Pasak Evaldo Viselgos, „Tele2“ įrenginių remonto centro „Smart Master“ vadovo, prie šio globalaus iššūkio sprendimo gali prisidėti kiekvienas žmogus – svarbu su nebereikalingais įrenginiais atsisveikinti teisingai, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Teršia jūras ir vandenynus
Nebenaudojamų elektroninių įrenginių kiekis auga kasmet. Skaičiuojama, kad vien per 2021 m. pasaulyje susidarė 57,4 mln. tonų elektronikos atliekų. Šis skaičius kasmet didėja ir nerodo jokių lėtėjimo ženklų – tai sparčiausiai augantis atliekų segmentas pasaulyje. Skaičiuojama, kad iki 2030 m. jis pasieks 74 mln. tonų per metus.
Palyginimui, Eifelio bokštas sveria apie 10 tūkst. tonų. Vos per vienerius metus netrukus išmesime tiek elektronikos atliekų, kad Eifelio bokštą būtų galima pastatyti daugiau nei 7 tūkst. kartų. Europos Komisijos duomenimis, perdirbama tik apie 17 proc. šių atliekų.
„Akivaizdu, kad toks elektroninių atliekų kiekis – didelė našta ekosistemai. Sąvartynuose dūlančios elektroninės atliekos neretai užtvindomos lietaus, kuris nuplauna įvairias chemines medžiagas į dirvožemį, o iš jo – ir į jūras bei vandenynus. Pavyzdžiui, mobiliuosiuose telefonuose būna vario, aukso, sidabro ir kitų retųjų metalų, taip pat ličio jonų baterijos – visos šios medžiagos gali tapti kenksmingų cheminių reakcijų dalyvėmis“, – sako E. Viselga.
El. atliekų kaupimasis turi rimtų pasekmių jūrų ir vandenynų ekosistemoms. Netinkamai išmestos cheminės medžiagos teršia jūros gyvūniją ir žudo jūrų žinduolius, koralus ir žuvis. Nukenčia ir jūros paukščiai, mintantys žuvimis.
Pokytį gali daryti visi
Pasak E. Viselgos, prisidėti, kad globalus el. atliekų kiekis ir dėl jų atsirandanti jūrų ir vandenynų tarša sumažėtų, gali kiekvienas. Aplinkai draugiškiausias būdas – prailginti įrenginio naudojimo laiką, o įrenginiui visiškai sugedus jo negalima išmesti bet kur.
„Jei turite ir tokių mobiliųjų telefonų, kurie yra itin pasenę, negrįžtamai sugadinti arba žinote, kad jų tikrai nebenaudosite, jokiu būdu neišmeskite jų bet kur. Elektronikos atliekos tvarkomos specialiai tam skirtose perdirbimo įmonėse, kurios gali atskirti įvairias medžiagas ir tinkamai jas perdirbti. Nebereikalingi išmanieji telefonai turėtų keliauti į baterijoms bei smulkiai elektronikai skirtas dėžes, esančias daugumoje prekybos centrų“, – pranešime spaudai teigia E. Viselga.
Sugedusį išmanųjį telefoną svarbu patikėti autorizuotam įrenginių remonto centrui, kuris gali užtikrinti, kad taisymui naudojamos gamintojų detalės, o visos atliekos kruopščiai tvarkomos. Pavyzdžiui, remonto centre „Smart Master“ tam tikros įrenginių dalys utilizuojamos pagal gamintojo reikalavimus. Jei dalys buvo pakeistos, atliekant garantinį taisymą jos grąžinamos gamintojui, kuris tiria gedimo priežastis. Gavę tyrimo rezultatus gamintojai gali ištaisyti spragas, tirti tokių atvejų priežastis ir užtikrinti, kad tokie gedimai kartotųsi kuo rečiau, o nebereikalingos dalys būtų teisingai utilizuojamos.
„Tele2“ užsibrėžė iki 2030 m. perdirbti arba antram gyvenimui prikelti net 30 proc. savo anksčiau parduotų mobiliųjų. Bendrovė pasiryžusi užtikrinti, kad jai atnešti naudoti mobilieji įrenginiai būtų sutaisyti, atnaujinti ir grįžtų į antrinio naudojimo rinką. Tokie įrenginiai, kurių pernaudoti galimybių nebėra, bus atiduoti partneriams perdirbti.
Bendrovė nuolatos ieško tvarumo sprendimų, kurie sumažintų veiklos poveikį aplinkai ir neseniai prisijungė prie iniciatyvos „Išsaugokime Baltijos jūrą“. Devynis mėnesius truksiančios ekspedicijos pėsčiomis aplink Baltijos jūrą tikslas – atkreipti dėmesį į Baltijos jūros taršą ir rasti reikalingų sprendimų šiai situacijai pakeisti.