
Todėl radviliškiečiai išsyk pasiryžo dalyvauti projekte, kai tik Vyriausybė patvirtino šią programą. Į ją jungiasi ne tik Radviliškis, bet ir Šiauliai, Kretinga bei Mažeikiai. Bendra projekto vertė – 16 milijonų 150 tūkstančių eurų.
Nuo triukšmo saugos sienelė
Prieš keletą dienų Radviliškio rajono meras dalyvavo susitikime su bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ vadovais. Iš pasitarimo sugrįžęs A. Čepononis sakė, kad pasitarimas nuteikė pozityviai.
„Būna, kad dėl valdininko klaidos ar užmaršumo nepadaroma kokia smulkmena, o dėl jos įstringa visas projektas. Todėl mano susitikimo tikslas buvo įsitikinti, ar mes esame padarę viską, ką įsipareigojome partneriams“, - kalbėjo meras.
Sostinėje vykusiame posėdyje ekspertai patikino, kad viskas vyksta sklandžiai, o radviliškiečiai jau yra padarę visus reikiamus darbus.
Radviliškio mieste abipus geležinkelio planuojama įrengti 1,5 kilometro ilgio sienelę, kuri apsaugos nuo triukšmo senamiestį, miesto centrą, J. Basanavičiaus, S. Daukanto gatvių rajonų gyventojus.
„Gaila, kad problemos išspręsti nepavyks labai greitai, nes būtina atlikti daug techninių formalumų. Tikimės, kad sienelė jau stovės 2021 metais“, - sakė meras A. Čepononis.
Kenčia visa Europa
Geležinkelis yra pripažintas saugiausia ir mažiausiai taršia transporto rūšimi. Tačiau visame pasaulyje pripažįstama, kad šis transportas sukelia problemų dėl akustinės taršos – didelio triukšmo.
Ne išimtis ir Lietuva, kurioje geležinkelio tinklą sudaro daugiau kaip 1760 kilometrų.
Europos Parlamentas yra užsibrėžęs tikslą per kelerius artimiausius metus sumažinti geležinkelio skleidžiamą triukšmą iki Pasaulinės sveikatos organizacijos ekspertų rekomenduojamo lygio.
Lietuvos parlamente patvirtintoje Sveikatos 2014-2025 m. programoje numatyta, kad gyventojų, teigiančių, jog kenčia nuo triukšmo, dalis iki 2020 m. ir iki 2025 m. turi mažėti po 5 proc. Statistika skaičiuojama atsižvelgiant į 2012 m. sukauptus duomenis.
Ekspertai pažymi, kad traukinių keliamą triukšmą galima išspręsti ir greičiau, bet dėl milžiniškų investicijų sumenktų šio transporto sektoriaus konkurencingumas.