Sekmadienį žurnalistė Rita Miliūtė pasidalijo garso įrašu, kuriame užfiksuota Klaipėdos Vydūno gimnazijos rusų kalbos mokytoja, diskutuojanti su mokiniais. Pastarųjų žodžiai garso įraše iškirpti, tačiau mokytojos balsas girdimas aiškiai ir 2020-ųjų vasarį, artėjant Lietuvos Nepriklausomybės trisdešimtmečiui gali skambėti itin keistai.
Nostalgija sovietmečiu dvelkiantys pareiškimai apie buvusias darbo vietas, mokyklas, poliklinikas ir nemokamus butus. Ir atvirkščiai – pastarųjų dešimtmečių pasiekimų – tarsi nebūta, tik „sugriautos gamyklos“. Diskusija su prestižine laikomos Klaipėdos gimnazijos mokiniais pakrypo dar keisčiau, tarsi „Jūs“ ir „Mes“ priešprieša – vienoje pusėje atsidūrė būtent moksleiviai.
„Gerai, ketvirtas dešimtmetis eina, kai Jūs gyvenat savarankiškai. O jei nebūtų ES ar jūs išgyventumėte?“, – į moksleivius kreipiasi mokytoja. Vydūno gimnazija DELFI patvirtino, kad garso įraše išties užfiksuota mokykloje nuo 2011-ųjų rusų kalbos mokytoja dirbanti G. Liachova.
Mokyklos direktoriaus Arvydo Girdzijausko teigimu, iki šiol jokių nusiskundimų šios mokytojos elgesiu ar pasisakymais nebuvo – ji įvertinta, kaip profesionalus žmogus, patyrusi ekspertė, galinti pasigirti įvairiais savo auklėtinių laimėjimais olimpiadose.
„Todėl labai nustebome dėl šios situacijos“, – teigė gimnazijos vadovas.
Sovietinė nostalgija, meilė Rusijai ir jos lyderiui
Jis pažymėjo, kad įraše užfiksuotos rusų kalbos mokytojos diskusija su mokiniais – kiek ištraukta iš konteksto. Mat girdimi tik G. Liachovos žodžiai. Tačiau pamokoje kelis sykius leidusi suprasti, kad nenori tęsti temos, mokytoja pati neprašyta vis grįžta ir leidžiasi į vis keistesnius postringavimus.
„Jūs dar nematėt tų gamyklų, kurios jau sugriautos iki žemės. Kiek darbo vietų buvo! Kokių mokyklų kai-muo-se, aš gi jums pasakojau. Koks buvo turtingas kabinetų, šitas, aprūpinimas. Ten buvo ir felčerių punktai ir poliklinikos ir viską. Kas padarė? Kas pastatė? Taip, aš žinau, apie ką Jūs norit pasakyti.
„Gerai, ketvirtas dešimtmetis eina, kai Jūs gyvenat savarankiškai. O jei nebūtų ES ar jūs išgyventumėte? Vsio, aš daugiau nieko nesakau. Jūsų tėveliai gavo butus. Mokėjo nemokėjo? Atsakykit! O mane nervai ima, kai pradeda „jie patys užsidirbo“.
Kur jie užsidirbo? Kiek pinigų jie už tą butą sumokėjo? Dabar norint pirkti 2 kambarių butą, kiek reikia pinigėlių? Netoli 50-60 tūkst. eurų. Žinot ką, gerai, pasiliksim kiekvienas, kiekvienas tegu turi savo nuomonę. Jau į pabaigą eina pamoka“, – regis, jau praradusi norą įtikinti moksleivius pareiškė mokytoja. Ir tada pratrūko kritika tiems, kurie klausia apie V. Putiną.
„Man labai nepatinka kai kurie pasakymai vot Jūsų. Kada baigs kadenciją Putinas? Jėzau, aš sakau, Dieve, kad jis dar nebaigtų tos kadencijos! Kas jis dar pabūtų.
Tai tada Rusija tikrai galėtų pilnai atsistoti ant kojų“, – populiarų ir Rusijoje sklandantį mitą, kad esą būtent V. Putinas „pakėlė Rusiją nuo kojų“ ėmė kartoti G. Liachova ir vėl leidosi į tai, kad neva buvo sugriauta „turtingiausia šalis“ – Sovietų sąjunga. Esą net ir deficito laikais „kažkaip gaudavome ir kailinukų, ir kepuryčių, ir batų, ir itališkų, ir prancūziškų“.
1974 metais Šiaulių pedagoginį institutą baigusi ir 45 metų darbo praktiką turinti mokytoja iki darbo Vydūno gimnazijoje dirbo Ievos Simonaitytės mokykloje. Tačiau būtent Vydūno gtimnazijos moksleiviai, regis, privertė piktai sureaguoti G. Liachovą ir atvirai deklaruoti savo pažiūras.
„Teisingai pastebėjai, aš – už Rusiją. Ir kai man kalba, kad ten taip, anaip, kitaip, kad ten nėra išsilavinusių žmonių, kad ten neaišku, kas darosi, nu man juokinga, – kalbėjo rusų kalbos mokytoja, o mokiniams jau skirstantis dar ir supyko, kad ne visiems moksleiviams patiko jos išvedžiojimai, – kokį dalyką aš dėstau? Tai apie ką aš turiu kalbėti? Tai jūs pažiūrėkit į mūsų temas – apie Rusiją. Tada einam pagal programą, jokių pasakojimų, jokios papildomos informacijos“.
Mokykla kalba apie pilietiškumo pamoką
Vydūno gimnazijos direktorius A. Girdzijauskas patikino, kad tokie mokytojos pareiškimai išties neatitinka gimnazijos pozicijos, o panašių minčių nėra ir mokymo programose.
„Todėl tai galime vertinti tik kaip mokytojos individualų požiūrį“, – teigė direktorius, kuris pripažino pirmadienio rytą jau kalbėjęs su G. Liachova, kuri buvo iškviesta į mokyklą, nors šią dieną neturėjo pamokų.
„Kalbėjome apie situaciją, kodėl atsirado tos temos. O atsirado, nes buvo tema apie Rusiją, vaikai turėjo klausimų, jie turėjo savo nuomonių, mokytoja paaiškino ir, matyt, tam tikras ribas peržengė. Mes nesidžiaugiame šita situaciją, bet tikrai išsispręsime viduje, įvertinsime, analizuosime ir pasistengsime, kad vaikai ją suprastų tinkamai“, – pažymėjo A. Girdzijauskas.
Su juo jau susisiekė ir Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas. Komentare po R. Miliūtės įrašu jis pripažino, kad visą situaciją vertina, kaip gėdingą ir pirmiausiai padėkojo Vydūno gimnazijos moksleiviams „kurie pasirodė gerokai sąmoningesni, pilietiškesni ir patriotiškesni, nei juos „mokanti“ pedagogė“. Uostamiesčio meras taip pat paprašė imtis rimto, ryžtingo ir adekvataus šios situacijos nagrinėjimo.
„Nepaisant pedagogės amžiaus, kvalifikacijos, patirties ir kitų aplinkybių, į visus klausimus turi būti labai aiškiai ir be jokių užuolankų atsakyta. Galvojau ir tikėjausi, kad buvusi buvusio miesto Tarybos nario „pamoka“ jau išmokta, pasirodo, kad ne“, – rašė V. Grubliauskas, mesdamas užuominą apie skandalingai pagarsėjusį ir istorijos mokiusį buvusį Klaipėdos tarybos narį Viačeslavą Titovą. Pastarasis visuomenės ir teisėsaugos rūstybę užsitraukė po to, kai apkaltino partizanų vadą Adolfą Ramanauską-Vanagą civilių žudynėmis.
Tiesa, kaip ir kada galiausiai bus įvertinta V. Putiną ir sovietmetį pašlovinusi rusų kalbos mokytoja G. Liachova, Vydūno gimnazijos direktorius kol kas nesiryžo spėlioti.
„Įvertinimas paprastai vyksta pokalbių, diskusijų metu. Analizuojama, kalbama, bus kalbama ir su mokiniais, ir su administracija, mokytoja pati turi įvertinti savo elgesį ir poziciją.
Ji pati labai apgailestauja, kad tokia situacija įvyko ir sako, kad buvo neteisingai suprasta, kad šis pokalbis išimtas iš konteksto ir neatspindi visos situacijos, kuri buvo klasėje, tai ir bandysime išsiaiškinti“, – teigė A. Girdzijauskas ir pažymėjo, kad visa ši situacija gali tapti gera pilietiškumo pamoka mokiniams, kurie galėtų kai ko pasimokyti.
„Kitas dalykas – su tokia nuomone mokiniai susiduria už mokyklos ribų ir turėtų rasti argumentų paprieštarauti, tai pakankamai rimta pilietiškumo pamoka ir pamėginsime ją išmokti. Turėtume mokytis diskusijos, argumentavimo ir tokią poziciją užimsime, kad mokiniai turėtų išmokti ne smerkti, o argumentuoti“, – tikino gimnazijos vadovas.