Viešasis transportas tampa ekologiškesnis
Panaudodamos Europos Sąjungos (ES) fondų investicijas, Lietuvos regionų savivaldybės pamažu atnaujina viešąjį transportą ir gerina miestų infrastruktūrą. Susisiekimo ministerijos darnaus judumo eksperto Jono Damidavičiaus teigimu, vietinio susisiekimo viešojo transporto parko atnaujinimas leis gyventojams sutaupyti pinigų ir savivaldybėse įves nemažai naujovių. Kalbinome regionų savivaldybių atstovus ir klausėme jų, kokie viešojo transporto atnaujinimo projektai bus vykdomi ir kaip jie pakeis gyventojų kasdienybę.
Anot J. Damidavičiaus, dėl ES investicijų mažųjų miestų viešasis transportas tampa ekologiškesnis. Jo teigimu, dauguma miestų rinkosi įsigyti autobusų, kurie varomi švariu ir alternatyviu kuru – suslėgtomis gamtinėmis dujomis. Dalis savivaldybių nusprendė įsigyti ir elektrinių autobusų.
„ES investicijų programa buvo siekiama atnaujinti miestų viešojo transporto priemonių parkus. Rengdami darnaus judumo planus miestai sprendė, kaip viešojo transporto sistemą padaryti efektyvesnę. Taip pat buvo siekiama, kad viešasis transportas būtų pritaikytas specialiųjų poreikių turintiems žmonėms“, – tikina jis.
Po kelerių metų stebėsime pasikeitimus
Pasak J. Damidavičiaus, miestai darė apklausas, kas gyventojus paskatintų naudotis viešojo transporto priemonėmis, o atsakymai parodė, kad žmonėms labai svarbi sutvarkyta infrastruktūra.
„Gyventojai tikisi autobuso laukti normaliame perone su stogeliu, su elektroninėmis švieslentėmis, kurios rodo realaus laiko tvarkaraščius. Kai kurie miestai panagrinėjo kainų politiką, galbūt kainos būdavo šiek tiek per didelės. Viena iš priemonių – elektroninio bilieto įvedimas. Keleiviams patogu turėti viską vienoje kortelėje, nepirkti vienkartinių popierinių bilietų, o vairuotojas neblaškomas ir neturi daryti dviejų darbų vienu metu“, – teikiamą naudą įvardija pašnekovas.
Anot specialisto, viešąjį transportą besirenkančių žmonių skaičius auga pamažu, kadangi žmonių įpročių keitimas yra ilgas ir sunkus procesas. Jo teigimu, pasikeitimus būtų galima vertinti po kelių metų, nes bus pradėti įgyvendinti ar jau įvykdyti numatyti planai.
Tauragėje naujausias transporto parkas
Anot Tauragės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Modesto Petraičio, 2017 metais šis miestas atnaujino didelį kiekį savo turimų autobusų. Jo teigimu, Tauragė – vienas pirmųjų miestų Lietuvoje, ES fondų lėšomis įsigijęs elektrinių autobusų.
„Šiuo metu turime tris, dar dviem elektriniams autobusams nusipirkti rengiami pirkimo dokumentai, o po kelių metų planuojame turėti bent 8 elektrobusus. Šiuo metu Tauragės autobusų parkui priklauso 34 autobusai, o jų amžiaus vidurkis yra 6 metai, todėl galime drąsiai sakyti, kad turime vieną naujausių transporto parkų Lietuvoje“, – pasakoja jis.
Elektrinių autobusų privalumai
Pasak savivaldybės atstovo, siekiant, kad viešasis transportas taptų patogus ir patrauklus gyventojams, svarbu padidinti autobusų maršrutų ir stotelių skaičių bei važiavimo dažnį. Jo teigimu, būtent nauji elektriniai autobusai po truputį leidžia įgyvendinti šiuos tikslus.
„Šių metų pradžioje tauragiškiams buvo pristatytas pirmasis naujausios kartos elektrinis autobusas „Solaris Urbino Electric 8,9“. 48 keleivius talpinantis autobusas vienu įkrovimu gali nuvažiuoti apie 170 km, o 100 kilometrų atstumą įveikti kainuoja perpus pigiau nei važiuojant įprastu autobusu. Dar du kompaktiški „IVECO“ elektriniai autobusai į Tauragę atvyko gegužės mėnesį. Jie turi 20 sėdimų ir 8 stovimas vietas, vienu įkrovimu gali nuvažiuoti apie 200 km, o 100 km įveikti kainuoja tik apie 7,50 Eur. Visos šios transporto priemonės yra pritaikytos žmonėms, turintiems judėjimo negalią“, – pasakoja jis.
Svarsto galimybę vežti tauragiškius nemokamai
Anot M. Petraičio, Tauragės rajono savivaldybė šiuo metu tik pradėjo nedideliais žingsniais įgyvendinti darnaus judumo tikslus, todėl dar anksti vertinti pokyčius. Pasak jo, džiugina tai, kad didėjant viešojo transporto patogumui, jau pastebimas besikeičiantis gyventojų požiūris į keliavimą mieste autobusu, kuris teigiamai vertinamas kur kas dažniau nei prieš keletą metų.
„Praėjusių metų pabaigoje Tauragės rajono taryba priėmė sprendimą leisti UAB „Tauragės autobusų parkas” visais Tauragės rajono savivaldybės vietiniais maršrutais keleivius vežti nemokamai kai kurių švenčių ir renginių metu. Tikimės, kad tai taps puikia paskata išbandyti viešąjį transportą ir pagalvoti apie galimybę juo naudotis dažniau. Ne paslaptis, kad svarstome galimybę ateityje tauragiškiams leisti viešuoju transportu naudotis visiškai nemokamai.
Taip pat siekiant didinti viešojo transporto patrauklumą, planuojama įrengti elektroninę keleivių informavimo sistemą stotelėse ir autobusuose, kur realiu laiku būtų galima stebėti, kada atvyks autobusas ir kitą keleiviams aktualią informaciją“, – planus atskleidžia pašnekovas.
Naudą pajus visi gyventojai
M. Petraičio teigimu, vienas pagrindinių viešojo transporto pertvarkymo tikslų yra mažinti taršą. Taip pat jau susiduriama su automobilių stovėjimo vietų trūkumu mieste.
„Iki šiol viešasis transportas Tauragėje nebuvo labai patraukli ar plačiai naudojama transporto priemonė, todėl tikimės, kad vykdoma viešojo transporto pertvarka ir jo modernizavimas taps dideliu postūmiu gyventojams persėsti iš automobilių į įprastus bei elektrinius autobusus ir taip pasiekti kelionės tikslą. Naudą pajus visi gyventojai, nes bus teikiamos kokybiškos viešojo transporto paslaugos, bus sumažinta aplinkos tarša, miestas taps švaresnis, tylesnis ir net saugesnis“, – tikina jis.
Reguliuoja viešojo transporto kainą
Marijampolės savivaldybės Aplinkotvarkos ir infrastruktūros skyriaus vedėjas Jonas Kurtinaitis pasakoja, kad mieste bus bandoma įdiegti elektroninio bilieto sistemą, pritaikyti šaligatvius ir autobusų paviljonus žmonėms su negalia, laukimo paviljonuose įrengti švieslentes su autobusų maršrutais ir atvykimo laikais.
„Žmones naudotis viešuoju transportu skatiname sumažindami viešojo transporto kainą. Mūsų taryba reguliuoja šią kainą, kad ji būtų prieinama visoms socialinėms grupėms. Kaina yra palaikoma, kad ji nekiltų, dalis remiama iš savivaldybės biudžeto. Skatinsime elektroninio bilieto naudojimą, kuris galbūt paskatins gyventojus lengviau ir prieinamiau naudotis viešuoju transportu“, – tikina jis.
Tikisi, kad sumažės spūsčių
Pasak specialisto, dabar sunku komentuoti viešojo transporto keleivių skaičių, kadangi dėl karantino jis žymiai sumažėjo. Pasak jo, keleivių skaičius dabar jau atsistato, bet pasibaigus mokslo metams moksleiviai nebevažiuoja viešuoju transportu, tad srautas sumažėja.
„Autobusai yra atnaujinti, dalis važiuoja ir gamtinėmis dujomis. Manau, kad dėl projektų įgyvendinimo gyventojams bus patogiau keliauti mieste ir priemiesčiuose. Siekiame, kad susisiekimas ir vykimas į darbą būtų patogus, tikimės, kad sumažės spūsčių. Šitiems projektams savivaldybė gavo ES paramą, kuria buvo padengiama dalis sumos“, – komentuoja J. Kurtinaitis.
Telšiai skatins darnų judumą
Telšių rajono savivaldybės Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vedėjo pavaduotoja Edita Kuliešienė tikina, kad jau pateikta nauja paraiška darnaus judumo priemonėms diegti šiame mieste. Pasak pašnekovės, planuojama įgyvendinti net 4 priemones.
„Elektroninio bilieto sistemos viešajame transporte sukūrimas, keleivių laukimo paviljonų įrengimas, gatvių ir šaligatvių pritaikymas neįgaliesiems ir elektroninių švieslenčių viešojo transporto laukimo stotelėse įrengimas. Dabar esame pateikę paraišką „Centrinei projektų valdymo agentūrai“, kuri vertina ir artimiausiu metu tikimės, kad bus pasirašyta finansavimo sutartis ir mes įgyvendinsime šį projektą. Pateiktas projektas bus vertinamas ir už poros mėnesių teikiamos pastabos. Tada pasirašomos finansavimo sutartys su agentūra ir skiriamas finansavimas įgyvendinamam projektui“, – eigą aiškina ji.
Pritaikyta infrastruktūra
Pasak specialistės, miestui parengtas darnaus judumo planas, pagal kurį bus sutvarkyta visa infrastruktūra, pritaikyta Telšių miesto gyventojams ir atvykstantiems svečiams. E. Kuliešienės teigimu, siekiama, kad viešasis transportas būtų patogus, patrauklus miesto gyventojams ir aplinka būtų mažiau teršiama nuosavais automobiliais.
„Plečiame pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūrą, kad tai būtų patogu, prieinama ir būtų kuo mažiau naudojamas nuosavas transportas. Kol kas viešuoju transportu besinaudojančių žmonių skaičiaus pokyčio nėra, daugiausia juo naudojasi mokiniai, pensinio amžiaus žmonės“, – pasakoja ji.
Utena planuoja įsigyti 4 elektrinius autobusus
Utenos rajono savivaldybės Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vedėja Romualda Serbentienė aiškina, kad šių metų rugsėjį planuojama teikti paraišką dėl ES fondų investicijų darnaus judumo priemonėms vykdyti. Anot specialistės, šį mėnesį vyksta savivaldybės tarybos posėdis, kuriame tikimasi tarybos pritarimo ir leidimo teikti paraišką.
„Planuojame įsigyti 4 elektrinius autobusus. Gan seniai apie juos kalbame ir jie yra numatyti darnaus judumo plane, mes esame pateikę visus dokumentus, dabar jau artėjame prie paties projekto įgyvendinimo. Jeigu paraiška įvertinama teigiamai, iki metų pabaigos turėtume pasirašyti sutartį, o projektą baigti įgyvendinti 2022 metais.
Teiksime dar vieną projekto paraišką, atnaujinsime ir įrengsime naujas viešojo transporto stoteles. Kol kas šiam projektui paraiška nėra pateikta, ji yra tik įtraukta į regiono plėtros planą. Planuojame susisiekimą mieste, siekiame pereiti prie žiedinių maršrutų“, – komentuoja specialistė.
Mažėja viešuoju transportu vykstančių skaičius
Pasak jos, tikimasi, kad nauji ir patrauklūs autobusai, patogesni maršrutai bei tvarkaraščiai paskatins naudotis viešuoju transportu. Anot R. Serbentienės, nedideliame Utenos mieste ir kitokio pobūdžio susisiekimo infrastruktūra yra pakankamai gerai išvystyta.
„Čia yra daug pėsčiųjų, dviračių takų, kasmet yra vykdoma jų plėtra. Pačiame mieste gyventojų skaičius šiek tiek mažėja, tai atitinkamai ir važiuojančių viešuoju transportu srautas mažėja. Pagrindinė dalis keleivių yra socialiai remtini žmonės, tačiau į pramonės rajoną važiuoja nemaža dalis dirbančių žmonių.
Praėjusiais metais keleivių skaičius susisiekimui mieste buvo šiek tiek padidėjęs, tačiau šių metų statistika ir karantinas viską sumaišė. Transportas ir tvarkaraščiai buvo pakoreguoti, žmonių judėjimas buvo ribojamas. Statistika šiandien nėra labai patraukli, bet po truputį atsigauname ir grįšime prie įprastų skaičių“, – tikina R. Serbentienė.
Svarstytas ir kainų reguliavimo klausimas
Pasak jos, siekiant pritraukti daugiau žmonių naudotis viešuoju transportu buvo apgalvotas ir kainų reguliavimo klausimas. Jos teigimu, kadangi kainas kontroliuoja savivaldybės taryba, pirmiausia reikėtų pasižiūrėti, kokia našta būtų savivaldybei, jeigu kainas nusprendžiama mažinti arba didinti.
„Dabar renkame labai išsamią statistiką apie keleivius, kuriems pagal lengvatų įstatymą priklauso nuolaidos, ir tada reikėtų teikti tarybai pasiūlymą. Tai nėra artimiausių kelių mėnesių užduotis, bet šiemet tai planavome padaryti. Mūsų savivaldybėje viešojo transporto kaina išliko tokia pati nuo 2015 metų. Mano žiniomis, kitos savivaldybės ją pakėlė“, – teigia pašnekovė.