Tokį klausimą iškėlęs iniciatyvos prieš „Amazon“ autorius Giedrius Sakalauskas pakvietė ne tik lietuvius, bet ir internautus iš kitų šalių vienytis ir išsakyti savo poziciją „Amazon“.
„Paklauskime Amazon, ar teisingas jų pasirinkimas? Einam į jų puslapį ir dedam po jų bet kokiu postu savo komentarą su #WhyNotSwastika. Dalinkimės su bičiuliais Lietuvoje, Amerikoje ir visam pasaulyje!“, – ragino G. Sakalauskas.
„Manome, kad sovietų ženklai simbolizuoja kruvinus nusikaltimus, kurie net pralenkia aukų skaičiumi nacius. Šioje akcijoje lankome tarptautinį Amazon Facebook puslapį, klausdami Amazon, ar jie užtikrinti savo pasirinkimu #WhyNotSwastika? Akcija inicijuota Lietuvoje, prie jos jau prisijungė Estija, Latvija, Lenkija, Čekija, Slovakija, Ukraina, Sakartvelo, Armėnija“, – DELFI pridūrė jis.
Dvi sėkmingos akcijos
Du kartus tokie raginimai lyginant sovietinius ir nacių simbolius jau suveikė būtent kilus pilietinėms iniciatyvoms. Rugsėjį šimtai lietuvių ir prie jų prisijungusių internautų iš kitų Baltijos šalių, o taip pat ir Ukrainos bei Sakartvelo suplūdo į JAV prekybos tinklo „Walmart“ paskyrą ir ragino išimti marškinėlius su sovietine simbolika. Iš pradžių „Walmart“ nereagavo, bet tada prie iniciatyvos prisijungė dar daugiau žmonių ir valstybinės institucijos.
Lietuvos ambasadorius Jungtinėse Valstijose Rolandas Kriščiūnas kreipėsi į amerikiečių prekybos tinklo „Walmart“ vadovybę, kad ši atšauktų iš prekybos drabužius su sovietine simbolika.
Ambasadoriaus laiške rašoma, kad sovietams okupavus Lietuvą „šimtai tūkstančių mūsų piliečių buvo nužudyti, ištremti, kankinti, prievartauti, atskirti nuo savo šeimų“.
„Sprendimas rodyti ir reklamuoti simbolius, susijusius su masinėmis nekaltų žmonių žudynėmis, negali ir neturėtų būti vertinamas kaip įprastas verslo sprendimas. Tokių simbolių reklama rezonuoja su dideliu skausmu daugelį šimtmečių“, – laiške teigia ambasadorius.
„Nemanau, kad „Walmart“ vadovybė sąmoningai nusprendė įžeisti milijonus nekaltų aukų ir jų palikuonių arba atsistoti į atsakingųjų už nusikaltimus prieš žmoniją pusę. Tačiau šiuo atveju marškinėliai ir kiti produktai su masinių žudynių simboliais turėtų būti nedelsiant atšaukti“, – rašoma jame. Iniciatyvą palaikė ir užsienio reikalų ministerija, Seimo nariai, o prie jos greitai prisijungė ir kitų Baltijos šalių diplomatai.
Palaikymo lietuvių iniciatyva sulaukė net iš Europos Sąjungos. ES delegacijos JAV atstovė spaudai Maria Belovas pareiškė, kad ES turi pareigą saugoti milijonų persekiotų žmonių atminimą.
„Totalitarinių režimų vykdyti milijonų žmonių trėmimai, kankinimai ir žudymai niekada neturėtų būti užmiršti, o prekyba marškinėliais ir panašiais daiktais su kaltininkų simboliais yra labai neraminanti“, – sakė M. Belovas. Toks diplomatinis spaudimas, regis, suveikė.
Lietuvos ambasadorius Rolandas Kriščiūnas gavo Walmart vadovybės laišką, kuriame kompanija pažadėjo iš prekybos pašalinti prekes su sovietine simbolika. Dalis prekių jau pašalinta, o kita dalis turėjo būti pašalinta kaip įmanoma greičiau.
Tai buvo jau antroji panaši sėkminga lietuvių inicijuota akcija. Gegužę „Adidas“ išėmė iš savo tinklapio parduotuvės suknelę su sovietiniu herbu ir užrašu „USSR“, dėl kurios oficialiai pretenziją pareiškė Lietuvos ir Ukrainos URM bei šimtai interneto vartotojų iš Baltijos šalių ir Ukrainos. Pastarieji siūlė boikotuoti „Adidas“ prekes ir surengė akciją #stopadidas.
Vokiečių gamintojai nutraukė prekybą, tiesa, suknelę kurį laiką vis dar galima buvo įsigyti keliose kitose internetinėse prekyvietėse. Būtent todėl „Amazon“ atvejis kiek skiriasi, mat tai nėra gamintojai, o tik elektroninės prekybos platforma.
Be to, minėtais marškinėliais per „Amazon.co.uk“ prekiauja Jungtinėje Karalystėje registruota bendrovė su prekiniu ženklu „Hotscamp“. Tačiau G. Sakalausko nuomone, svarbu, kad tokių marškinėlių pardavinėti neleistų „Amazon“.
„Tokių prekių tiekėjų yra ir daugiau. Bet mūsų raginimas skirtas būtent „Amazon“, tegu jie dabar ir tvarkosi“, – teigė G. Sakalauskas.