Ar tokia praktika, kai kelyje mirtį sėjantys girti vairuotojai turėtų būti teisiami ne dėl eismo saugumo ar transporto priemonių eksploatavimo taisyklių pažeidimo, o dėl nužudymo, yra pagrįsta, trečiadienį pradėjo aiškintis Lietuvos apeliacinis teismas.

Per keletą metų net vienuolika kartų už įvairius administracinius pažeidimus baustas 26 metų Utenos gyventojas Mantas Šironas po baisios avarijos, kai sprukdamas nuo policijos Utenoje rėžėsi į taksi automobilį ir pražudė tris žmones, buvo nuteistas dėl tyčinio nužudymo (Baudžiamojo kodekso 129 straipsnį) – Panevėžio apygardos teismas jam skyrė 14 metų laisvės atėmimo bausmę.

Tuo metu, jeigu jis būtų teisiamas dėl kelių saugumo taisyklių pažeidimo (BK 281 str.), jam gresianti maksimali bausmė būtų buvusi 10 metų.

M. Šironas ir jam atstovaujanti advokatė Regina Šaltinienė įsitikinusi, kad prokurorai ir teisėjai netinkamai taikė baudžiamąjį įstatymą ir esą nepagrįstai ėmė formuoti naują teismų praktiką, kai girtus vairuotojus siekia įkalinti už tyčinius nužudymus.

„Policininkas Saulius Paulikas užmušė tris žmones ir buvo nuteistas 9 metams, o čia – nuteisė už nužudymą ir dar skyrė 14 metų įkalinimą, tai – neteisinga“, – advokatė pabrėžė, kad Lietuvoje iki šiol teismai nebuvo priėmę nė vieno nuosprendžio, kai avariją sukėlęs vairuotojas būtų nuteistas dėl tyčinio nužudymo.

„Vadinasi, visi tie, kurie bėgs nuo policijos, dabar galės būti teisiami už pasikėsinimą nužudyti – tai labai ydinga praktika“, – emocijų teisme neslėpė R. Šaltinienė.

Tačiau tokie advokatės teiginiai yra nepagrįsti, mano vienos žuvusiosios artimiesiems atstovaujantis advokatas Kęstutis Rakauskas. Jis taip pat apskundė Panevėžio apygardos teismo nuosprendį – teisininkas įsitikinęs, kad M. Šironui yra skirta per švelni laisvės atėmimo bausmė.

Nukentėjusiesiems atstovaujantis advokatas pažymėjo, kad už tyčinį nužudymą baudžiamajame įstatyme numatyta laisvės atėmimo nuo 8 iki 20 metų arba įkalinimo iki gyvos galvos bausmė, todėl pirmosios instancijos teismas esą neteisingai paskaičiavo bausmės vidurkį, kai maksimalią bausmę priskyrė 20 metų.

„Mano atstovaujama nukentėjusioji mano, kad M. Šironui turėtų būti skirta 30 metų laisvės atėmimo bausmė“, – sakė K. Rakauskas.

„Lietuva – ne užsienis, manau, advokatas savo klientei turėjo išaiškinti, kokia gali būti skiriama maksimali bausmė, – prašydama atmesti nukentėjusiosios skundą teigė R. Širono advokatė. – Mūsų tauta jau išsigimsta – kuo daugiau kraujo, neapykantos, tuo geriau, jau nebėra jokio objektyvumo, tolerancijos.“

Kad M. Šironui skirta per švelni bausmė, įsitikinęs ir prokuroras Darius Čaplikas – jis siūlė nuteistąjį įkalinti 17 metų. Tokią bausmę jam pirmosios instancijos teisme buvo siūlęs ir valstybinį kaltinimą byloje palaikęs prokuroras.

Pasak D. Čapliko, M. Šironas tris žmones nužudė netiesiogine tyčia – sprukdamas nuo policijos pareigūnų jis pravažiavo per raudoną šviesoforo signalą, o paskui milžinišku greičiu sukėlė tokią situaciją, kad susidūrimas su kitu automobiliu buvo neišvengiamas, taksistas nieko negalėjo padaryti, kad išvengtų tragedijos.

„Atsainų vairuotojo požiūrį patvirtina ir tai, kad jis važiavo su vasarinėmis padangomis, nors tuo metu tai buvo draudžiama – jis turėjo suvokti, kad stabdymo kelias bus ilgesnis“, – pabrėžė prokuroras.

M. Šironas buvo nuteistas už tai, kad dar praėjusių metų kovo 29-osios rytą, būdamas neblaivus (po eismo įvykio nustatytas 2,02 prom. girtumas), stabdomas policijos pareigūnų Utenoje, J. Basanavičiaus gatvėje, nesustojo, o padidinęs greitį spruko – policijos ekipažas, įjungęs šviesos ir garso signalus, vairuotoją persekiojo, bet šis nė neketino sustoti ir didžiuliu greičiu lėkė net degant raudonam šviesoforo signalui.

Sprukdamas nuo pareigūnų M. Šironas važiavo 128 km/val. greičiu, nors toje vietoje buvo leidžiamas ne didesnis kaip 50 km/val. greitis. Apie 7.42 val. R. Širono vairuojamas „Audi A6 Avant“ A. Baranausko ir Užpalių g. sankryžoje nedavė kelio pagrindiniu keliu važiavusiam taksi automobiliui „Renault“ ir su juo susidūrė. Taksistas ir dvi pagyvenusios moterys iš karto žuvo.

Avarijos metu nukentėjo ir du keleiviai, važiavę kartu su M. Šironu. „Jie visi buvo girti kaip šamai“, – sakė nuteistojo advokatė.

Dėl to, kad vairavo neblaivus ir galėjo prarasti vairuotojo pažymėjimą, M. Šironas ir nepakluso pareigūnų reikalavimams.

Teismas trims nukentėjusiesiems iš M. Širono yra priteisęs daugiau kaip 72 tūkst. eurų neturtinei žalai atlyginti, tačiau nuteistasis mano, kad ši suma yra per didelė ir apeliacinės instancijos teismo prašo ieškinius sumažinti.

„Noriu pasakyti, kad tuo metu, kai mane vijosi policija, savo veiksmų nesuvokiau girtu protu, buvau pasimetęs, nepagalvojau, kad galiu atsitrenkti į kitą automobilį ir kad žus tiek žmonių, – teisėjus bandė graudinti M. Šironas. – Gailiuosi ir visą gyvenimą gailėsiuosi dėl šio savo poelgio, noriu išpirkti savo kaltę, greičiau išeiti į laisvę ir atlyginti žalą nukentėjusiesiems – bent taip galėčiau jiems padėti.“

M. Šironas tikino, kad kiekvieną vakarą kalėjime apmąsto savo poelgį, kuriam neranda pateisinimo.

„Tikrai dėl to gailiuosi ir graužiuosi, manau, tai mane persekios visą gyvenimą, – kreipdamasis į teisėjus su paskutiniuoju žodžiu sakė nuteistasis. – Kiekvieną vakarą atsigulęs į lovą galvoju apie tai, ką padariau – nežinau, ar dėl to mano kaltė sumažės. Nežinau, kas tuo metu man pasidarė, kodėl taip pasielgiau.“

Ar pagrįstai M. Šironas buvo nuteistas dėl tyčinio nužudymo, o ne dėl kelių eismo saugumo taisyklių pažeidimo, teisėjų kolegija žada paskelbti balandžio pradžioje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (507)