Projekto „Prisijungusi Lietuva“ inicijuotos reprezentatyvios apklausos rezultatai atskleidė, jog 2020 m. net 77,5 proc. respondentų jautė poreikį tobulinti skaitmeninius įgūdžius, kai 2019 m. juos gerinti norėjo 64,5 proc. apklaustųjų. „Pastarųjų metų projekto rezultatai ir veikla parodė, kad skaitmeninių įgūdžių tobulinimas Lietuvoje tampa vis aktualesnis, o įgytos žinios padeda ne tik rasti norimą darbą, bet ir, kaip parodė pandemija, lengviau prisitaikyti prie iššūkių“, – pastebi Arminas Rakauskas, projektą „Prisijungusi Lietuva“ vykdančio, Informacinės visuomenės plėtros komiteto, Skaitmeninės aplinkos skyriaus vedėjas.

Situaciją pakeitė ir COVID-19

Skaičiuojama, kad šiame projekte dalyvavo 691 vietos bendruomenė, tūkstantiniai skaitmeninių lyderių, konsultantų ir e.skautų būriai, suorganizuota 250 išmaniųjų misijų vietos bendruomenėse, 9 kasmetinės nacionalinės motyvacinės akcijos, per 10 tūkst. mokymo renginių visose Lietuvos viešosiose bibliotekose ir jų filialuose. „Projekto branduolys yra gyvenamosios vietos bendruomenės ir jas supantys žmonės. Siekėme padėti ir sudaryti tinkamiausias sąlygas bendruomenėms iškelti ir įgyvendinti savo skaitmeninių gebėjimų ugdymo tikslus bei įgytas žinias pritaikyti šiuolaikinėms bendruomenių veikloms.

Skatinome pačias bendruomenes savo nariams aktyviai padėti įgyti kokybiškam gyvenimui reikalingų įgūdžių efektyviai, įvairiapusiškai, saugiai ir atsakingai naudotis internetu. Ypatingą dėmesį skiriant tikslinėms grupėms, esančioms skaitmeninėje atskirtyje. Gyventojus, kurie turi ribotus skaitmeninius įgūdžius skatinome tobulėti ir tapti išmaniais informacinių technologijų naudotojais. Net ir karantino metu tiek renginiai, tiek konkursai, tiek mokymai, tiek kitos projekto veiklos nenutrūko, o sėkmingai transformavosi į nuotolinį formatą“, – pastebi A. Rakauskas.

Anot projekto vadovo, pandemijai sustabdžius įprastą gyvenimo ritmą ir įpročius, daugeliui reikėjo persiorientuoti. Darbas ir asmeninis gyvenimas persikėlė į virtualią erdvę, tad skaitmeninės žinios įgavo dar daugiau reikšmės, įmonės mokytis skatino savo darbuotojus, išaugo saugaus elgesio internete mokymų poreikis.

Sutelktos bendruomenės

Pastarieji metai įrodė ir veiklių bendruomenių svarbą. Susitelkę vietos gyventojai palaikė vieni kitus, stengėsi padėti stokojantiems IRT naudojimo įgūdžių. Prie bendruomenių stiprinimo prisidėjo ir projektas „Prisijungusi Lietuva“.

Visoms projekte dalyvaujančioms bendruomenėms, kurios norėjo plačiau pritaikyti interneto galimybes savo kasdieninėje bendruomenės veikloje, organizuotas veiklų įtinklinimo konkursas. Jame dalyvavusios 120 bendruomenių dalį savo įprastinių veiklų perkėlė į elektroninę erdvę, pasitelkiant informacines ir ryšių technologijas kūrė naujas ar tobulino jau esamas paslaugas bendruomenės nariams ir taip paskatino savo narius mokytis naujų įgūdžių.

„Kaip sėkmingus pavyzdžius galiu pateikti Narsiečių bei Šaltiniečių bendruomenių sumanymus. Šios bendruomenės kraštiečių kuriamus gaminius ir produktus perkėlė į elektronines parduotuves. Taip gimė „Narsiečių krautuvėlė“ internete bei nauja simuliacinė elektroninė parduotuvė saltinieciai.lt kur prekiaujama įvairiais skanėstais, rankų darbo žaislais, dekoracijomis, rankdarbiais ir kt.
Tuo tarpu Žemaičių Kalvarijos seniūnijos bendruomenė „Gardai“ šia galimybe panoro pasinaudoti plačiajai visuomenei pristatydami turtingą Žemaičių Kalvarijos miestelio istorinį bei kultūrinį paveldą. Jie sukūrė interaktyvų istorinį žaidimą „Išmanioji visuomenė – Žemaičių Kalvarijoje“. Viskas, ko reikia – tai mobiliuoju telefonu nuskaityti bendruomenės centro stende esantį QR kodą, kuris leidžia komandai užsiregistruoti ir pradėti įtraukiantį žaidimą“, – apie bendruomenes sutelkusius projektus kalbėjo A. Rakauskas.

Išmanusis e. skautų tinklas

Tikimasi, jog daugelis projektų paskatintų iniciatyvų gyvuos ir toliau. Antai projekto inicijuotas savanorių e.skautų tinklas, vienijantis 1601 jaunuolį, kuris Lietuvos viešosiose bibliotekose, o karantino metu nuotoliniu būdu arba artimoje aplinkoje, savo bendruomenės nariams teikia individualią tarpusavio pagalbą ir konsultacijas saugaus interneto, išmaniųjų telefonų naudojimo klausimais.

„Projekte bendruomeniškumas itin svarbus tiek kuriant pagalbos Lietuvos gyventojams tinklą, tiek drąsinant žmones nebijoti bei mokytis naudoti IRT, tiek siekiant, jog konsultacijos viešosiose bibliotekose bei jaunuolių savanoriška pagalba veiktų ir pasibaigus projektui“, – pastebi A. Rakauskas.

Jo teigimu, jaunimas yra neatskiriama ir itin svarbi informacinės visuomenės dalis, todėl didelis dėmesys projekte skirtas šių jaunų žmonių skatinimui rinktis informacinių technologijų specialybes jau nuo mokyklos suolo.

Projekto įgyvendinimo metu vietiniu, regioniniu, nacionaliniu lygiais organizuoti kūrybiniai informacinių technologijų konkursai, kūrybinės dirbtuvės („hakatonai“), motyvaciniai programavimo užsiėmimai bei vaizdo transliacijos jaunimui, kurie prisidėjo plečiant moksleivių akiratį informacinių technologijų srityje, skatinant domėjimąsi programavimo priemonėmis bei ugdant kūrybiškumą ir saviraišką; o taip pat skatinant savanorystę tampant projekto e. skautais ir prisidedant prie vietos bendruomenės narių skaitmeninių įgūdžių tobulinimo.

Organizatoriai sakosi besitikintys, jog projekto suburti ir parengti skaitmeniniai lyderiai bei e.skautai toliau bendradarbiaudami su Lietuvos viešosiomis bibliotekomis tęs projekto metu pradėtas veiklas. Toks būdas pasirinktas atsižvelgiant į ankstesnių projektų patirtis, siekiant, jog vietos bendruomenių nariai nuolat turėtų galimybę tobulinti savo skaitmeninius įgūdžius kreipiantis pagalbos ar konsultacijos viešosiose bibliotekose, o taip pat mokantis savarankiškai projekto svetainėje www.prisijungusi.lt.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)