Lietuvos kelių policijos tarnyba Vidaus reikalų ministerijai pateikė siūlymus vairuotojams iki 21-erių metų ne tik riboti automobilių galingumą, bet ir uždrausti vežti keleivius, išskyrus šeimos narius.
„Pačiam prireikė psichologo pagalbos, kiek išėjo, tiek susitikau su nukentėjusiaisiais“, – tik tiek apie praėjusio sekmadienio įvykius „Sekundei“ prasitarė A. Ivanauskas. Apie tai, kas nutiko spalio 18-osios pavakarę, vaikinas kalbėti atsisakė.
Jo nesuvaldytas automobilis „BMW M3“ nuvažiavęs nuo kelio rėžėsi į pilną žmonių autobusų stotelę, esančią Vilniaus g., šalia Operos ir baleto teatro. Iš stotelės į ligoninę išvežti septyni BMW ištaškyti žmonės.
Du iš jų – 12-ametė ir 52-ejų moteris sunkiai sužalotos. Mergaitė dėl daugybinių kūno sumušimų gydoma Vilniaus universiteto vaikų ligoninės reanimacijos skyriuje, daugybinę traumą patyrusi moteris – Vilniaus universiteto ligoninės Intensyviosios terapijos skyriuje.
„Laimė, nė vienos nukentėjusiosios gyvybei šiuo metu tiesioginio pavojaus nėra. Mergaitės būklė sunki, bet stabili“, – „Sekundei“ teigė tyrimą atliekančio Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio specialistas Paulius Radvilavičius.
Dar penkios aukos, patyrusios lengvesnius sužalojimus, gydosi namuose.
Pats A. Ivanauskas ir kartu važiavusi keleivė sužalojimų išvengė.
Automobilį gavo fotosesijai
Vairuotojo advokatas Arvydas Alekna tvirtina, jog jo klientas nesigina esąs kaltas. Pasak advokato, ginamasis teisinasi slidžia kelio danga.
„Kelių eismo taisyklių pažeidimas akivaizdus. Jis pripažįsta padaręs nusikalstamą veiką. Mano ginamasis aiškina, kad kelio danga buvo slidi ir automobilį sumėtė. Vairuotojas jaunas, nepratęs prie tokių galingų mašinų, nemoka tinkamai jų valdyti“, – teigė A. Alekna.
Kone mirtinu žaislu jauno vairuotojo rankose virtęs 2002-aisiais pagamintas BMW A. Ivanauskui net nepriklauso. Pasak A. Aleknos, fotodizainą studijuojančiam ir automobilius fotografuojančiam vaikinui viena bendrovė BMW buvo patikėjusi fotosesijai.
„Doras žmogus, bet išėjo taip, kaip neturėjo būti“, – stotelę su žmonėmis nušlavusį vairuotoją gina advokatas.
Paramą pasiūlė vairuotojui
Tik per plauką stotelėje laukusių žmonių myriop nepasiuntęs automobilių mėgėjas prieš keletą dienų socialiniame tinkle sulaukė daugiau palaikymo nei jo aukos. Po tragedijos feisbuke A. Ivanausko draugai sukūrė paramos grupę kviesdami pagelbėti į nelaimę patekusiam panevėžiečiui. Netgi paskelbtos banko sąskaitos norintiesiems finansiškai paremti jį patį ir jo šeimą. Nors akcentuota, esą surinkti pinigai bus panaudoti atlyginti nukentėjusiesiems žalą, o ne juos sužalojusio vairuotojo asmeninėms reikmėms, tačiau nurodyta, kad pinigai reikalingi ir A. Ivanausko laukiančio teismo išlaidoms apmokėti.
Tokia paramos akcija žmones stotelėje ištaškiusiam vairuotojui sukėlė milžinišką atgarsį visuomenėje ir gretai buvo nutraukta spėjus surinkti vos kelis šimtus eurų. Iš feisbuko dingo ne tik specialiai tam sukurtos grupės, bet ir paties fotografo paskyra.
Kaip pats vertina jam surengtą paramos akciją, A. Ivanauskas „Sekundei“ neatsakė.
Pažeidėjas kas dešimtas
Nelaimės aplinkybes besiaiškinantys Vilniaus policijos pareigūnai dar neįvardija galutinių priežasčių. Tikėtina, kad jaunas vairuotojas galėjo tiesiog nesuvaldyti dideliu greičiu lekiančio automobilio.
Greičio viršijimas – dažniausių eismo taisyklių pažeidimų sąrašo viršūnėje. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, kasmet šalyje nustatoma apie 150 tūkst. greičio viršijimo atvejų. Per metus už Kelių eismo taisyklių pažeidimus nubaudžiama apie 300–400 tūkst. žmonių, tai yra net kas dešimtas Lietuvos gyventojas. Didžiausia rizikos grupe, dažniausiai sukeliančia eismo įvykius ir juose nukenčiančia, pareigūnai įvardija 18–25 m. jaunuolius.
„Nereikia purvais drabstyti visų jauno amžiaus vairuotojų. Pats amžius nėra yda. Dauguma dori ir stropūs eismo dalyviai, bet dalis jų verčia ieškoti sprendimų, kurie galbūt diskriminuos tą amžiaus grupę“, – teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Gintaras Aliksandravičius.
Jaunimą išlaipintų iš visureigių
Pareigūnų idėjos, kaip mažinti avaringumą, sulaukia visuomenėje dviprasmiškų atgarsių, tačiau, pasak viršininko, tai tik rodo, kad didžioji dalis bendruomenės suvokia problemą ir grėsmę. Lietuvos kelių policijos tarnyba Vidaus reikalų ministerijai siūlo riboti automobilių galingumą jauniems vairuotojams.
„Šiandien18-iolikos sulaukęs ir vairavimo egzaminą išlaikęs asmuo įgyja teisę vairuoti B kategorijos transporto priemonę. Bet jų amplitudė labai didelė. Patirties neturintis vairuotojas gali vairuoti nors ir visureigį, kurio variklio darbinis tūris 4–5 litrai, galingumas 200 kW ir daugiau. Reikia galvoti, kad jie galėtų vairuoti ne visus ir B kategorijos automobilius“, – mano G. Aliksandravičius.
Pagal Kelių policijos tarnybos parengtą projektą vairuotojams iki 21-erių metų būtų nustatytas automobilio masės ir variklio galingumo indeksas. Tokie apribojimai šiuo metu galioja vairuojantiesiems motociklus. Tuos, kurių galia didesnė nei 35 kW, vairuoti leidžiama tik sulaukus 24-erių.
G. Aliksandravičiaus nuomone, laikas analogiškus reikalavimus taikyti ir automobilininkams.
„Nėra tokių pavyzdžių Vakaruose, bet mes laikomės nuomonės, kad vairuotojams iki 21-erių metų turėtų būti ribojamas automobilio galingumas. Tas santykis galėtų būti 0,06–0,05 kW/kg. Tai irgi nebūtų visiškai maži automobiliai. Į šią kategoriją patektų net ir vidutinės klasės,1,6–1,8 l dyzelinių variklių“, – teigia viršininkas.
Siūlo uždrausti vežti keleivius
Bene didžiausias ažiotažas visuomenėje gresia dėl Kelių policijos tarnybos siūlymo įteisinti ir draudimą automobilių vairuotojams iki 21-erių metų vežti keleivius, išskyrus šeimos narius.
G. Aliksandravičius tokią idėją aiškina tuo, jog policijos pareigūnai yra ne teoretikai, o praktikai, matantys realią situaciją keliuose. Anot jo, toks siūlymas atsirado po įvykių, kai jauni vairuotojai, neturintys pakankamai vairavimo įgūdžių, pražudė savo keleivius.
Tačiau, viršininko nuomone, kelių chuliganus bene labiausiai sutramdytų ne eismo taisyklių griežtinimai, bet draudimo kompanijų įsikišimas.
„Formaliai ir dabar draudimo įkainiai nustatomi įvertinus jaunų vairuotojų riziką. Bet ta rinka tiek maža, kad pastaruoju metu labai liberaliai į tai žiūrima ir įkainiai tik simboliškai didesni. Vakarų valstybės seniai nuėjusios tuo keliu ir kai kuriais atvejais draudimo įmoka metams siekia kur kas daugiau nei kainuoja pats automobilis“, – pažymi G. Aliksandravičius.
Valstybinėje eismo saugumo komisijoje rengiamasi svarstyti ir teisės aktų pakeitimus, kurie įteisintų nulio promilių ribą ne tik pradedantiesiems, bet visiems vairuotojams. Bet kokio alkoholio vartojimo draudimą vairuotojams palaiko Vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis.
Lietuvoje kelių eismo situacija jau dešimt metų gerėja. Per šiuos metus šalies keliuose žuvo 171 žmogus. Tai yra 25-iomis aukomis mažiau nei buvo pernai.
Prieš dešimtmetį keliuose per metus žūdavo apie 700 žmonių.
„Europos kontekste atrodome ne taip gerai, kaip norėtume, bet tai ne vienintelė sfera, kur mes atsiliekame nuo Europos lyderių“, – sako G. Aliksandravičius.