Viešasis transportas įvairiuose Europos miestuose taiko įvairias praktikas „STOP” mygtukų atžvilgiu. Kaimyninėje Varšuvoje autobusai ir tramvajai stoja kiekvienoje savo maršruto stotelėje, tačiau durys neatsidarys, kol keleivis pats nepaspaus mygtuko. Tokią praktiką taiko ir kiti Europos miestai. Kai kur privežamuosiuose maršrutuose, kai autobusas važiuoja į regioną, keleiviai turi informuoti vairuotoją apie norą išlipti sekančioje stotelėje paspausdami „STOP” mygtuką. Kitaip autobusas stotelę pravažiuos.
Pagrindiniuose – greito susisiekimo miesto maršrutuose – dauguma miestų laikosi strategijos, jog viešasis transportas turi stoti kiekvienoje stotelėje. Miestai, kuriuose privežamuosiuose/regioniniuose maršrutuose naudojami stop mygtukai, sulaukia keleivių nepasitenkinimo ir ypač tais atvejais, kai keleivis pravažiuoja savo maršruto stotelę arba stotelėje pagal tvarkaraštį nesulaukia viešojo transporto”, – komentuoja „JUDU” Komunikacijos specialistė, Greta Vasiliauskaitė.
Vilniuje situacija atrodo visiškai kitaip. Pagal galiojančias keleivių ir bagažo vežimo taisykles, viešasis transportas turi sustoti ir išlaipinti/įlaipinti žmones kiekvienoje stotelėje. Viešasis transportas sustoja ir atidaro duris stotelėse net tais atvejais, kai nėra norinčių įlipti arba išlipti iš autobuso.
„Tokiu reglamentavimu suteikiama teisė keleiviams išlipti ir įlipti į viešąjį transportą atsižvelgiant į jo kelionės tikslą. Taip keleivis nejaučia papildomo streso planuojant kelionę viešuoju transportu ir juo keliaujant”, – priduria specialistė.
Tokiu būdu siekiama, kad keleiviai galėtų patogiai planuotis keliones – juk stodamas kiekvienoje stotelėje, viešasis transportas atvažiuoja pagal tvarkaraštį. Visgi anksčiau minėtos Varšuvos pavyzdys rodo, kad viešasis transportas gali važiuoti pagal tvarkaraštį net tada, kai patys keleiviai nuspaudžia durų atidarymo/uždarymo mygtukus. Tiesa, kai kur yra stotelės, kur nuo keleivių priklauso, ar autobusas sustos stotelėje.
„Vilniuje turime keletą stotelių, kuriuose viešasis transportas stoja pagal keleivio pareikalavimą. Šios stotelės yra atokesnėse maršrutų kryptyse, kur yra nedideli keleivių srautai arba juo naudojasi tik tam tikra grupė keleivių”, – sako „JUDU” atstovė.
Artimiausioje ateityje niekas nepasikeis – viešasis transportas ir toliau stos visose savo maršruto stotelėse, o durys atsidarinės automatiškai. Kol kas nėra svarstoma įvesti pokyčius, kurie turėtų įtakos Vilniaus viešojo transporto keleivių įpročiams.