Važiuoti draudžiama, bet kam tai rūpi?

Jau kurį laiką bene pagrindinėje Trakų širdyje esančioje Karaimų gatvėje eismas čia negyvenantiems ir specialaus leidimo neturintiems žmonėms uždraustas. Įgyvendinant Trakų rajono savivaldybės tarybos 2019 m. birželio 27 d. sprendimu patvirtinto Trakų miesto darnaus judumo plano sprendinius ir Karaimų gatvės humanizavimo projekto sprendinius, siekiant dalyje Trakų senamiesčio panaikinti tranzitinį eismą, apribotas eismas Karaimų gatvės atkarpoje nuo Šv. Jono Nepomuko koplytstulpio iki Pilies apžvalgos aikštelės. Delfi jau anksčiau rašė apie šio sprendimo padarinius – konfliktą tarp Trakų savivaldybės ir vietos Karaimų bendruomenės.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

Kaip tik šioje atkarpoje anuomet buvo ne vienas privatus kiemas, siūlantis parkavimosi jame paslaugą. Atvyksti apžiūrėti pilies, suvalgyti kibiną ar pasiplaukioti, o automobilį palieki privačiame kieme už to kiemo savininko nustatytą mokestį. Neretai ši galimybė turistus viliojo ne tik dėl riboto skaičiaus parkavimo vietų mieste, bet ir dėl pasiūlymo už tam tikrą apibrėžtą sumą, pvz. 5 eurus, parkuoti automobilį neribotą laiką. Vienok, kai įsigaliojo draudimai įvažiuoti į šią gatvę, būtų logiška, kad ir parkavimosi pasiūlymų kiemuose nebeliktų. Tik kad realybė – visai kitokia: žmonės toliau važiuoja, Karaimų gatvėje automobilių netrūksta, o privatūs kiemai toliau siūlo automobilį priglausti pas save.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

„Karaimų gatvės namų ūkiai savo kiemus pavertę automobilių stovėjimo aikštelėmis, neatitinkančiomis joms keliamų reikalavimų, kad galėtų priimti parkuotis atvykstančių miesto svečių automobilius, iki šiol vykdo veiklas. Ypatingai savaitgaliais vis dar matome, kad šios aikštelės yra pilnos automobilių, tad suprantame, kad vairuotojai, pažeisdami KET, naudojasi minėtų aikštelių savininkų paslaugomis“, – Delfi tikina Trakų rajono savivaldybės administracijos Ryšių su visuomene skyriaus vedėja Agata Beliak.

Anot pašnekovės, savivaldybė nuolat bendradarbiauja su policijos pareigūnais, kurie vykdo KET pažeidimų kontrolę. Pati savivaldybė negali taikyti kardomųjų priemonių. Pagrindinis Trakų rajono savivaldybės tikslas – gatvę pritaikyti „lėtam“ poilsiui, sudaryti galimybę gatvėje-viešoje erdvėje saugiai leisti laiką, apribojus transporto priemonių eismą bei srautus.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

„Būtent todėl ir buvo inicijuotas Karaimų gatvės humanizavimo projektas. Tačiau gatvėje esantys namų ūkių parkingai tikrai neprisideda prie saugumo šioje gatvėje užtikrinimo. Verta akcentuoti, kad dėl didėjančių eismo ribojimo priemonių ir Trakų senamiesčio dalies, kurioje tie ribojimai yra taikomi, kartu mažėja ir namų valdų, kurios buvo paverstos automobilių parkingo aikštelėmis. Bet šiandien dar susiduriame su opia problema, kad minėtos aikštelės iki šiol labai neigiamai veikia saugomos kultūros paveldo teritorijos kraštovaizdį bei galimai turi neigiamą poveikį aplinkosauginiu aspektu“, – tikina savivaldybės atstovė.

Turistų nuomonės išsiskiria

Karaimų gatvės veidas išties pasikeitė – liko siauras pravažiavimas čia gyvenantiems ar specialų leidimą kirsti gatvę turintiems vairuotojams, nemaža gatvės dalis nusagstyta gėlių vazonais, suoleliais, dviračių laikikliais. Įkurdinta pokalbių alėja kviečia prisėsti, pasigrožėti miestu ir pasišnekučiuoti. Pritrūkusiems pokalbio temų čia atsirado net specialios stacionarios kortelės, sufleruojančios, apie ką galima paplepėti. Tik štai turistai apie šias naujoves – dvejopos nuomonės.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

„Būtų labai smagu, jei nereiktų ratų sukti ir galvot, kur pasistatyt mašinos. Šiandien – dar kaip šiandien, jau vėsu, nebe sezonas, bet vasarą čia bus šakės su parkingu ir žmonės važiuos toliau nelegaliai į tuos kiemus, nes kitos išeities nebus“, – įsitikinęs vilnietis Stasys, Trakus lankantis spalio sekmadienį, ir prisipažįsta ne sykį pravažiavęs draudžiamuosius ženklus bei statęs automobilį ten, kur jam patogiausia.

Tą pačią dieną sutikta kaunietė Toma su vyru Mindaugu tikina daug keliaujantys po pasaulį ir suprantantys, kad tendencija siauras miestų gatves dedikuoti pėstiesiems – sveikintinas ir vakarietiškas sprendimas: „Man keista, kad iki šiol buvo galima važiuoti. Niekur Europoj nerasi tokio cirko, kad stovi paveldas ir šalia važinėja mašinos. Apskritai, aš asmeniškai už tai, kad ir Kauno, ir Vilniaus, ir Klaipėdos senamiesčiuose būtų kuo labiau ribojamas eismas. Apie Trakus net nėra ką kalbėti. Palieki mašiną toliau ir ateini pėsti, kur problema?,– nuostabos neslepia Toma.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

Antrina ir Olandijoje gyvenantys, gimtinę šiuo metu lankantys bei į Trakus trumpam pasivaikščioti atvykę Rasa su Raimundu. „Mes tik už tai, kad neliktų čia automobilių. Pasistatėm aikštelėje prie Sodros, ateiti 5 minutės ir vaikštai. Tylu, ramu, nebirbintų po nosim mašinos. Taip ir turėtų būti tokio mažumo miesteliuose“, – tikina pora.

O štai Eglė ir Gytis problemą mato ir sako nė nežadantys paisyti draudžiamųjų ženklų: „Dažnai paliekam privačiame kieme ir palikinėsim toliau, kol bus tos iškabos. Jūs pažiūrėkit į parkavimo zoną ir kas joje darosi. Lengva kažką drausti, neieškant sprendimų. Tegul pokalbių alėjoje įtraukia temą apie tai, kiek laiko ieškojai parkingo“, – rankos mostu parodo į net ūkanotą rudens sekmadienį nusidriekusią automobilių eilę toje zonoje, kur parkavimas legalus.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

Parkavimo vietų ateityje tik mažės

Vilnietė Gabija su vyru ir vaikais į Trakus sako užsukanti dažnai ir šį rudenį, paisydami draudimų, Karaimų gatve nevažiavo, tačiau toks sąžiningumas tapo tikra laiko gaišatimi: „Vyras mus su mergaitėmis išleido ir pats nuvažiavo ieškoti parkavimo vietos ten, kur galima, iki draudžiamojo ženklo. Tai kol rado – užtruko 40 minučių. Buvo savaitgalis ir gražus oras, tačiau dabar yra ruduo. Jei rudens savaitgalį reikia 40 minučių ieškoti legalios parkavimo vietos – kas bus vasarą, sunku ir įsivaizduoti“.

Kelių Karaimų gatvės privačių kiemų prieigose tebekabo ženklai, kviečiantys už 5 eurus palikti automobilį čia be jokių laiko ribojimų. Deja, pakalbinti tokio pasiūlymo sumanytojų nepavyko, mat sekmadienio popietę čia pasitiko tik tuščios kėdės, šiltesnę dieną matyt skirtos prisėsti priiminėjant klientus.

Trakuose įsigalioję pokyčiai ir draudimai sustabdo toli gražu ne visus

Trakų rajono savivaldybės administracijos Ryšių su visuomene skyriaus vedėjos A. Beliak teigimu, Trakų rajono savivaldybės tarybos sprendimu, 2023-10-26 Nr. S1E-147, buvo sumažinta parkavimo vietų Trakuose ir nemokamomis vietomis paverstos Trakų prieigose esančios aikštelės. Be to, susisiekimui užtikrinti visus metus kursuoja miesto autobusas, yra galimybė pasinaudoti el. paspirtukais ir kitomis pavežėjimo paslaugomis, kurios veikia sezono metu.

„Savivaldybės administruojamų mokamų parkavimo vietų mažėja įgyvendinant darnaus judumo plano sprendinius ir Karaimų g. humanizavimo projektą. Trakų senamiestis yra ežerais apsupta teritorija, todėl parkavimo vietų skaičius čia negali būti padidintas, o tendencijos yra šiam skaičiui tik mažėti, perkeliant parkavimo vietas į senamiesčio periferiją. Senamiesčio lankytojų noras pastatyti savo transporto priemones kuo arčiau pilies arba atitinkamos kavinės yra žinomas, tačiau viliamės, kad ši praktika pasikeis, kaip tai nutiko gausiai lankomuose pasaulio objektuose. Tikime, kad Trakai taps laisvesni ir atviresni savo erdvėmis pėstiesiems ir dviratininkams“, – viliasi pašnekovė.