Per maždaug metus "TeliaSonera" įsigijo 40 proc. "Omnitel" akcijų ir padidino valdomą paketą iki 100 proc., tačiau A. Igelis neprognozavo, kada panašių veiksmų galima laukti ir "Lietuvos telekome".

Pasak "Omnitel" prezidento Antano Zabulio, "TeliaSonera" į "Lietuvos telekomą" bei "Omnitel" yra investavusi apie 900 mln. eurų - tai viena iš solidžiausių investicijų Lietuvoje, rodanti Skandinavijos bendrovės ambicijas plėsti verslą Lietuvoje.

Didžiausios Šiaurės ir Baltijos šalių telekomunikacijų operatorės, turinčios apie 24 mln. klientų, vadovas pripažino, kad pereinamuoju periodu - artimiausius trejus metus - šiame regione didelio augimo nesitikima. Daug sparčiau klientų skaičius bei pajamos auga Rytų rinkose - Rusijoje, Turkijoje bei Eurazijoje.

"TeliaSonera" per devynis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu 2003-iųjų laikotarpiu, padidino pardavimus 1 proc. iki 23,2 mlrd. litų, o grynąjį pelną - 2,2 karto iki 4,1 mlrd. litų.

ELTA: Kokiu tikslu atvykote į Lietuvą ir lankotės "Omnitel" bei "Lietuvos telekome"?

A. IGELIS: Periodiškai lankausi "TeliaSonera" valdomose įmonėse - iš arčiau susipažįstu, kuo jos gyvena. Vizitas - puiki galimybė pamatyti daugelį žmonių.

"Omnitel" ir "Lietuvos telekome" vyksta daug įdomių dalykų, kuriuos aš noriu suprasti ir perkelti į kitas "TeliaSonera" grupės dalis. Mano darbas - pamatyti, kas yra geriausia, ir padėti tuo pasinaudoti kitose šalyse esančioms grupės bendrovėms. Iš to, kas vyksta Lietuvoje, grupėje mes turime daug ko pasimokyti - čia daug gerų, novatoriškų dalykų.

ELTA: Kaip vertinate "TeliaSonera" bendrovių Lietuvoje rezultatus? Viena iš jų - fiksuotojo ryšio rinkoje veikiantis "Lietuvos telekomas" - smunka, kita - mobiliojo ryšio paslaugas teikianti "Omnitel" - auga, bet lėtai.

A. IGELIS: Aš manau, kad abiem bendrovėms gerai sekasi. Jos veikia skirtingose rinkose, todėl turi skirtingas galimybes.

Jei pradėtume nuo "Omnitel", manau, kad bendrovė atliko puikų darbą - ypač, jei paimsime kelerių metų perspektyvą. Nuo to laiko iki dabar vyko nuostabi plėtra, pritraukta didelė ir stipri klientų bazė. Tai bendrovė, kuri labai labai moderni, kuri turi daug novatoriškų idėjų ir yra pavyzdys daugeliui kitų grupės narių. Mes perimame daug idėjų iš "Omnitel" - tai padeda kuriant paslaugas grupės lygiu.

Ir dabar, kai mes turime 100 proc. "Omnitel", daug paprasčiau dirbti kartu ir dalintis idėjomis. "Omnitel" yra viena sėkmingiausių kompanijų grupėje, jai labai gerai sekasi.

Manau, sunkioje rinkoje gerai sekasi ir "Lietuvos telekomui". Fiksuotojo ryšio verslas smunka visoje Europoje, todėl nereikėtų laukti, kad Lietuvoje bus priešingai.

"Lietuvos telekomo" ateitis - išnaudoti interneto fiksuoto ryšio linijomis galimybes. Šiuo metu interneto skvarba Lietuvoje labai nedidelė, todėl yra plačios galimybės plėstis. Tuomet, kai žmonės pripras prie interneto ir vertins didelę spartą, jie norės dar daugiau. Čia "Lietuvos telekomas" gali vaidinti labai svarbų vaidmenį tiek verslui, tiek privatiems klientams.

ELTA: Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje klientų skaičius auga labai sparčiai, tačiau pajamos didėja lėtai, o iš vieno vartotojo - mažėja. Ar įmanoma didinti pajamas, kokių naujų jų šaltinių matote?

A. IGELIS: Yra daugybė galimybių tęsti mobiliojo ryšio verslo augimą. Visų pirma, dar yra daug žmonių, kurie gali turėti mobilųjį telefoną, - skvarba dar nėra šimtaprocentinė.

Taip pat gali išaugti ir vartojimas - žmonės gali kalbėtis daugiau, siųsti daugiau žinučių ir naudotis kitomis paslaugomis, ypač - mobiliojo interneto. Esame metų metus besitęsiančio mobiliojo ryšio verslo augimo kelio pradžioje.

Žinoma, iššūkis mums yra kurti tokias paprastas ir patrauklias paslaugas, kad ši kelionė tęstųsi. Tai - mūsų vizija. Turi praeiti daug laiko, kol mes pasieksime kelio galą mobiliojo ryšio versle šioje šalyje, - galiu jus užtikrinti.

ELTA: Neseniai jūs padidinote "Omnitel" akcijų paketą, ar galima laukti panašių veiksmų "Lietuvos telekome" ar kitose Baltijos šalyse?

A. IGELIS: Neturiu konkretaus komentaro šiam klausimui, nes nėra nieko konkretaus, į ką mes žvelgiame dabar. Kartkartėmis mes svarstome galimybes padidinti savo dalį įmonėse, jeigu yra gera galimybė padaryti tai geromis sąlygomis.

Labai gerai, kad mes galėjome padidinti "Omnitel" akcijų paketą - tai bendrovė, kuri mums labai patinka ir su kuria galime dirbti dar artimiau.

Mes taip pat labai artimai dirbame ir su "Lietuvos telekomu", kur valdome 60 proc. paketą, ir tas bendradarbiavimas vyksta labai gerai.

ELTA: Ar turite planų sujungti valdomas telekomunikacijų bendroves Lietuvoje bei Baltijos šalyse, arba sukurti tik fiksuotojo, ar mobiliojo ryšio įmones?

A. IGELIS: Ne, neturime. Šiuo metu mes neplanuojame keisti grupės struktūros Lietuvoje - ketiname išlaikyti atskiras bendroves. Atsižvelgiant į tai, kad mes veikiame tiek fiksuotojo, tiek mobiliojo ryšio versle, kiek tai leidžiama, siekiame tuo pasinaudoti. Tačiau planų sujungti įmones nėra.

Taip pat neketiname sukurti vienos Baltijos šalių bendrovės. Aš tikiu, kad verslas turi būti lokalus. Kiekvienoje šalyje verslas priklauso nuo konkurencinės aplinkos, kokius platinimo kanalus galima naudoti, kas patinka vartotojams. Kiekviena šalis turi savo veidą, todėl pristatydami naujas paslaugas turime tai daryti, atsižvelgdami į vietos vartotojų skonį. Taigi labai svarbu turėti vietines bendroves, valdančias verslą.

Žinoma, tuo pačiu metu mes norime pasinaudoti masto pranašumais, nes esame didelė kompanija. Yra daug sričių, kur mes galime teikti tas pačias paslaugas visose šalyse. Yra daug dalykų, kur mes galime pasidalinti investicijas ir pasinaudoti didelės bendrovės privalumais. Būdami dideli, gauname naudos ir derėdamiesi su tiekėjais. Tai mes norime išnaudoti, tačiau tuo pačiu metu mes norime išlaikyti verslą lokalų, nes toks jis turi būti.

ELTA: "Lietuvos telekomo" vadovybėje pastaruoju metu sumažėjo užsieniečių - kaip vertinate buvusio įmonės vadovo darbą?

A. IGELIS: Neturiu komentaro apie buvusią vadovybę - aš žiūriu į priekį. Aš manau, kad yra gerai, jog kompanijų viršūnėse - vietiniai žmonės, turintys gilų supratimą apie vietos rinką. Tai dalis to, kad verslas yra lokalus.

Tačiau sėkmingiems žmonėms iš mūsų kompanijų yra visos galimybės išvykti dirbti į kitas "TeliaSonera" bendroves - mes neuždarome durų. Darbuotojas nebūtinai turi dirbti vietos kompanijoje - tai didelės bendrovės privalumas.

Mes taip pat stengiamės išlikti artimi vienas kitam - tai viena iš priežasčių, kodėl aš čia kartkartėmis lankausi. Atvykęs ne tik stengiuosi suprasti, kas vyksta, bet ir perduoti, ką mes darome kitose šalyse.

ELTA: "TeliaSonera" pagrindinėje namų rinkoje - Šiaurės ir Baltijos šalyse auga lėtai. Ar galima tikėtis, kad didinsite investicijas už šio regiono ribų?

A. IGELIS: Šiaurės šalyse ir Baltijos šalių regione, jeigu imtume jį kaip vienetą, ateinančius trejus metus smarkaus augimo nebus. Dėl paprastos priežasties - vyksta stipri migracija iš tradicinių telekomunikacijų paslaugų į ateitį, pagrįstą mobilumu ir internetu. Dėl šios migracijos bei kainų spaudimo, kurį matome dabar ir kuris tęsis kurį laiką, artimiausius metus nesitikime spartaus augimo šiame regione. Tai ne mūsų kompanijos specifika - tokia verslo šiose šalyse prigimtis.

Mes dabar apsisprendėme pirmauti, skatindami šią migraciją, ir užsitikrinti, kad sukursime platformą ateities augimui. Mes galvojame, kad po šio trejų metų periodo grįšime prie normalių augimo tempų, matytų šioje šakoje - kai augama greičiau už bendrąjį vidaus produktą. Žinoma, yra tam tikrų skirtumų kiekvienoje šalyje, tačiau Šiaurės ir Baltijos šalyse yra galimybių vėl sparčiai augti po šio pereinamojo laikotarpio. Ypač Šiaurės šalyse, kuriose rinka yra labiau subrendusi ir skvarba - didelė, galimybę augti suteiks padidėjęs vartojimas.

Šiaurės šalyse mobiliuoju telefonu vidutiniškai kalbama po 5 minutes per dieną. Kiek valandų po 60 minučių turime per parą? Net 24. Kiekvienas, kuris sako, kad skvarba yra didelė, šneka nesąmones. Mes tik kelio padidinti vartojimą pradžioje. Būdas tai pasiekti - kurti naujas patrauklias paslaugas.

Dabar mes renkamės koncentruotą paslaugų portfelį, kuris užtikrins augimą ateityje ir leis mums pirmauti šiame migracijos procese. Tuo pačiu metu mes smarkiai dirbame, kad išlaikytume pelningumą. Tai reiškia, kad Šiaurės ir Baltijos šalyse kaštus reikia sumažinti iki visiškai naujo lygio.

Mažindami mūsų paslaugų portfelio kompleksiškumą, mes galime smarkiai padidinti efektyvumą. Tai, žinoma, labiau taikoma bendrovėms, kurios veikia daugelį metų - buvusiems monopolistams, tokiems kaip "Lietuvos telekomas" ar "Telia" Švedijoje bei "Sonera" Suomijoje". Čia yra daug galimybių sumažinti kaštus.

Sukurti platformą augimui bei išlaikyti konkurencingą kaštų lygį - tai raktas į "TeliaSonera" sėkmę ne tik dabar, bet ir ateityje.

Kita sritis, kur mes veikiame, - ypatingo augimo rinkos - Rusija, Turkija ir Eurazija. Rusijos bei Turkijos bendrovių rezultatų mes nekonsoliduojame, ir tai neatsispindi pajamose, tačiau neabejokite, kad šiose rinkose yra augimas.

Pavyzdžiui, Rusijoje per ketvirtį pritraukėme 2,4 mln. naujų vartotojų - tai praktiškai viena Suomija per ketvirtį. Tai - milžiniški skaičiai. Veikla Rusijoje yra ir itin pelninga - tai kuria vertę mums.

Turkijoje taip pat - didelis augimas, o "Turkcell" yra vienas iš didžiausių mobiliojo ryšio operatorių Europoje - daugiau kaip 20 mln. klientų.

Eurazijoje taip pat fiksuojamas fantastiškas augimas.

Bendras "TeliaSonera" augimas nėra toks didelis dėl įvairių šalių mišinio, tačiau mes nekonsoliduojame Rusijos bei Turkijos rezultatų.

Ar plėsimės į kitas šalis? Šiuo metu mes sakome "ne". Tačiau ir toliau dairysimės įsigijimų šalyse, kuriose jau veikiame. Taip pat galime padidinti akcijų paketus bendrovėse, kuriose turime mažumą. Tačiau tik jei gausime gerą progą - mes neskubame.

Mes labai stipri bendrovė ir turime finansinio lankstumo tai padaryti. Išmokos akcininkams kartu su mūsų įprastais dividendais pagal dividendų pelningumą padarys mus viena patraukliausių kompanijų visose Šiaurės šalyse.

ELTA: Ar galima laukti išmokų didinimo "Lietuvos telekome", kuris generuoja didelius pinigų srautus?

A. IGELIS: "Lietuvos telekomas" taip pat labai stiprus finansiškai. Tačiau aš nenoriu ankstinti diskusijų valdyboje, nes nesame vienintelis akcininkas.

ELTA: Kalbėjote apie būtinybę mažinti kaštus. "Lietuvos telekome" tokių akcijų jau matėme, o kaip yra "Omnitel"?

A. IGELIS: "Omnitel" nuolat gerino savo kaštų padėtį ir šiuo metu yra vienas iš efektyviausių operatorių Europoje. Manau, kad galimybės mažinti kaštus "Omnitel" yra labai ribotos. Žinoma, visuomet galima daug ką padaryti gerinant efektyvumą, tačiau šiuo metu tai - sunku.

"Lietuvos telekome" situacija skirtinga. Kai mes mažinome apimtis ir koncentravomės į svarbiausias ateities paslaugas, atsivėrė galimybės didinti efektyvumą. Manau, kad jie turės tai tęsti.

ELTA: Ką laikote didžiausiais "TeliaSonera" konkurentais?

A. IGELIS: Reikia žiūrėti pagal šalis: Švedijoje - tai "Vodafone" ir "Tele2", Suomijoje - "Elisa", "Finnet group", Norvegijoje - "Telenor", Danijoje - TDC, Lietuvoje valdanti "Bitę GSM".

Mes taip pat konkuruojame su daugeliu mažesnių lanksčių žaidėjų, kurie atėjo į rinką ir stengiasi atimti dalį. Raktas norint išsilaikyti - konkurencingas kaštų lygis bei platformos ateities augimui kūrimas.

Nematau priežasčių, kodėl mes negalime veikti sėkmingai. Manau, kad didžiausias sunkumas ir iššūkis mums ateinančiais metais iš tikrųjų esame mes patys. Mes gerai žinome, ką reikia daryti, ir esame nusiteikę pasinaudoti šia galimybe.

Mes turime 24 mln. vartotojų, puikią infrastruktūrą, veiklos apimtis, kompetenciją. Mes turime fantastišką platformą ateičiai. Tačiau didžiausias iššūkis esame mes patys.

Šaltinis
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją