Skatins žmonių su negalia įtrauktį į darbo rinką

Lietuvoje praėjusių metų pabaigoje gyveno 223 tūkst. žmonių su negalia. Beveik 147 tūkst. jų – darbingo amžiaus. Remiantis Lietuvos statistikos departamento duomenimis, žmonės, turintys negalią, dažniau patiria sunkumų įsidarbindami arba yra pažeidžiami darbo rinkoje. Darbo rinkoje žmonės su negalia dažnai susiduria su diskriminacija arba atlieka darbus, neatitinkančius jų gebėjimų.

Iniciatyva „(Ne)matomi“ atsiranda tuo metu, kai Europos Sąjunga įgyvendina naujas direktyvas, siekdama stiprinti neįgaliųjų teises. Visgi, daugybė žmonių su negalia susiduria su įtraukties problemomis ir nesaugumu darbo rinkoje, dirbančių neįgaliųjų skaičius vis dar nepakankamas. Įvairių veiklos sričių įtrauktis gali padėti pagerinti žmonių su negalia padėtį Lietuvoje.

„Esame įsitikinę, kad keisdami požiūrį ir pasitelkdami bendradarbiavimą, galime padaryti didelį skirtumą. Iniciatyva „(Ne)matomi“ – tai žingsnis pirmyn, kuris kviečia ne tik skaitytojus, bet ir visą visuomenę įsitraukti, domėtis ir dalintis informacija apie žmonių, turinčių negalią, įtrauktį“, – sako „Delfi“ direktorius Vytautas Benokraitis.

Jis pats šiais metais konferencijoje „Login“ pasidalino jautria asmenine istorija, su kokiais sunkumais jo šeimai tenka susidurti auginant devynerių metų berniuką, turintį autizmo spektro sutrikimą. Keldamas klausimus, kas gi bus su sūnumi ateityje, kai jam reikės įsidarbinti su tokiu visuomenės požiūriu, koks yra dabar, V. Benokraitis asmeniškai pažadėjo, kad žmonių, turinčių negalią, įtraukties temai bus skiriama daugiau dėmesio.

Vytautas Benokraitis

Pasak V. Benokraičio, visuomenė, organizacijos neturi galimybės deramai susipažinti su situacija ir išmokti elgtis su žmonėmis, turinčiais negalią. Tai ypač svarbu ir verslui, kuris daugiausia juos įdarbina.

Klaidingų įsitikinimų vis dar per daug

Iniciatyvos ambasadorius, ergoterapeutas, sertifikuotas elgesio analitiko asistentas Lukas Kamarauskas, pats dirbantis su vaikais, turinčiais negalią, iš savo patirties pasakojo, kad daug žmonių vis dar laikosi klaidingų įsitikinimų apie žmones su negalia, apie jų iššūkius ir galimybes.

„Stereotipų vis dar labai daug. Kalbant apie autizmo spektro sutrikimą galvojama, kad toks žmogus būtinai bus genijus, nebendraus ir visada norės būti vienas. Aklas asmuo būtinai turės gerai išvystytus lytėjimo receptorius ir bus masažistas. Asmuo, turintis psichosocialinę negalią, bus impulsyvus ar demonstruos nepageidaujamą elgesį. Apie daugelį negalių galime išgirsti kalbų, kurios yra toli nuo tiesos“, – apgailestavo jis.
Lukas Kamarauskas

Pasak jo, būtent dėl to svarbiausias šio projekto tikslas – šviesti visuomenę, padėti vieniems kitus geriau pažinti ir suprasti. O supratus, kiek daug išankstinių įsitikinimų neturėjo realaus pagrindo, – padėti žmonėms, turintiems negalią, sėkmingai įsilieti į darbo rinką.

„Tenka pripažinti: problema čia yra abipusė. Asmenims, turintiems negalią, dažnai trūksta pasitikėjimo tiek savimi, tiek kitais. Tie, kurie patys negalios neturi, kartais vengia kontakto su ją turinčiais, nedrįsta prieiti, pasisveikinti, tuo labiau – įdarbinti. O dažnai – visiškai be reikalo“, – pastebėjo L. Kamarauskas.

Kviečia prisijungti verslus

Pirmoji prie portalo „Delfi“ iniciatyvos „(Ne)matomi“ jungiasi įmonė „Telia“, ji spalį pradėjo viso savo verslo transformaciją, pritaikydama paslaugas, produktus ir klientų aptarnavimą žmonėms su negalia. Bendrovė nusprendė nelaukti Europos Sąjungos prieinamumo direktyvos įsigaliojimo ir ragina kitus verslus įgyvendinti būtinus pokyčius kuo anksčiau. Gruodį „Telia“ pristatė ir savo kalėdinę kampaniją, kuria kviečia visuomenę pamatyti žmones su regos negalia ir būti vieni kitų Kalėdomis, – per pagalbą, supratimą ir bendravimą. Didelio teigiamo atgarsio sulaukęs „Telios“ vaizdo klipas vien „YouTube“ platformoje peržiūrėtas jau 1,1 mln. kartų, o „Telios“ vadovė Giedrė Kaminskaitė-Salters pabrėžia, kad ši įtraukties temai skirta kampanija yra ne vienkartinė akcija, o atsakingai pasirinkta strateginė kryptis.

„Negalią turinčių žmonių integracija į darbo rinką lieka dideliu iššūkiu, kurį išspręsti galima tik bendromis valstybės, verslo ir pačių žmonių su negalia pastangomis. Savo kampanija kviesdami pamatyti vieni kitus, atsiliepiame į „Delfi“ iniciatyvos keliamą „nematomų žmonių“ problemą, – sako Giedrė Kaminskaitė-Salters. – Einame įtraukties didinimo keliu ir kalbame ne tik apie regėjimo, bet ir kitas negalias turinčius žmones. Šiemet atlikę įmonės prieinamumo auditą pamatėme, kiek daug padaryti turime pirmiausia patys, kad visiems žmonėms prieinami taptų ne tik mūsų salonai, bet ir internetinė svetainė bei kitos paslaugos.“

Giedrė Kaminskaitė-Salters

„Mes kviečiame skaitytojus kasdien prisijungti prie mūsų ir sužinoti apie aktualias problemas, skaityti įkvepiančias istorijas ir būti dalimi bendruomenės, kuri siekia teisingumo ir įtraukties, – sakė L. Kamarauskas. – Iniciatyva „(Ne)matomi“ yra pirmas žingsnis kuriant informacinį tiltą tarp žmonių su negalia bendruomenės ir tų, kurie jos neturi. Kviesime jus jungtis prie šio svarbaus judėjimo ir kartu kurti įtraukią, priimtiną ir teisingą visuomenę visiems.“

Pasiruošę kartu keisti požiūrį? Susipažinkite su iniciatyva „(Ne)matomi“ jau dabar „Delfi“ portale!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją