Panaudodami ES fondų investicijas Lietuvos miestai parengė ir iki 2019 m. pabaigos patvirtino darnaus judumo miestuose planus. Dabar vyksta naujas etapas – šių planų įgyvendinimas, kuriam taip pat skiriama ES fondų lėšų. Šiais planais žmonės skatinami atsisakyti savo automobilių kelionėms mieste, siūloma rinktis bemotores transporto priemones ar viešąjį transportą. Taip pat miestuose tiesiami dviračių ir pėsčiųjų takai bei tobulinamas viešojo transporto sektorius.

Parengtuose planuose priemonių numatyta gerokai daugiau nei turima ES lėšų, todėl savivaldybėms teks naudotis savo biudžetų, iš dalies Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis bei numatyti kitus finansavimo šaltinius.

Siekia miestus atlaisvinti nuo automobilių

Kaip teigia Susisiekimo ministerijos darnaus judumo ekspertas Jonas Damidavičius, pagrindinė darnaus judumo planų mintis yra siekti bendrų Europos Sąjungos tikslų. Anot jo, numatyta mažinti taršą, spūstis, miestus atlaisvinti nuo automobilių bei padaryti juos ekologiškais ir švariais.

„Siekiant šių tikslų, Europos Komisija yra išleidusi atitinkamus komunikatus, pagal kuriuos valstybės rengia darnaus judumo planus. Mūsų miestai, ypač didieji, susiduria su įvairiomis spūsčių problemomis. Piko metu praleidžiame automobilyje daugiau laiko nei norėtume, kyla įvairios taršos ir sveikatos problemos.

Šie planai duoda kryptį ir strategiją, kaip miestas turėtų vystytis, tikslai šiuose planuose yra iškelti iki 2030 metų, ir jie yra gan ambicingi. Priemonių numatyta daugiau nei dabar turima finansavimo. Darnaus judumo planai yra aiški kryptis ir priemonės savivaldybėms. Kai keičiasi valdžios, tas planas turėtų išlikti vieningas”, – į ateities perspektyvą žvelgia specialistas.

Pagrindinis akcentas – dviračių ir pėsčiųjų takai

Pasak J. Damidavičiaus, pagrindinis akcentas šiuose planuose yra dviračių ir pėsčiųjų infrastruktūra, kurią miestai nori užtikrinti savo gyventojams ir vėliau imtis inovatyvesnių sistemų. Jo teigimu, darnaus judumo planuose numatoma daug viešojo transporto atnaujinimų, infrastruktūrinių priemonių.

„Naujovės gyventojams turėtų būti pačių savivaldybių iniciatyvos ir įvairios akcijos, skatinančios žmones naudotis ta nauja infrastruktūra ir stengtis pakeisti keliavimo įpročius. Keičiasi savivaldybių požiūris į susisiekimą mieste, ir miestiečiai skatinami keliauti kitaip, nei buvo įpratę iki šiol", - teigė ekspertas.
Kelionės dviračiais

Pokyčiai Alytuje ir Tauragėje

Specialistas detaliau pasakoja apie šių planų įgyvendinimą Alytaus ir Tauragės miestuose. Pasak jo, Alytus daug dėmesio skirs bevariklio transporto infrastruktūros plėtrai – dviračių ir pėsčiųjų takams, saugiai dviračių laikymo infrastruktūrai.

„Numatoma sukurti viešojo transporto e. bilieto sistemą ir į ją integruoti daugiau susisiekimo rūšių. Valdant transporto priemonių srautus, siūloma numatyti automobilių stovėjimo vietų apmokestinimą intensyviausiose vietose.

Tauragėje daugiau dėmesio skiriama viešajam transportui – naujoms viešojo transporto priemonėms, maršrutų optimizavimui bei racionalesniam jų planavimui. Darnaus judumo plane numatyta, kad bus ieškoma galimybių nukreipti tranzitinį transporto priemonių eismą iš miesto centro, nes tai yra viena didžiausių problemų. Numatytos išmanaus eismo valdymo galimybės“, – komentuoja J. Damidavičius.

Funkcionalios dviračių trasos

Alytaus miesto savivaldybės vyriausiasis architektas Mindaugas Matažinskas tikina, kad darnaus judumo plano pagrindas – motorinio transporto mažinimas, skatinant alternatyvų bemotorį transportą. Pasak specialisto, šiuo planu siekiama pagerinti dviračių ir pėsčiųjų takų tinklą, plane miestas taip pat akcentavo takų plėtrą, mainų programas.

„Alytui truputį sudėtinga motorinį transportą keisti į dviratį. Mieste kuriamas elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas, nuolat stebima, kur jų reikia daugiausiai. Vyksta dviračių ir pėsčiųjų takų skirstymas, kurie buvo rekreaciniai, o dabar atsirado poreikis vykti iš namų į darbą. Tai šiek tiek kitokios trasos, jos nėra gražios kraštovaizdiniu požiūriu, bet yra funkcionalios ir žmogus gali jas naudoti kasdieniniam poreikiui“, – apie naujus takus pasakoja specialistas.

Modernizuojamos viešojo transporto stotelės

M. Matažinskas pabrėžia, kad šiuo metu vykdomi viešojo transporto stotelių modernizavimo darbai, siekiant sumažinti kasdieninio asmeninio transporto naudojimą. Pasak specialisto, stotelės suprojektuotos specialiai Alytaus miestui su jo simbolika ir spalvomis.

„Viešasis transportas yra dažomas tiksliai pagal Alytaus miesto parengtą savo išraišką, taip pat pritaikomas neįgaliesiems. Norai stotelių modernizavimui buvo daug didesni, norėjome įvesti Wifi transporte, laukimo stotelėse, tačiau finansiniai resursai neleido to įgyvendinti. Stotelės turėtų būti modernizuotos iki šių metų rudens. Pėsčiųjų ir dviračių takų projektai vyksta kiek lėčiau, nes reikalauja daugiau pinigų ir projektavimas yra sudėtingesnis“, – vykdomų darbų situaciją komentuoja jis.
Elektriniai autobusai

Patogu keliauti dviračiu

Pašnekovo teigimu, parengtas ir visų takų jungimo į žiedus projektas Alytuje, numatomi trys dideli žiedai. Anot jo, įgyvendinus šiuos projektus bet kurią Alytaus vietą bus galima patogiai pasiekti dviračiu.

„Esame suplanavę, kad abi Nemuno pakrantės ir visi didieji mikrorajonai būtų lengvai pasiekiami. Esame įgyvendinę galbūt pusę šio projekto, kita pusė dar laukia. Šiandien ruošiame didelį teritorijų aptarnavimo dokumentą piliakalnio teritorijai.

Esame gavę ne vieną teigiamą pastebėjimą, kad galima atvažiuoti į Alytų ir keliauti dviračiu, praleisti čia laisvalaikį. Sprendžiant verslo ar emigracijos problemas, vienas iš svarbių dalykų yra tai, kad žmogus po darbo turėtų patogią aplinką pailsėti ir pakeliauti, kad nereikėtų vykti už miesto“, – aiškina specialistas.

Tauragėje – vieni pirmųjų elektrinių autobusų

Tauragės rajono savivaldybės atstovas Kasparas Bertašius aiškina, kad vystant Tauragės rajoną vadovaujamasi Jungtinių Tautų darnaus vystymosi tikslais, todėl siekiama įgyvendinti kuo daugiau priemonių, skatinančių žmones kasdienėms kelionėms vietoj automobilių rinktis viešąjį transportą, mieste judėti pėsčiomis, dviračiais ar kitomis aplinkai draugiškomis priemonėmis.

„Tauragė – vienas pirmųjų miestų Lietuvoje, įsigijęs elektrinius autobusus. Šiuo metu turime tris, dar dviem elektriniams autobusams įsigyti rengiami pirkimo dokumentai, o netolimoje ateityje planuojame turėti 8 elektrobusus. Tai leis padidinti viešojo transporto važiavimo dažnį, todėl susisiekimas taps patogesnis.

Taip pat šiais metais planuojame įrengti elektroninę keleivių informavimo sistemą stotelėse ir autobusuose. Praėjusiais metais Tauragėje įrengėme 6 elektromobilių įkrovimo stoteles, dar 4 stoteles planuojame įrengti artimiausiu metu. Modernizavome visą Tauragės rajono apšvietimo sistemą, kuomet visi seni šviestuvai buvo pakeisti į naujus modernius LED šviestus“, – apie naujoves kalba pašnekovas.
Vilniaus viešasis transportas

Viešojo transporto pertvarka ir modernizavimas

Anot K. Bertašiaus, skatinant gyventojus daugiau judėti aplinkai draugiškomis transporto priemonėmis, planuojama stipriai išplėsti dviračių ir pėsčiųjų trasas. Pasak jo, artimiausiu metu bus skelbiamas konkursas dviračių saugykloms įrengti prie daugiabučių namų ir kitose viešosiose erdvėse. Specialistas tikina, kad nuolat tobulinama ir pertvarkoma jau esama infrastruktūra patogesniam žmonių su negalia judėjimui.

„Darnaus judumo planų mieste pagrindinis tikslas yra mažinti taršą, siekiama skatinti žmones daugiau judėti. Taip pat jau susiduriama su automobilių stovėjimo vietų trūkumu mieste. Iki šiol viešasis transportas Tauragėje nebuvo labai patraukli ar plačiai naudojama transporto priemonė, todėl tikimės, kad vykdoma viešojo transporto pertvarka ir jo modernizavimas taps didžiausiu postūmiu gyventojams persėsti iš automobilių į įprastus bei elektrinus autobusus ir taip pasiekti kelionės tikslą.

Naudą pajus visi gyventojai, nes bus teikiamos kokybiškos viešojo transporto paslaugos, bus sumažinta aplinkos tarša. Neįgalieji galės naudotis jiems pritaikyta infrastruktūra. Vientisas pėsčiųjų ir dviračių takų tinklo kūrimas integruos bevariklį transportą į bendrą transporto sistemą. Dviračių takų Tauragės mieste planuojama nutiesti bent 4,5 km. Šioms priemonėms įgyvendinti iš valstybės, savivaldybės biudžetų ir Europos Sąjungos fondų lėšų planuojama investuoti apie 11mln. eurų“, – apibendrina jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (41)