Šiandien diplomus turėję atsiimti Vilniaus Gedimino technikos universitetui (VGTU) priklausančio Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) studentai liko be jų, nes dėl prieš metus bendrakursio padarytos klaidos – sudaužyto lėktuvo – neturėjo techninių galimybių baigti studijas.

DELFI jau rašė, kad praėjusiais metais Kyviškių (Vilniaus r.) sportinės aviacijos aerodrome įvyko avarija. Paskutinio kurso studentas, skridęs su instruktoriumi, sėkmingai nutupdė dvimotorį šešiavietį lėktuvą „Piper Seneca“, tačiau orlaiviui jau riedant žeme supainiojo svirtis ir, užuot išskleidęs užsparnius, įtraukė važiuoklę, todėl lėktuvas nučiuožė taku. Žmonės nenukentėjo, tačiau lėktuvas buvo apgadintas.

Pasirodo, taip stipriai, kad net per metus jos niekas nesugebėjo sutaisyti, nors, aviacijos specialistų teigimu, visas bėdas būtų galima išspręsti per mėnesį.

Universiteto atstovai teisinasi, kad koją orlaivio tvarkymo darbams esą kišo draudikai, tačiau studentai šių bėdų suprasti nesiruošia – jie liko be diplomo, nebaigė studijų, prarado gautus darbo pasiūlymus ir nėra informuoti, ko laukti ateityje.

Sudaužė savavališkai pasisavintą orlaivį

„Mokymų programa nėra vykdoma, nes sudaužytas mokomasis lėktuvas. Jį sudaužė dėstytojas su studentu skrisdamas šeštadienį – nedarbo dieną orlaivį jie pasisavino savavališkai. Draudimo įmonė ilgą laiką nesumokėjo institutui pinigų, kurie reikalingi orlaivio remontui. Nėra aišku, ar pinigai pateko į orlaivio remontu užsiimančią kompaniją“, – pasakojo į DELFI kreipęsis skaitytojas.

Skaitytojo teigimu, universiteto atstovybė visiškai nebendrauja su studentais, nors jau mokslo metų pabaiga ir nėra aišku, ką studentai turi daryti.

„Studentams trūksta nuo 10 iki 70 ir daugiau skraidymo valandų. Įvykdyti tokią programą trunka apie du mėnesius. Nors kiti mokomieji orlaiviai yra techniškai tvarkingi, tačiau užbaigti studijų vis vien negalima, nes orlaivių dokumentai ir viso aviacijos instituto dokumentai nėra tvarkingi, tad šiuo metu civilinė aviacijos administracija yra uždraudusi aviacijos institutui vykdyti mokomuosius skrydžius su visais orlaiviais“, – netikėtą tvarką universitete atskleidė skaitytojas.

Įtaria pinigų plovimą

Anot jo, institutas taip pat turi įsigijęs mokomuosius sraigtasparnius, tačiau jie nuo pat įsigijimo pradžios – daugiau nei dvejus metus – nebuvo pakilę į orą.

„Atrodo panašu į pinigų plovimą“, – teigė skaitytojas

Pasak jo, visi orlaivių pilotavimo specialybės studentai (visų grupių, skirtingo amžiaus) gerokai atsilieka nuo mokymo programų ir atsilikimas kasmet tik didėja.

Skaitytojo teigimu, situacija universitete – apgailėtina, studentai svarsto galimybes universitetą duoti į teismą.

Užkirto kelią įsidarbinti

Kolegai pritarė ir kitas į redakciją paskambinęs jaunuolis. Jis pripažino sulaukęs 3 pasiūlymų dirbti, tačiau nė vieno jų priimti negalės, nes neturi diplomo.

Universitetas, vaikino teigimu, žada, kad išskraidyti reikiamą valandų skaičių studentams pavyks iki gruodžio, tačiau ką daryti iki tol? Darbo gauti negalima, mokytis taip pat nebereikia – trūksta tik skraidymo valandų.

„Pasiūlymų jau atsisakiau, nes niekas nelaukia. Čia yra verslas. Žmogaus reikia šiandien, o ne rytoj ar po metų. Dabar mes esame visiškoje nežinioje. Niekas nieko nepasako, galime daryti, ką norime, nors ir nusišauti. Negalime pereiti mokytis kitur, nes esame pasirašę sutartį su institutu, yra vienintelė išeitis – nupirkti naujus orlaivius, bet, žinoma, tai siaubingai brangu. Dabar mes tiesiog atostogaujame. Brangiai. Nes nieko daryti negalime, bet reikia mokėti ir už nuomą, ir už maistą“, – guodėsi vaikinas.

Problemos – ir dėl universiteto kruopštumo

Anot jo, tai, kad sudaužytas kolegos lėktuvas yra taisomas – tik viena problema. Dalį praktikos reikia skraidyti vienmotoriais lėktuvais, kurie yra sveiki, nesudužę, tačiau kilo problemų su dokumentais.

„Institutas yra praradęs leidimus mokyti pilotus, tuos leidimus šiuo metu bandoma atgauti, bet tai yra juokinga – trunka nuo Kalėdų. Čia nereikia nei didelių investicijų, nei kažko – tai yra dokumentacija, tereikia šiek tiek padirbėti, sustyguoti. Kodėl tai padaryta, irgi nėra aišku. Su mumis buvo susitikta, instituto atstovai džiūgavo, kad sutaupė pinigų, tačiau juos jie sutaupė studentų sąskaita“, – skundėsi jis.

Vaikinas skaičiavo – skraidyti galima tik darbo dienomis, ne daugiau kaip 8 valandas per dieną tik geru oru, tuo metu, kai instruktoriai neatostogauja.

„Mes paskaičiavome – jei ir bus lėktuvai, procesas užtruks. 45 valandų praktika man trukdavo maždaug 40 dienų. Kiti studentai pas mus nėra išskraidę 100 valandų. O ir studentų – ne vienas. Susidarė didelis kamštis“, – aiškino jis.

Vadina prielaidomis, faktai – kitokie

Savo ruožtu VGTU Viešosios komunikacijos direkcijos atstovai patikino, kad daugelis teiginių šiame skunde – paremti prielaidomis, o ne argumentais.

Jie pabrėžė, kad avarija nutiko mokomojo skrydžio metu. Mokomieji skrydžiai gali vykti šeštadienį ar bet kuriuo kitu metu, kai tik yra tinkamos oro sąlygos.

„Mūsų prioritetas – saugumas. Aviacijos sritis yra ne tik labai patraukli, tačiau kartu ir labai sudėtinga. Niekas negalėjo numatyti, kad mokomasis lėktuvas pateks į avariją ir bus apgadintas, tačiau tai yra force majeure aplinkybė, kurios nebuvo galima išvengti ar nuspėti iš anksto“, – sakė VGTU atstovai.

Skrydžius atnaujins liepą

Jie patikino – Antano Gustaičio aviacijos institutas (AGAI) dėjo ir deda visas pastangas, kad orlaivis būtų kuo greičiau suremontuotas, tačiau po avarijos draudimo bendrovė vykdė procedūrose numatytas ekspertizes.

„Taip pat vyko ilgos diskusijos, kol pirmąją dalį pinigų draudimo bendrovė sumokėjo gegužės mėnesio pabaigoje, kurie iš karto buvo pervesti įmonei, laimėjusiai orlaivio remonto konkursą“, – aiškino jie.

Pagal sutartį orlaivis turėtų būti sutaisytas liepos mėnesį. Tikinama, kad mokomieji skrydžiai bus atnaujinti, kai tik bus suremontuotas orlaivis ir išduotas naujas tinkamumo skraidyti pažymėjimas.

Sąlygas baigti studijas sudarys

„Siekiant kuo greičiau sudaryti sąlygas studentams tęsti praktikas, buvo skelbtas tarptautinis orlaivio nuomos konkursas. Orlaivis buvo išnuomotas iš Latvijos bendrovės, tačiau dėl riboto orlaivio nuomos valandų skaičiaus jo nepakako visų studentų mokomiesiems skrydžiams įvykdyti.

Planuojama, kad studentai galės atlikti skraidymo praktiką per šią vasarą iki spalio mėnesio, jei tik bus tinkamos oro sąlygos. Bet kuriuo atveju, visiems studijuojantiesiems bus sudarytos galimybės sėkmingai baigti studijas“, – sakė jie.

Universiteto atstovai prieštaravo išsakytiems teiginiams, kad su studentais apie šią bėdą nėra kalbama. Jų teigimu, siekiant informuoti studentus apie praktiką ir mokomųjų skrydžių atnaujinimą, vyko trys administracijos ir studentų susitikimai, kurių metu buvo aptarti studentams rūpimi klausimai.

Pinigų plovimą neigia – sraigtasparniai skraidyti pradės šią vasarą

Paklausti apie studento minėtus sraigtasparnius, VGTU atstovai patikino, kad praktinis sraigtasparnių pilotų rengimas pradedamas šią vasarą.

„Šiuo metu vykdomi paskutinieji parengiamieji darbai. Sraigtasparnio įtraukimo į studijų procesą procedūros atliktos pagal visus numatytus reikalavimus, didžiausią dėmesį teikiant skrydžių saugai“, – patikino direkcijos atstovai.

Anot jų, AGAI veikla atitinka visus privalomus Lietuvos Civilinės aviacijos administracijos (CAA), ir tarptautinių civilinių aviacijos organizacijų (ICAO, EASA ir EUROCONTROL) standartų reikalavimus. Pasikeitus CAA reikalavimams pateikti dokumentai siekiant tapti patvirtinta tinkamumo skraidyti tęstinumo vadybos organizacija.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (251)