Tai Kęstutis Vaitkus, kurį daugelis pažįsta ne tik iš apsilankymo gydytojo kabinete, bet ir mato kultūros renginiuose, skaito jo straipsnius „Žemaičių saulutėje“ bei kituose leidiniuose.
Lietuvos Seimas 2019-uosius paskelbė Žemaitijos metais. Kęstučiui (ir ne tik) tai – didelis įvykis. Jo manymu, taip bandoma nors iš dalies atsilyginti įvertinant Žemaitijos indėlį į Lietuvos valstybės kūrimąsi. Šis pasikalbėjimas su plungiškiu Kęstučiu – apie žemaičių kalbą, istoriją ir ne tik. Gaila, bet interviu – lietuvių kalba…
– Kęstuti, ar tu didžiuojies būdamas žemaitis? Kodėl?
– Didžiuojuosi. Toks didžiavimasis turbūt būdingas daugeliui žmonių, kurie savo noru gyvena ir dirba gimtojoje žemėje (žemaitis – žemė!..), jaučiasi esą reikalingi kitiems, gali įgyvendinti savo sumanymus ir norus.
– Ar turi žemaičio pasą? Savo namuose esi išsikėlęs Žemaitijos vėliavą?
– Žemaičio pasą, žinoma, turiu. Nors jis vertinamas labai įvairiai, oficialiai tai yra Žemaičių kultūros draugijos nario pažymėjimas, tad Lietuvos valstybės vientisumui pavojaus nekelia… Kadangi gyvenu daugiabutyje, savo asmeninės Žemaitijos vėliavos neturiu. Bet klausimas įdomus: o gal vertėtų ją turėti namuose.
– Ar visur ir visada rokoujeis žemaitiškai?
– Su draugais bei pažįstamais žemaičiais paprastai kalbu žemaitiškai (net ir SMS žinutes bei elektroninius laiškus jau daug metų rašau žemaitiškai!), o su „kitataučiais“ dažniausiai kalbu jų kalba (pvz., su rusais rusiškai, su anglais angliškai…). Paprastai lietuviškai kalbu darbe, nes ten galva užimta dalykais, kurie institute buvo dėstomi lietuvių kalba, be to, ir rašyti reikia lietuviškai (sunku „persijunginėti“).
– Ką atsakai, jei tave pašiepia dėl žemaitiškos kalbos ar elgesio?
– Rimtų patyčių neprisimenu, o dėl įprastų žodžių ar pasakymų („žemaitis kukutis“, „lėtapėdis“ ir t. t.) žemaičiai turbūt vargiai užsiplieks. Juk ne dzūkai esam…
– Kiek teisingas pajuokavimas, kad dabartinėje Lietuvoje nėra tikrų lietuvių, o tik pagerinti žemaičiai?
– Pajuokavimas dėl pagerintų žemaičių man nesuprantamas. Visų Lietuvos etnografinių regionų žmonės turi savo ypatybių, būdo savybių, bet tai nėra požymiai, kurie leistų kuriuos nors iš jų laikyti geresniais ar blogesniais. Net ir didmiesčiuose, kur nemažai „kosmopolitų“, yra labai įvairių žmonių.
– Greičiausiai šovusi mintis apie žemaitį?
– Pirma mintis, pagalvojus apie žemaičio išskirtinumą, yra visapusiškas santūrumas: užsispyrimas, atsargumas, pagalvojimas prieš ką nors sakant ar darant.
– Su kuo asocijuojasi žemaitis, Žemaitija?
– Žemaitis man asocijuojasi su santūriu, kantriu, patikimu žmogumi. Jis turi savo nuomonę ir kasdien jos nekaitalioja… Laikosi duoto žodžio. Žemaitis jaučia savo vertę, bet jam nebūdingas susireikšminimas.
– Skaniausias žemaitiškas patiekalas.
– Iš viso žemaičių kulinarinio paveldo man skaniausias yra kastinys. Nespjaučiau ir į šutinį, kuriame nebūtų mėsos…
– Gražiausias žemaitiškas žodis ir pasakymas.
– Patį gražiausią žemaitišką žodį ar posakį išrinkti būtų nežmoniškai sunku – tokia turtinga yra žemaičių kalba. Taigi: „truopnos“, „laigo“, „vākūkštieli“, „i rinki“, „a mon sakā?“, „vo kāp dabā babūs“…
– Ką netikėto ir naujo atradai apie žemaičius ir Žemaitiją. Koks buvo įspūdis?
– Didelį įspūdį daro iš kaimų, iš valstiečių šeimų į mokslus išėjusių žemaičių pasiekimai. Savo žemaitišku užsispyrimu bei kantriu darbu jie tapo garsiais mokslininkais, menininkais, visuomenininkais. Chrestomatiniai pavyzdžiai – Simonas Daukantas ir Motiejus Valančius. Bet tokių buvo ir yra tikrai daug.
– Kaip tau atrodytų Lietuva, jei joje nebūtų buvę Žemaitijos?
– Įvairūs istorikai mūsų praeitį vertina skirtingai: vieni Lietuvą mato kaip kokį centrą, branduolį, kiti senuose žemėlapiuose net jos vardo neranda… Kaip ten bebūtų, dabartinė Lietuvos valstybė yra įvairių genčių tarpusavio santykių „derinimo“ galutinis rezultatas. O žemaičių gentis tikrai buvo viena stipriausių, pastoviausių, „kiečiausių“.
– Žemaitijos istorija kupina pakilimų ir nuopuolių. Ją dovanodavo, paskui atsiimdavo, ji labiausiai priešinosi krikščionybei, o dabar yra aktyviausia jos gynėja, jos žmonės buvo taikūs, bet labiausiai gynė Lietuvą. Kas yra Žemaitija, tavo nuomone?
– Žemaitijos istorija tikrai labai sudėtinga. Lietuviai norėjo jiems vadovauti, kryžiuočiai bei kalavijuočiai, prisidengdami krikščionybės platinimu, siekė pavergti. Tad žemaičiams teko ne tik nuolat ginti savo žemes bei žmones, bet ir ieškoti kompromisų (kažin, ar žemaičių bajorai į Konstancą jojo „iš idėjos“…). Teko jiems ir nusileisti, ir vėl mėginti atsitiesti. Bet žemaičiai visais laikais norėjo būti savo žemės šeimininkai. O juk ir taikiųjų tibetiečių jaunajai kartai jau nebėra tokia svetima mintis, kad į jėgą reikia atsakyti jėga: tibetiečiai irgi nori gyventi ne tremtyje, o savo žemėje, būti tos žemės šeimininkai.
– Daugelis istorikų akcentuoja, kad Žemaitijos indėlis į Lietuvos valstybės susikūrimą – didžiulis ir tinkamai neįvertintas. Ar Seimo sprendimas paskelbti 2019-uosius Žemaitijos metais yra tarsi bandymas bent truputį atsilyginti?
– Manau, kad tikrai Žemaitijos vaidmuo kuriant Lietuvos valstybę nėra tinkamai įvertintas. Na, o Seimas nusprendė 2019-uosius paskelbti Žemaitijos metais lyg ir todėl, kad žemaičių vardas pirmą kartą paminėtas prieš 800 metų (1219 m. Voluinės kronikoje). Tačiau toks sprendimas priimtas turbūt dėl kelių priežasčių.
– Ką tau asmeniškai reiškia Žemaitijos metų paskelbimas: juk paskelbė, ir kas iš to? Pats esi žemaitis, patriotas… Kiek mums, žemaičiams, tavo nuomone, tai svarbu?
– Žemaitijos metų paskelbimas yra tikrai reikšmingas dalykas. Bus daug renginių (žinoma, dalis jų galbūt „dėl paukštuko“), daug kalbų (tikėkimės, kad ir rimtų diskusijų), tikėtina – vyks rimtų istorinių tyrimų. Galime prisiminti 2009-uosius, kai Plungė buvo Lietuvos kultūros sostinė: kiek turėjome reikalų, visa Lietuva skaitė apie Plungę, o kai kuriems žmonėms tai buvo proga aplankyti mūsų miestą. Arba ką tik minėta Sausio 13-oji: visi apie tuos įvykius žinome, bet kai visoje Lietuvoje vyko tiek renginių, kai tiek laidų buvo žiniasklaidoje, tai – tarsi istorijos kartojimas.
– Apie žemaičius kalbama daug ir dažnokai jie pajuokiami kaip lėtapėdžiai, mažai šnekantys ir ilgai mąstantys. Visgi, kai pasižiūri, žemaičiai labai aktyvūs Lietuvoje, ko nepasakysi apie kitas etnografines grupes. Žemaičių kultūros draugija veikia visoje šalyje, leidžiamos net žemaitiška tarme parašytos knygos, atgaivinamos tradicijos ir t. t. Ir aukščiausių politikų tarpe žemaičių, ko gero, daugiausia…
– Žemaičiai turbūt ilgiau (ir giliau?..) mąsto, mažiau šneka ir reklamuojasi, bet daugiau padaro. Iš tikrųjų Žemaičių kultūros draugija – unikalus reiškinys Lietuvoje, nuveikęs daugybę darbų. Ir žemaitiška spauda atsirado beveik kartu su nepriklausomybe: 1991 m. žurnalistė Danutė Mukienė Palangoje pradėjo leisti laikraštį „A mon sakaa?“, o nuo 1993 m. Vilniuje pradėjo eiti solidus žurnalas „Žemaičių žemė“. Žemaitiškų knygų ir kitokių leidinių jau išleista tiek, kad kitiems etnografiniams regionams lieka tik pavydėti…
– Esi aktyvus visuomeninėje veikloje, su šokių ansambliu išmaišęs Lietuvą skersai ir išilgai. Tai kuo žemaičiai skiriasi nuo kitų ir kaip kiti mus vertina?
– Lietuvą (ir Europą) išmaišėme su Plungės kultūros centro folkloro ansambliu „Gondinga“, o Žemaitiją – su Plungės ir Rietavo krašto fotoklubu „Žybt“. Žemaičius tikrai Lietuvoje laiko išskirtiniais: dėl charakterio, puikaus tautinio kostiumo, savito folkloro, kitų dalykų. Bet labiausiai visus stebina, net žavi mūsų kalba. Pavyzdžiui, jeigu Žemaitijos nacionaliniame parke gidai paklausia, ar pasakoti lietuviškai, ar žemaitiškai, dažnai pasirenkamas antras variantas. Suprask: gal mes ir ne viską suprasime, bet išgirsime žemaičių kalbą!
– Žemaičių tarmė. Esi vienas iš geriausiai suprantančių ir mokančių žemaičių tarmę, jos rašybą. Ją dažnai propaguoji ir populiarini savo straipsniuose. Kodėl traukia rašyti žemaitiškai?
– Žemaitiškai rašyti man natūralu. Žinoma, pirmiausia reikėjo pramokti. Palangoje anuomet buvo skaitomos paskaitos. 1991 m. pasirodė Juozo Pabrėžos knygutė „Žemaičių rašybos patarimai“, o 1998 m. – Juozo Pabrėžos ir jo mokytojo profesoriaus Alekso Girdenio knyga „Žemaičių rašyba“ (ją galima rasti žemaičių svetainėje www.samogit.lt, skyrelyje „Kalba“). 2017 m. Šiauliuose išleista J. Pabrėžos monografija „Žemaičių kalba ir rašyba“ (pernai pristatyta ir Plungėje, Žemaičių dailės muziejuje). Tiesa, tai nėra išsami gramatika, bet joje – daugybė naudingų patarimų, pvz., balsių ir dvibalsių rašyba, kurią sunkiausiai perpranta mėginantieji rašyti žemaitiškai. Tad žemaičiams turėtų užtekti kantrybės pasimokyti rašyti taisyklingai, o ne bet kaip… O aš žemaitiškai esu rašęs ir į minėtus leidinius „A mon sakaa?“ bei „Žemaičių žemė“, ir kultūros savaitraščiui „Žemaičių saulutė“ (esu jo korespondentas) bei kitiems leidiniams.
– Dažnai kiti, paskaitę žemaitiškai parašytą eilėraštį ar straipsnį, sako, kad tai šiurkšti, mužikiška ir neskambi kalba. Iš tavo pomėgio kalbėtis ir rašyti žemaitiškai galima susidaryti įspūdį, kad yra priešingai…
– Žemaičių kalba nėra šiurkšti, greičiau – „kapota“, rupi. Jeigu ji atrodo mužikiška, tai kas ja kalba ar rašo?.. O jau skambumo žemaičių kalbai tikrai netrūksta. Štai „Žemaičių saulutės“ (2018 m., Nr. 11) straipsnyje „Skaitīmā žemaitėškā“ Plungėje“ aš visą skyrelį „Žemaičių kalbos perliukai“ paskyriau puikiems kalbos pavyzdžiams perteikti.
– Ar norėtum, kad žemaičių kalba būtų pripažinta atskira kalba?
– Žemaičių kalba turėtų būti pripažinta atskira. Ir tai ne patriotinės žemaičių ambicijos. J. Pabrėža savo paskaitose ne kartą įrodinėjo, kad žemaičių kalba turi visus kalbai privalomus „gabalus“: leksiką, sintaksę, morfologiją bei fonetiką. Ir visi tie „gabalai“ yra saviti, unikalūs, gerokai besiskirią nuo lietuvių kalbos.
– Žemaičių kultūros draugija. Ką ji veikia Žemaitijoje, Lietuvoje ir Plungėje? Esi aktyvus jos narys, kuo ypatinga jos veikla?
– Žemaičių kultūros draugija (ŽKD) užsiima leidybine veikla, rengia konferencijas, net mėgina formuoti kultūros politiką Lietuvoje. ŽKD Plungės skyrius „Gondinga“ ypač aktyviai pradėjo veikti, kai jam pradėjo vadovauti „kietas“ žemaitis, žemaitukų žirgų bei Lietuvos skalikų augintojas Vidmantas Gendvilas. Tada Plungėje pradėti rengti ir minėti skaitovų konkursai „Skaitīmā žemaitėškā“, ir žemaitiškos dainos festivaliai „Esam ė būsem“, ir žemaitukų žirgų ištvermės varžybos bei kiti renginiai.
– Pokalbio pradžioje klausiau apie žemaitišką pasą ir vėliavą. Vieni tai priima kaip žaidimą, kiti įžvelgia vos ne separatizmą…
– Kaip minėjau, Žemaičio pasas yra oficialus ŽKD nario pažymėjimas, ir jokios spekuliacijos tegul žmonių neklaidina. O vėliavas turi ne tik valstybės, bet ir įvairūs administraciniai vienetai: ir miestai, ir kai kurios organizacijos. Labai norint (ar turint kokių kėslų), visur galima įžvelgti separatizmą…
– Istorikai ir ekspertai nesutaria, ar žemaičiai yra atskira tauta. Kaip tu manai?
– Žemaičiai turi savo tėvų žemę, papročius ir kalbą. Tad ką apie tai sako Mikalojus Daukša savo „Postilėje“?..
– Kas vis dėl to turėtų būti Žemaitijos sostinė: Telšiai, Plungė, Varniai ar…?
– Manau, kad Telšiai jau senokai yra Žemaitijos sostinė de facto, o klausimas apie pripažinimą de jure vargu ar šiuo metu aktualus.
– Kokių linksmų nutikimų tau, kaip žemaičiui, yra buvę?
– Kartą kalbėjau su vienu kolega ne plungiškiu. Šnekėjomės lietuviškai. Bet kai staiga paaiškėjo, kad abu esame žemaičiai, pašnekovas tiesiog sušuko: „Ta dėkuo vedo ruokoujavuos anglėškā?!“
– Ačiū už pokalbį.