Poreikis išlieka didelis
Pasaulio šalių lyderiai tarptautiniuose susitikimuose deklaruoja kovą su klimato kaita, Europos Sąjungos (ES) šalys narės įsipareigoja pasiekti nulinį šiltnamio efektą skatinančių dujų išmetimą, tačiau naftos reikšmė kaip buvo, taip ir liko didelė.
Tą patvirtina ir Tarptautinės energetikos agentūros prognozės. Ji teigia, kad jei nebus greitesnio politinio įsikišimo ir elgsenos pokyčių, naftos paklausą ir toliau didins ilgalaikiai augimo veiksniai. Prognozuojama, kad iki 2026 m. pasaulinis naftos suvartojimas sieks per 104 milijonus barelių per dieną. Palyginti su 2019 m. lygiu, tai būtų 4,4 mln. barelių per dieną daugiau.
Vis dėlto ekspertai teigiamus pokyčius daugiau sieja su pandeminiais ribojimais, kurie daugelyje valstybių narių prasidėjo pirmaisiais 2020 m. mėnesiais.
Su pandemija susiję apribojimai valstybėse narėse naftos naudojimą paveikė skirtingai. Vertinant energijos vartojimą, didžiausias vartojimo sumažėjimas užfiksuotas Liuksemburge (-21 proc., palyginti su 2019 m.), taip pat Maltoje (-16 proc.). Graikijoje, Ispanijoje, Švedijoje ir Slovėnijoje jis mažėjo po 15 proc. Nedidelis vartojimo padidėjimas užfiksuotas tik Suomijoje ir Slovakijoje.
Tuomet paaiškėjo ir kiti rekordiniai naftos ir naftos produktų rodikliai. Tarp jų – didžiausia priklausomybė nuo importo (97 proc.), žemiausias žalios naftos gavybos lygis (18,7 mln. tonų) ir smarkiausias naftos produktų gamybos sumažėjimas (-12 proc., palyginti su 2019 m.).
Degalų lietuviai perka daug
„Pandemijos baimė praėjo pakankamai greitai, buvo skirta daug pinigų ekonomikos skatinimui ir žmonės tik atlaisvinus ribojimus pradėjo judėti. Kitas veiksnys – labai stipriai judėjo prekės. Žmonės pirko daugiau prekių, krovininis transportas išaugino degalų paklaustą, o taip pat ir naftos. Pavyzdžiui, naftos kaina 2021 spalio mėn. siekė 86 dolerius už barelį, taigi jau buvo didesnė nei 2019 m. Nors jau gal pamiršome, bet tik šių metų pavasarį buvo panaikinti karantino ribojimai, tai lėmė didelę kelionių paklausą, žmonių ir prekių judėjimą. Didelis naftos kainos šuolis įvyko po Rusijos invazijos į Ukrainą vasario pabaigoje. Kovo 8 dieną buvo pasiektos rekordinės naftos kainos. Tai lėmė didelis neapibrėžtumas rinkoje“, – pasakoja jis.
Ž. Mauricas sako, kad norėdami padėti Ukrainai, o kartu ir visai Europai, kovoti su Rusija, turime mažinti degalų vartojimą, mat kuo daugiau jų perkame, tuo labiau didiname naftos paklausą, o šiai didėjant auga jos kaina, vadinasi šalis agresorė gauna daugiau pajamų.
Ekonomistas teigia, kad nuo 2015 m. lietuvių pajamos sparčiai augo, taip pat mažėjo šildymo kaina, per pandemiją Vyriausybė skyrė daugiau pinigų didinti gyventojų pajamoms – kilo atlyginimai, pensijos, o pati degalų kaina neišaugo tiek, kad labai reikšmingai pakeistų gyventojų elgseną. Prie didelio degalų naudojimo, anot jo, prisideda ir tai, kad lietuviai vis dar retai sėda už elektromobilio vairo (Europoje esame vieni iš paskutiniųjų), taip pat populiarėja didesni automobiliai, kuriems reikia daugiau degalų, ir bendrai auga automobilių skaičius.
Brangstantys energetiniai ištekliai prisideda ir prie infliacijos, kuri pasaulyje jau užkopė į neregėtas aukštumas – ES siekia 8,9 proc., o Lietuvoje, kuri yra viena iš šalių lyderių, apie 20 proc.
Prognozuojama, kad bendra infliacija ir iškastinio kuro brangimas gali gerokai sumažinti pasaulio ekonomikos augimą. Tarptautinio valiutos fondo vertinimu, 2023 m. pasaulio ekonomika sulėtės iki 2,9 proc. BVP. Baiminamasi, kad gali ištikti stagfliacija – ekonominis reiškinys, kai tuo pačiu metu labai lėtai auga ar net mažėja BVP, didėja nedarbo lygis ir kainos.
Gali keisti žaliosios alternatyvos
Pasauliui susiduriant su viena krize po kitos vis svarbesnis tampa atsinaujinančių išteklių vaidmuo. Ypač transporto sektoriuje, kuris yra laikomas vienu iš labiausiai prisidedančių prie klimato kaitos.
Tiesa, Lietuvoje transporto sektoriuje žalioji revoliucija kol kas vangi. „Eurostat“ duomenimis, 2021 m. mūsų šalis užėmė priešpaskutinę – 26-ąją – vietą pagal šiame sektoriuje sunaudojamus atsinaujinančius energijos išteklius.
Ž. Mauricas sako, kad taip gyventi kaip iki šiol demokratinės Europos šalys nebegali, o sprendimai turi vesti link energetinės nepriklausomybės.
Anot jo, atsinaujinantys ištekliai užims vis didesnę svarbą energetikoje, o esama krizė sukrės ir tradicinę energetiką, todėl šalys pradės atsakingiau žiūrėti kaip nedidinti priklausomybės nuo totalitarinių režimų. Ir ne tik Rusijos.
Vis dėlto pašnekovas sutinka, kad nepaisant visiems žinomų tiesų, naftos vartojimas išlieka didelis. Ir štai dėl kokių priežasčių tai vyksta.
Kitas dalykas, tos alternatyvos arba yra šiek tiek brangesnės, arba – šiek tiek mažiau patogios. Pavyzdžiui, vandenilis dar yra daug kartų brangesnis, elektromobiliai – šiek tiek brangesni, viešasis transportas – mažiau patogus. Tai yra priežastys, kodėl tas perėjimas vyksta lėčiau nei galėtų“, – paaiškina M. Nagevičius.
Pašnekovas tęsia, kad norint teigiamų pokyčių reikia visų indėlio, nes šiuo metu mes gyvename ateities kartų sąskaita.
„Dabar visas pasaulis šneka apie iškastinio kuro subsidijas, kad reikia jų atsisakyti. Subsidijuojama, kad būtų pigesni naftos produktai arba tarša neapmokestinama tokiu mokesčiu, kiek ji sukelia ekonominių pasekmių. Tai ir vadinama subsidija – mes tuos pinigus pasiskoliname iš ateities kartų, sukeliam kaštus mūsų vaikams. Dabar šiek tiek pigiau važiuojam, bet ateities kartos už tai sumokės“, – kalba jis.