Savivaldybei – „neįkandama“ suma
Nuo geležinkelio sklindantis triukšmas radviliškiečiams buvo labai didelė problema jau daugelį metų. Aplinkiniai gyventojai nuolat skųsdavosi, kad negali pailsėti dėl miegą trikdančio prekinių traukinių gaudesio.
„Problemą žinojome, bet nebuvome pajėgūs vieni ją išspręsti. Įsivaizduokite: visas rajono biudžetas yra 40 milijonų eurų, o du trečdaliai jo skirti švietimui ir socialinėms reikmėms. Akivaizdu, kad 4 milijonai eurų, kurių reikia triukšmą mažinančioms priemonėms įrengti, mums – per didelė našta“, - sakė rajono meras Antanas Čepononis.
Todėl rajono valdžia ieškojo galimybių gauti europinę paramą triukšmui sumažinti. Paaiškėjo, kad viena pati savivaldybė tokiems projektams negali tikėtis gauti Europos Sąjungos paramą, todėl radviliškiečiai išsyk pasiryžo dalyvauti projekte, kai tik atsirado galimybė triukšmo mažinimo priemones įrengti kartu su akcine bendrove „Lietuvos geležinkeliai“.
Pastatys triukšmą mažinančią sienelę
Akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ įgyvendina Europos Sąjungos lėšomis finansuojamą projektą „Triukšmo mažinimo priemonių geležinkeliuose įrengimas II“. Planuose – per Radviliškio miestą einančio geležinkelio abiejose pusėse įrengti 2,5 kilometro bendro ilgio garso sienelę, kuri apsaugos nuo triukšmo senamiestį, miesto centrą, J. Basanavičiaus, S. Daukanto gatvių gyventojus.
Bendra projekto vertė sieks apie 4 milijonus eurų. Didžiąją dalį šios sumos sudarys Europos Sąjungos struktūrinių fondų programos „Darnaus transporto ir pagrindinių tinklų infrastruktūros plėtra“, tačiau šiek tiek prisidėti teks ir partnerio teisėmis dalyvaujančiai Radviliškio rajono savivaldybei.
Iš pradžių buvo teigiama, kad savivaldybei reikės skirti 15 procentų reikiamų lėšų, todėl rajono Taryba, nenorėdama gaišti laiko ir netekti europinės paramos, pritarė tam, kad rajono biudžete projektui finansuoti būtų skirta iki 600 tūkstančių eurų. Vis tik pavyko susitarti, kad savivaldybės indėlis bus dvigubai mažesnis ir sieks 7,5 procento projektui įgyvendinti reikiamų lėšų.
Pirmasis viešas projektinių pasiūlymų svarstymas planuojamas dar šiais metais, o triukšmą mažinančios sienelės jau turėtų stovėti 2021 metais.
Problemą sprendžia visa Europa
Geležinkelis yra pripažintas saugiausia ir mažiausiai taršia transporto rūšimi. Tačiau visame pasaulyje pripažįstama, kad šis transportas sukelia problemų dėl akustinės taršos – didelio triukšmo.
Ne išimtis - ir Lietuva, kurioje geležinkelio tinklą sudaro daugiau kaip 1760 kilometrų.
Europos Parlamentas yra užsibrėžęs tikslą per kelerius artimiausius metus sumažinti geležinkelio skleidžiamą triukšmą iki Pasaulinės sveikatos organizacijos ekspertų rekomenduojamo lygio.
Lietuvos parlamente patvirtintoje Sveikatos 2014-2025 m. programoje numatyta, kad gyventojų, teigiančių, jog kenčia nuo triukšmo, dalis iki 2020 m. ir iki 2025 m. turi mažėti po 5 procentus. Statistika skaičiuojama atsižvelgiant į 2012 m. sukauptus duomenis.
Ekspertai pažymi, kad traukinių keliamą triukšmą galima išspręsti ir greičiau, bet dėl milžiniškų investicijų sumenktų šio transporto sektoriaus konkurencingumas.