Baikeriai taip pat tikina, kad visuomenėje susiformavo nuomonė, kad ant motociklo sėdintis žmogus yra tarsi priešas.
Tinkamas savo sugebėjimų neįvertinimas, didžiulis greitis, patirties stoka, prasti keliai, eismo kultūra – tokias pagrindines nelaimių priežastis vardija policija ir baikerių atstovai.
Skaudus atidarymas
Šeštadienį, kuomet buvo švenčiamas baikerių sezono atidarymas, Kauno apskrityje užfiksuoti net penki eismo įvykiai, į kuriuos pateko motociklininkai. Nelaimių metu sužeisti penki motociklų vairuotojai ar keleiviai.
Skaudžiausiai baigėsi avarija Baršausko gatvėje, kai motociklui įsirėžus į jo nepraleidusį „Audi A6” žuvo motociklininkas (gim. 1971 m.).
Kaltos abi pusės
Žinomas baikeris bei šventės „Bike Show Millenium“ organizatorius Julius Urbaitis tikina, kad sunku kaltinti tik vieną iš pusių.
„Negalime kaltinti vienos ar kitos pusės. Vieniems gal trūksta tolerancijos, kiti turi išankstinį nusistatymą prieš motociklininkus. Taip pat galbūt yra lietuviškas bruožas pavydas, kad kažkas greitesnis, kad kažkas drąsesnis. Žinoma, daug ką žudo jaunystės veržlumas, kai neveikia rizikos ir atsargumo faktoriai. Nepagalvojama, apie save ir artimuosius, kiek jiems galima pridaryti kančios. Susiluošinus galima invalido vežimėlyje praleisti visą likusį gyvenimą. Manau, tai yra jaunystės ir veržlumo ženklas“, - DELFI teigė J. Urbaitis.
Vis dėlto baikeris teigia, kad Lietuvoje vyrauja neigiamas požiūris į motociklininkus ir tai atsispindi keliuose.
„Mūsų vairuotojai įsivaizduoja, kad automobiliai yra kelių karaliai ir kad jiems nereikia praleisti, jiems nereikia žiūrėti į veidrodėlius, nes „čia aš karalius“. Tuomet būna žiaurios ir skausmingos bėdos“, - įsitikinęs J. Urbaitis.
Tuo tarpu Kauno apskrities VPK Kelių policijos valdybos viršininkas Danas Česnauskas nemano, kad automobilių vairuotojai tyčia bando pakenkti motociklininkams.
„Nemanau, kad automobilių vairuotojai pamatę motociklą tyčia stabdytų ir bandytų „užkišti“, - sako D. Česnauskas.
Sukti rankeną – daug proto nereikia
Abi pusės sutartinai tikina, kad kur kas daugiau dėmesio reikėtų skirti vairuotojų švietimui.
„Vairavimo mokyklos, ruošdamos motociklininkus, gal nepakankamai skiria dėmesio ir neaiškina apie įvairius rizikos faktorius. Be to, dideles pastangas turi dėti artimieji, kurie turi paaiškinti, kad atsukti greičio rankenėlę daug proto nereikia. Dviratė transporto priemonė visuomet mažiau saugi, nei keturratė. Taip pat reikia įvertinti kelių būklę. Antras dalykas – motociklininkai išvažiavo po pusės metų pertraukos, reikia įvertinti savo patirtį“, - sako J. Urbaitis.
Baikeris neslepia, kad neretai motociklininkai nepasirenka saugaus greičio.
„Aš negaliu ginčytis. Tai jaunimo bruožas išsiskirti. Jei jie norėtų lėtai važinėti, tai pirktų motorolerius ar su dviračiais važinėtų. Traukia polėkis, traukia greitis, traukia adrenalinas. Visos nelaimės įvyksta, kai viršijamos savo galimybių ribos. Tuomet likimas baudžia ir gana skausmingai“, - įsitikinęs J. Urbaitis.
„Motociklas mūsų šalyje yra daugiau kaip laisvalaikio priemonė, kaip susisiekimo priemonė motociklai Lietuvoje nėra labai išvystyti. Reikia pabrėžti ir vairavimo kultūra – faktiniai greičiai per dideli. Automobilis gali staigiai stabdyti, keisti važiavimo kryptį. Su motociklu tai padaryti sunkiau“, - DELFI teigė D. Česnauskas.
„Taip, greičiai kiti, sūkiai kiti. Tačiau pažiūrėjus į avarijas galima daryti išvadą, kad beveik visuose įvykiuose kalti automobilių vairuotojai. Be to, per dieną įvyksta šimtai automobilių avarijų. Aš manau, kad tai yra pasekmė švietimo stokos – tiek vairavimo mokyklų, tiek tėvų, tiek vairavimo kultūros. Mes lygiaverčiais eismo dalyviais nevertiname nei dviratininko, nei riedutininko. Mes manome, kad automobilis mano tankas ir ką noriu, tą darau“, - mano J. Urbaitis.
Daugiausiai problemų kelia mažuma
Policija sutinka, kad su vyresnės kartos „tikraisiais“ baikeriais jokių problemų nekyla – nesunkiai galima rasti sprendimus į praktiškai visus klausimus, saugiai baikeriai elgiasi ir keliuose. Šie vairuotojai dažniausiai vairuoja vadinamuosius čioperius.
Didžiausia problema – sportinių, vadinamųjų britvų vairuotojai. Tačiau D. Česnauskas tikina, kad ir su didele šių vairuotojų galima rasti bendrą, tačiau šaukštas deguto visą medaus statinę sugadina. Panaši situacija ir su britvininkais - dėmesio ištroškę dažniausiai jauni ir nepatyrę vairuotojai tiesiog šaukiasi nelaimės.
„Kartais sportiniai ir kiti motociklai mėgsta pasireikšti ne tam skirtose vietose. Aš visada kalbu, kad pasibandymui yra Kačerginės trasa“, - sako J. Urbaitis.
Nesubrendėlis ant motociklo – kelias į nelaimę
Nors daug kalbama apie riziką važiuoti motociklu, pasitaiko tėvų, kurie savo atžaloms dovanų įteikia motociklų raktelius. D. Česnauskas stebisi, kad būna atvejų, kai motociklas ar motoroleris dovanojamas jo vairuoti nemokančiam vaikui.
„Tėvai turi atsižvelgti, kam perka motociklą. Ar jis turi vairavimo praktikos? Negaliu suprasti tėvų, kurie perka motociklus vairuotojo pažymėjimo neturintiems vaikams. Nelaimės įvyksta dėl per didelio pasitikėjimo savimi“, - DELFI sako D. Česnauskas.
Į gatves išriedėjus motociklams policija žada didesnį dėmesį skirti būtent dviratėms transporto priemonėms.
„Be abejo, kontrolė bus didesnė. Tačiau tai nebus darbas nukreiptas į motociklininkų gaudymą. Tai bus darbas nukreiptas į jų sąmonę. Motociklininkų susirinkimo vietose dalinsime bukletus apie nukentėjusius motociklų avarijose, priminsime apie rizikos veiksnius“, - teigia D. Česnauskas.
„Čia yra visų mūsų atsakomybė ir mes ją turime prisiimti vienodomis dalimis. Suformuota nuomonė, kad motociklą vairuojantis žmogus yra priešas ar kažkas panašaus. Bet kiekvienas turi įsivaizduoti, kad ant motociklo važiuoja kažkieno vaikas – ar jis geresnis ar blogesnis, bet tai jaunas žmogutis, kuris galbūt dirbo juodžiausius darbus, kad nusipirktų motociklą“, - sako J. Urbaitis.