Kaip pandemijos akivaizdoje išaugo skaitmeninių sprendimų poreikis? Kodėl įgyvendinant projektą būtina pagalvoti ir apie jo funkcionalumo galimybes ateityje? Kaip technologiniai sprendimai gali išspręsti verslo problemas? Įžvalgomis dalijasi JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ technologijų direktorius Rimantas Benetis ir programavimo departamento vadovas Tomas Burokas.

Išgelbėjo automatizavimo sprendimas

Koronavirusui įsisiautėjus daugelyje pasaulio šalių, staiga buvo uždaryti ir vieno didžiausio JAV programavimo paslaugų įmonės kliento biurai Indijoje. Gresiant milžiniškiems nuostoliams ir visiškam veiklos sustabdymui, globali bendrovės projekto komanda buvo paprašyta kelerius metus kuriamą produktą paleisti į rinką 4 mėnesiais anksčiau nei buvo suplanuota. Priešingu atveju, klientas būtų privalėjęs visiškai sustabdyti savo veiklą, rašoma pranešime spaudai.

JAV finansinių paslaugų korporacijos padalinys Indijoje, atliekantis vieną iš kritinių kompanijos finansinių dokumentų pateikimo funkcijų iki karantino nebuvo automatizuotas, o šią funkciją atlikti reikėjo labai daug žmogiškiškųjų išteklių. Duris užvėrus biurams ir karantinui sukausčius visą pasaulį, ši funkcija staiga visiškai nutrūko. Svarbi informacija, kurią anksčiau darbuotojai suvedinėdavo rankomis, tapo visiškai neprieinama. Įsivaizduokite, jei Lietuvoje visiškai sutriktų, pavyzdžiui, Valstybinės mokesčių inspekcijos veikla.

„Mūsų kuriamas sprendimas šią funkciją perkėlė į elektroninę erdvę. Vartotojui skaitmeninių dokumentų pateikimas, jų redagavimas turėjo būti patogiai pasiekiamas interneto naršyklėje, tačiau tuo metu mums trūko dar kelių mėnesių iki jos diegimo į produkcinę aplinką. Klientas tiesiog paprašė mūsų sprendimą paleisti į gyvenimą čia ir dabar. Teko mobilizuotis ir mes netikėtai anksti išėjome į produkciją, tačiau, atrodo, kad buvome tikrai gerai tam pasiruošę“, – sako programavimo skyriaus vadovas.

Tomas Burokas

T. Buroko teigimu, sukurtas sprendimas šiuo metu atlieka labai daug duomenų manipuliacijos operacijų ir suteikia vartotojui galimybę patogiai suformuotame dokumente pažymėti atitinkamas duomenų aibes ir faktus. Įgaliname kelis vartotojus vienu metu redaguoti dokumentų turinį.

„Mūsų produkto misija yra užtikrinti klientams atlikti svarbią ir privalomą duomenų pateikimo funkciją reguliacinei tarnybai ir padėti susigrąžinti užsakovo klientus, kurie buvo prarasti dėl neinovatyvių, nepatrauklių, griozdiškų ir morališkai pasenusių vidinių verslo sistemų.

Žymėtinų duomenų faktų dokumente gali būti ne vienas tūkstantis. Iš esmės tai yra egzistuojančių procesų automatizavimas. Pati sistema įgalina patogiai ir daug greičiau atlikti funkciją, kuri neretai būdavo atliekama kaip ilgas ir monotoniškas rankinis darbas. Sistema reikalauja gilių šios srities žinių, nes formatas, kuriuo yra pateikiami duomenys yra labai sudėtingas. Tai pasaulinis tokių finansinių duomenų pateikimo standartas, naudojamas JAV, Meksikoje, Brazilijoje, Japonijoje ir Jungtinėje Karalystėje“, – akcentuoja specialistas.

Svarbus pasiruošimas

„Devbridge“ technologijų direktoriaus R. Benečio teigimu, verslai investuodami į skaitmeninius produktus iš pradžių turėtų gerai apgalvoti, kokią problemą produktas turėtų išspręsti plačiąja prasme ir vėliau susidėlioti prioritetus į priekį. Platus kontekstas leis programuotojams numatyti, kaip turi atrodyti projekto „pamatai“, kadangi vėliau juos keisti gali būti brangu ir tai užima daug laiko. Jų nekeičiant, ilgainiui produktą gali tekti perdaryti iš naujo.

„Dažnai klientai gamindami ir investuodami į skaitmeninį produktą pamiršta, kad yra būtinos pastovios produkto sąnaudos. Juk reikia nuolat investuoti į produkto infrastruktūrą, jos atnaujinimą, programinės įrangos priežiūrą ir nuolatinį atnaujinimą. Kartais šis veiksmas nebūtinai bus susijęs su funkcionalumu, tačiau bus reikalingas naudojamų įrankių ar bibliotekų atnaujinimui, saugumo spragų panaikinimui“, – akcentuoja R. Benetis.

Rimantas Benetis

Anot technologijų direktoriaus, derėtų vengti skaitmenizuotus sprendimus sukurtus idėjai patikrinti (angl. POC – Proof of concept) bandyti užbaigti kaip galutinį produktą. Dažnai šis kelias atrodo greitesnis, bet jis slepia didelę techninę skolą, kuri paprastai atsiranda, norint kuo greičiau idėją patikrinti, aukojant gerąsias praktikas.

„Paprastai po kelių metų tobulinimų prieinama kryžkelė, kur reikia arba viską perdaryti, arba tolimesnė programinės įrangos plėtra tampa pernelyg brangi. Geresnis sprendimas yra iš karto gaminti produktą (pradendant nuo mažesnio funkcionalumo ir vis jį papildant), užtikrinant gerųjų praktikų naudojimą.

Būtina suprasti, kad laikui bėgant reikalavimai bei technologijos kinta ir teisingas architektūros pasirinkimas jau pačioje pradžioje yra būtinas veiksmas, kad vėliau komponentus būtų galima keisti „dalimis“, o ne viską iš karto. Taip pat svarbu suprasti, kad techinės galimybės, tokios kaip staigaus vartotojų augimo palaikymas taip pat kainuoja ir užima laiko, todėl ivesticijas reikėtų planuotis iš anksto“, – sako R. Benetis.

Įgyvendino milžinišką pokytį

Pusantrų metų prie projekto dirbantis T. Burokas džiaugiasi, kad pavyko ne tik išspręsti verslo problemą, bet įgyvendinti milžinišką pokytį, priimti svarbius sprendimus nulemsiančius tolesnį produkto vystymą.

Serverinė

„Mes ne tik kuriame kodą, bet ir įnešame į kliento organizaciją mūsų darbo kultūrą ir požiūrį. Neretai mūsų darbo metodai jau pristatomi kitoms kliento komandoms ir tapo jiems pavyzdžiu. Iš esmės mes tiesiog gerai atlikome savo darbą ir nepabijojome iššūkių. Mums pasisekė, kad projekte dirba tikrai motyvuoti ir talentingi žmonės, kurie yra šio projekto variklis.

Kūrėme produktą nuo nulio ir galėjome pasirinkti norimas technologijas. Esame atsakingi už architektūrą ir jos plėtojimą – tai kiekvieno inžinieriaus svajonė. Man šis projektas labai daug davė kaip specialistui – milžiniško dydžio projekte palieti dalykus, kurių mažesniuose projektuose tiesiog nebūna“, – įsitikinęs informacinių technologijų įmonės atstovas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)