Nors apsipirkimas elektroninėje erdvėje vartotojus vilioja nuolaidų gausa bei padeda gerokai sutaupyti, tačiau vis dažniau pasitaiko atvejų, kai išaugę interneto vartotojų srautai padidina ir nusikaltimų elektroninėje erdvėje tikimybę.
Sukčiai randa vis daugiau prieigos būdų, ne tik kaip įsilaužti į elektroninius įrenginius ir užkrėsti juos kenkėjiškais virusais, tačiau vis dažniau pasikėsina į asmeninius vartotojų duomenis, sukeldami nemenkų finansinių nuostolių. Kaip apsisaugoti nuo kenkėjiškų atakų bei netapti sukčių taikiniu, pranešime spaudai įžvalgomis dalijasi JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ technologijų direktoriai Vytautas Paulauskas ir Rimantas Benetis.
Venkite nepatikimų interneto svetainių
Technologinių praktikų vadovas V. Paulauskas įspėja, kad net ir įdiegta nelegali programinė įranga vartotojams gali pridaryti žalos tiesiog naršant internete per įvairius reklaminius skydelius ir apgaulingus pasiūlymus. Sukčiai vilioja žmones vienu mygtuko paspaudimu įdiegti norimą programą. Ekspertas atkreipia dėmesį, kad apgaulingas reklamas ir įtartinas svetaines, į kurias jos nukreipia, gali būti sunku atskirti nuo tikros gamintojo svetainės.
„Suklastoti puslapiai ar el. laiškai šioms atakoms, vadinamoms „phishing“, sukčių dažniausiai būna sukuriami skubotai, paliekant rašybos klaidas, neveikiančias nuorodas ir pan. Jei tikrasis interneto puslapis bus sukurtas pavyzdingai gerai, vartotojai, paspaudę netikrą nuorodą, sunerims ir nepatikės savo duomenų sukčiams. Ir priešingai, jeigu oficiali įstaigos, įmonės ar paslaugos tiekėjo svetainė neatnaujinta jau daugelį metų, techniškai neišprususiam vartotojui gali būti sunkiau pastebėti, ar jis jungiasi prie tikro, ar suklastoto puslapio, todėl visada būtina papildomai patikrinti informacijos šaltinius“, – aiškina V. Paulauskas.
Todėl svarbiausia perkant prekę internetu išlaikyti budrumą bei patikrinti informaciją apie pardavėją – perskaitykite atsiliepimus, informaciją apie prekės grąžinimo sąlygas – įsitikinti ir dėl prekės garantinio laikotarpio sąlygų. Kartais net ir žinomose prekybos platformose, pavyzdžiui, „Ebay“ ar „AliExpress“, galite pamatyti neįtikėtinai mažą prekės kainą pas vieną konkretų pardavėją. Tokiu atveju, patikrinkite, kiek prekės užsakymų yra suformuota, ar atsiliepimai yra apie tą konkrečią prekę, ir ar apskritai jų yra. Jei kažkas kelia įtarimų – pakanka luktelėti valandėlę kitą, ir tokį pardavėją jau bus identifikavę prekybos platformų apsauga, prekė išimta iš sąrašo, pardavėjas užblokuotas.
Saugokite asmeninę informaciją
„Perkant prekę internetu, niekada nesidalykite jautria informacija apie savo banko sąskaitą ar kortelę. Neleiskite išsaugoti mokėjimo duomenų pardavėjo svetainėje. Atminkite, kad internetinė parduotuvė ar organizacija niekada neprašys atskleisti jūsų asmeninio slaptažodžio. Jeigu jums kilo bent menkiausias įtarimas, kad ši informacija galėjo patekti į svetimas rankas, nedelsiant pasikeiskite visus slaptažodžius“, – pataria vadovas.
V. Paulausko teigimu, kiekvienas vartotojas turėtų būti dėmesingas ir parodyti sąmoningumą įsigydamas prekę masinių išpardavimų metu. Pavyzdžiui, perkant elektronines prekes iš užsienio šalių, atkreipkite dėmesį, ar Lietuvoje bus galimybė taisyti garantinius defektus, turint mokėjimo už prekę čekį.
„Praėjusiais metais įsigijau išmanųjį laikrodį iš vienos populiariausių visame pasaulyje internetinės parduotuvės. Laikrodžio baterija manęs netenkino, nes per dažnai išsikraudavo, tekdavo nuolat ją įkrauti. Kadangi Lietuvoje šio gamintojo oficialaus garantinio serviso nėra, už savo lėšas išsiunčiau prekę atgal į Vokietiją, kur yra teikiamas garantinis prekės aptarnavimas. Įmonės partnerė, įsikūrusi minėtoje šalyje, patvirtino defektą ir nedelsiant man visiškai nemokamai atsiuntė naują laikrodį. Dėl to, kad pakuotė buvo maža ir lengva, pašto paslaugos man tekainavo kelis eurus, bet reikėtų gerai pamąstyti, ar ryžtumėtės siųsti atgal didelį ir sunkų krovinį patys“, – dalijosi V. Paulauskas.
Nepameskite galvos pirkdami
Įmonės technologijų direktorius R. Benetis atkreipia dėmesį: dažniausiai perkant internetu norima kuo greičiau įsigyti geidžiamą prekę, tad skubėjimas gali pakišti koją ir budrumui, ir jūsų piniginės storiui. Atsiskaitydami už prekę, stenkitės pasirinkti saugiausią mokėjimo būdą. Taip pat rekomenduotina atsiskaitant naudoti žinomus mokėjimo produktus tokius, kaip, pavyzdžiui „PayPal“, ar virtualias korteles, kadangi jas yra lengva, reikalui esant, užblokuoti.
„Prieš perkant didesnės vertės prekę svarbu pasidomėti, palyginti skirtingus pasiūlymus, panagrinėti kainas. Ženklus kainos skirtumas gali būti ir apgaulingas, todėl geriau atlikti išsamią analizę ir įsitikinti pardavėjo patikimumu, pardavėjo svetainėje suteikiama atsiskaitymo galimybių įvairove ir pan. Bet kuriuo atveju, geriau šiek tiek investuoti laiko į minimalią svetainės analizę ir pirkti atidžiai susipažįstant su visomis sąlygomis, nei vėliau gailėtis“, – sako ekspertas.
Anot R. Benečio, visada atkreipkite dėmesį į tokias smulkias detales, kaip interneto svetainėje nurodyta informacija, pardavėjo elektroninio pašto adresas, o pildant mokėjimo nurodymą, įsitikinkite ar tikrai jūsų neprašo pateikti perteklinės mokėjimo informacijos ir pernelyg daug asmeninės informacijos. Jei kyla abejonė, dėl pardavėjo svetainės patikimumo, nekurkite ir specialios savo paskyros, ir jei nėra būtina, pirkite papildomai nesiregistruodami.
Nuolatinė edukacija reikalinga visiems
Anot R. Benečio, dėl nuolat augančių bandymų išvilioti vartotojų prisijungimo duomenis, sukuriant netikrą interneto svetainę ar apgaulingą elektroninį laišką, būtina skirti daug dėmesio ir nuolatinei darbuotojų edukacijai.
„Šiandien saugumas yra vienas iš svarbiausių prioritetų įmonėje, ypač tada, kai didžioji dalis procesų yra elektroninėje erdvėje, o daugelio įmonių darbuotojai nuolatos dirba nuotoliniu būdu. Mūsų darbuotojai naudojasi darbo kompiuteriais ir asmeninėms reikmėms, tai yra natūralu ir priimtina. Todėl nuolat skiriame daug dėmesio jų edukacijai, primindami apie galimas grėsmes ir atakas, kaip apsisaugoti ne tik savo asmeninius duomenis, bet ir kaip išvengti incidentų“, – teigia vadovas.
Technologijų direktoriaus teigimu, net ir mažas incidentas ar ataka gali atnešti nemalonumų ne tik eiliniam vartotojui, bet ir pakenkti įmonės reputacijai bei sukelti finansinius nuostolius.
„Vienas iš pagrindinių saugumo užtikrinimo garantų yra nuoseklus darbas su įmonės darbuotojais. Imituotos socialinės inžinerijos atakos įmonėje padeda darbuotojams neprarasti budrumo, taip pat verta su darbuotojais nuolat aptarti galimas grėsmes, paaiškinant, kaip būtų galima išvengti apgaulių bei apsisaugoti nuo nemalonių situacijų ne tik darbe, bet ir asmeniniame gyvenime. Pavyzdžiui, informacijos saugumo analitikas mūsų įmonės darbuotojams išsiunčia elektroninius laiškus, kuriame išvardyti esminiai patarimai, kaip elgtis masinių išpardavimų metu“, – akcentavo R. Benetis.