Panašiai nutiko ir su į Plungės lurdą įmūrytu mitologiniu akmeniu, į kurį įspausta karvės pėda. Į „Žemaičio“ redakciją atėjęs plungiškis kraštotyrininkas Algirdas Matas Duoblys papasakojo, jog akmuo yra išniekintas – kažkam užkliuvusi karvės pėda užbetonuota akmenukais.
Pasigedo įspaudo akmenyje
Plungiškis pasakojo, kad akmuo su karvės pėda – ne šiaip koks menkavertis akmenėlis. Jis pripažintas vietinės reikšmės archeologijos paminklu ir yra įtrauktas į Plungės mieste esančių paminklų sąrašą. Pastarasis 1992-aisiais buvo išspausdintas ir „Saulutės“ laikraštyje, tad plungiškiai apie ypatingąjį akmenį buvo bent jau skaitę.
A. M. Duoblys apie šį akmenį sužinojo dar sovietiniais metais. Jį jam parodė gamtosaugininkai Steponas Slušnys ir Antanas Ripkauskas. Plungiškiui karvės pėda paliko didelį įspūdį. „Visgi tai – archeologinis paminklas, nors ir vietinės reikšmės“, – sakė jis. Su į lurdą įmūrytu išskirtiniu akmeniu kraštotyrininkas dažnai supažindindavo ir miesto svečius, kurie domėdavosi mūsų krašto lankytinomis vietomis bei objektais.
Bet pernai rudenį, su būriu smalsuolių apsilankęs prie lurdo, jis liko nemaloniai nustebintas – karvės pėda buvo užbetonuota. „Manyčiau, jog tai – neteisėtas poelgis. Reikėtų pasirūpinti, kad pėdos įspaudas būtų atstatytas. Kaip kitaip žmonės sužinos apie tokį akmenį“, – susirūpinęs kalbėjo A. M. Duoblys.
Nustebo sužinoję
Apie tai, ką išgirdome iš kraštotyrininko, mes pirmiausia pranešėme Plungės rajono savivaldybės Architektūros ir teritorijų planavimo skyriui. Jo specialistas Gintaras Ramonas nustebo išgirdęs, kad į lurdo grotą įmūrytas akmuo su karvės pėda yra išniekintas.
Dar tą pačią dieną jis nuskubėjo pažiūrėti, kokia žala padaryta paminklui, nes jo užbetonuoti be Savivaldybės ar Kultūros paveldo departamento darbuotojų žinios negalima. „Net ir su jų žinia nebūtų leidžiama to padaryti“, – tikino specialistas.
Nuvykęs į vietą G. Ramonas savo akimis įsitikino, kad karvės pėdos akmenyje išties nelikę. Ji paslėpta po akmenukais, kurie pritvirtinti cementu. Laimei, pats akmuo – išlikęs.
Specialistas spėliojo, kad įspaudą kažkas užcementuoti galėjo dėl religinių motyvų, mat akmuo – mitologinis. O tai, kaip žinia, neturi nieko bendro su krikščionybe. „Bet tai nereiškia, kad galima savavališkai jį darkyti. Juk jis dar 1972 metais buvo įrašytas į kultūros paminklų sąrašą“, – aiškino G. Ramonas.
Rasti kaltininką – kaip ir neįmanoma
Apie paminklo išniekinimą informavome ir Kultūros paveldo departamento Telšių skyrių. Jo vedėja Aurelija Ričkuvienė patikino, jog dėl šio atvejo bus imtasi veiksmų. Pirmiausia žadėta susisiekti su dvasininkijos atstovais, nes lurdas – jų žinioje. Vedėjos teigimu, akmenį išdarkiusio asmens lauktų bauda, tačiau jį išaiškinti šiuo atveju – sudėtinga. Net nėra aišku, kada pėda „išgražinta“ akmenukais.
Kad nustatyti kaltininkus – neįmanoma, tikino ir Kultūros paveldo departamento Telšių skyriaus specialistas Vidmantas Dovidauskas. Esą dabar svarbiausia, kad akmenį apžiūrėtų specialistai.
Jie nuspręs, kaip nepakenkiant objektui pašalinti akmenukus. Specialistas džiaugėsi, kad ši piktadarystė išlindo į dienos šviesą, nes paveldosaugininkai nieko apie tai nežinojo. Ir V. Dovidauskas tikino net neabejojantis, jog akmuo užkliuvo dėl savo mitologinės ypatybės.
Melstis netrukdo
Priešingai nei paveldosaugininkai, Plungės klebonas dekanas Vytautas Gedvainis apie akmenukais užcementuotą pėdą žinojo. Žurnalistams dvasininkas pasakojo, kad įspaudo akmenyje jis pasigedo maždaug prieš pusantrų metų.
„Vos pradėjęs tarnystę Plungės švento Jono Krikštytojo parapijoje susipažinau su čia esančiais sakraliniais objektais. Vienas tokių – lurdas, kuriame ir įmūrytas akmuo su karvės pėda. Šią vietą dažnai lankau. Tad po poros mėnesių buvimo Plungėje pastebėjau, kad įspaudas užcementuotas“, – pasakojo klebonas.
Jo teigimu, taip pasielgti galėjo tik psichinių problemų turintis asmuo. Dvasininkas sakė girdėjęs istoriją, kad kažkoks žmogelis, atėjęs prie lurdo, meldėsi Mergelei Marijai, prašydamas jos malonės. Šios nesulaukęs pamanė, kad dėl to kaltas tas įspaudas, kurį jis vadino ne karvės pėda, o velnio kanopa. Norėdamas pašalinti, jo supratimu, tą blogio ženklą, trukdantį kalbėtis su Marija, jis ir užpildė įspaudą cementu, o į jį įspaudė akmenukų.
„Nebūtina iš to išpūsti burbulo. Reikia tiesiog pašalinti tuos įbetonuotus akmenukus ir išvalyti cemento likučius. Tiek tos bėdos“, – kalbėjo klebonas dekanas V. Gedvainis ir pridūrė, kad apsaugoti lurdą būtų galima toje teritorijoje įrengus vaizdo stebėjimo kamerą.
Klausėme dvasininko ir to, ar, jo nuomone, mitologinę žymę turintis akmuo lurde išties trukdo melstis? „Tai dabar viską, kas prasilenkia su krikščionybe, Lietuvoje užkaskime, išdaužykime. Reikia suprasti, kad egzistuoja skirtingos religinės kryptys, skirtingų psichikų žmonės. Į lurdo grotą įmūrytas mitologinis akmuo tikrai netrukdo nei melstis, nei atiduoti pagarbą Mergelei Marijai ar prašyti jos malonės. Negi dabar tikėsime, kad velnias bėgo nuo Marijos ir įspyrė į akmenį, taip palikdamas kanopos įspaudą?“ – aiškino klebonas.
Neatskiriama lurdo dalis
O kaip nutiko, kad mitologinis akmuo atsidūrė lurde? Šito teiravomės G. Ramono. Specialisto žiniomis, akmuo su karvės pėda yra neatskiriamas nuo Plungės lurdo įkūrimo.
„Dar 1908 metais kunigaikštienės Marijos Oginskienės iniciatyva Babrungo dešiniajame krante, minint Švc. Mergelės Marijos apsireiškimo Prancūzijoje 50-ies metų sukaktį, buvo sumūryta lurdo grota. Ji pastatyta iš paprastų lauko akmenų, kuriuos žmonės surinko Plungės apylinkių laukuose.
Tarp jų buvo ir šis. Tiesa, prieš jį suskaldant jis buvęs daug didesnis. Apie 1972-uosius akmuo su karvės pėda įrašytas į Lietuvos TSR kultūros paminklų sąrašą“, – turima informacija dalijosi G. Ramonas.