Jis – būtent tas asmuo, dėl kurio moksleiviai sukilo ir suorganizavo maištą. Iš posto po to pasitraukė net ilgametė mokyklos direktorė Vaidutė Šumkauskienė.
Auga išlepinta karta, kuri nedaro, kas jai nepatinka
Mokytojas DELFI pasakojo visą trečiadienį praleidęs feisbuke ir prie televizoriaus, sekęs, kas vyksta.
„Supratau, kad vien dėl to buvo verta nenusispjauti ir neišeiti nuleidus galvą“, – dabar tikina M. Janulevičius.
Tiesa, jis griežtai neigia gandus pats kurstęs moksleivius sukilti, nesąmone vadina ir kaltinimus, kad nepilnamečiais pasinaudojo.
„Teoriškai pagalvokite, gal būčiau pajėgęs sukurstyti vieną savo klasę, bet ne visą mokyklą. Dabartiniai vaikai ne tokie. Tai išlepinta karta, kuri nedaro nieko, kas jai nepatinka. Sukurstyti tokią minią žmonių – nerealu. Vakar mane atleido, o šiandien jau streikas visuotinis? Taip nebūna. To nesuvaidinsi“, – aiškino M. Janulevičius.
Galėjo prisijungti ir daugiau žmonių
Pedagogo teigimu, mokiniai su juo dėl savo veiksmų taip pat ir nesitarė. Tik trečiadienio rytą esą parašė žinutę ir paprašė prisijungti prie savo feisbuko paskyros.
„Žiūriu, tiesiogiai transliuojama, kaip žmonės renkasi prie mokyklos. Aišku, kilo ir pasididžiavimo jausmas mokiniais, nustebau, kad toks didelis palaikymas iš tiek daug žmonių“, – pripažino M. Janulevičius.
Mokytojas tikino turėjęs ir žinių, kad jei savo pasiekti mokiniams nebūtų pavykę, prie maišto būtų prisijungę ir bendraamžiai iš kitų ugdymo įstaigų. Savo ruožtu jis pats, neslėpė, sulaukė daug palaikymo žinučių.
„Norėta daryti kone masinį rajono streiką, bet to neprireikė. Kaip suprantu, ketvirtadienį pamokos jau vyko mokykloje“, – sakė M. Janulevičius.
Streikavo apie 200 moksleivių
Nors gimnazijos direktorė dar anksčiau DELFI aiškino, kad streiką pradėjo apie 20 mokinių – dvyliktokai M. Janulevičiaus auklėtiniai, pats mokytojas tikino, kad maištininkų buvo ir dešimt kartų daugiau.
„Mūsų direktorė labai nusiteikusi prieš informacines technologijas. Jai sunku pripažinti, kad dabar yra 2016 m. Jei ji prisijungtų prie feisbuko, stopkadruose galėtų paskaičiuoti, ar vienoje klasėje mokosi 200 mokinių“, – į buvusios vadovės komentarą reagavo jis.
Jo teigimu, V. Šumkauskienei sunku suvokti, kad ji ilgą laiką nebėra autoritetas mokykloje.
„Tai buvo proga išlieti bendruomenėje susikaupusį nepasitenkinimą tuo diktatorišku valdymo metodu, kai direktorės žodis visada paskutinis, kai ji pati šaukia tarybos posėdžius, nors faktiškai pati turėtų būti jai pavaldi“, – tikino mokytojas.
Maištavo taip, kaip manė, kad tinkama
Jo turimomis žiniomis, gimnazijos direktorė maišto metu esą bandė sprukti iš mokyklos, todėl mokiniai stalais užrėmė visus išėjimus. Pedagogas tikino girdėjęs ir kad paaugliai neva supjaustė direktorės padangas, bet tai kol kas nepatvirtinta.
„Aišku, negerai, smerkiu tokius dalykus, jei kažkas panašaus įvyko. Tačiau supraskite, kad mokiniai pirmą kartą gyvenime pabandė būti pilietiški, jie norėjo padaryti įtaką savo pasauliui – savo mokyklai. Kaip tai nuskambėjo per šalį, rodo, kad principas buvo geras. Gal ne viskas tinkama, bet jų niekada niekas to daryti nemokė“, – aiškino M. Janulevičius.
Mokytojas sakė supratęs, kad duris moksleiviai prižiūrėjo dėl to, kad jei direktorė būtų bandžiusi išeiti, turėtų akis į akį susidurti su mokiniais.
Pasakoja, kad direktorė mokykloje slapstėsi
„Tikras lyderis, kuris vadovauja institucijai ir kontroliuoja situaciją, būtų išėjęs, kaip komiškai beskambėtų, ant stogelio, ir visai bendruomenei pasakęs: „Yra taip ir taip, mėtykite į mane akmenis, jei norite, bet aš ginu tokias vertybes“. Tačiau ji to nepadarė, slapstėsi kažkur. Tai juokinga“, – plačiau apie trečiadienio įvykius pasakojo mokytojas
Anot M. Janulevičiaus, mokiniai yra nufilmavę, kaip gimnazijoje ieško direktorės ir svarsto, ar ji jau pabėgo ar dar ne.
„Ji visiškai bendruomenei nesugebėjo paaiškinti – nei mokytojų kolektyvui, nei mokiniams“, – tikino mokytojas.
Mokytojas oficialiai dar atleistas
Tačiau aptariama situacija, jo teigimu, galėjo dar tą pačią dieną ir būti išspręsta, jei direktorė būtų nekeitusi pozicijos grąžinti mokytoją į darbą, tačiau jos neapsisprendimas, spėja pašnekovas, įsiutino dar labiau.
„Trečiadienį direktorė, jau spaudžiama savivaldybės atstovų, pasakė, kad drausminę nuobaudą sušvelnins ir ketvirtadienį aš galėsiu grįžti į darbą. Tačiau jiems išvykus ji savo sprendimą vėl pakeitė. Jei teisingai supratau, dėl to savivaldybėje buvo sušauktas kažkoks skubus posėdis, kuriame dalyvavo ir meras. Po jo paaiškėjo, kad direktorė pati atsistatydina“, – pasakojo M. Janulevičius.
Iniciatyvą jai pačiai atsistatydinti mokytojas vadina kone geriausia išeitimi iš šios situacijos. Tiesa, V. Šumkauskienė dar dirbs mokykloje iki gruodžio 23 dienos.
„O mano situacija tokia, kad kol kas esu atleistas ir tiek“, – atviravo M. Janulevičius.
Problema – įsisenėjusi
Paklaustas, kaip kilo konfliktas tarp jo ir direktorės, kurio pasekmes matome, pedagogas aiškino, kad visa tai – įsisenėjusi problema.
Pirmą drausminę nuobaudą jis pasakojo gavęs už metodinę veiklą, kai pačios direktorės patvirtintu mėnesio planu besivadovaujantys lituanistai turėjo vesti vieni kitų pamokas taip dalindamiesi gerąją patirtimi. Nors tame, pasakoja M. Janulevičius, dalyvavo keli mokytojai, nubaustas dėl iš to sekusių veiksmų esą buvo jis vienas.
„Viskas prasidėjo prieš daugybę metų ir tai buvo tik proga susidoroti. Aš esu ir Darbo inspekcijai atidavęs dokumentus, ir savivaldybei, žiūrėjo teisininkai, jie juokėsi, aiškino, kad yra briedai surašyti. Dėl elementarių barnių – mes kasdien baramės po 50 kartų ir vėl susitaikome, tai yra niekalai“, – mano jis.
Prisiminė konfliktą su valytoja
Mokytojas patvirtino, kad buvo kilęs ir konfliktas tarp jo ir valytojos dėl klasių rakinimo, tačiau jis esą kitą dieną ir išsisprendė.
„Man net nerodė tų valytojų liudijimų. Juk jie raštu turbūt surašyti? Kokiu pagrindu atleisti paskirta? Aš net neturiu tų dokumentų kopijų, jų net nemačiau. Su valytoja apsibarėme, kitą dieną susitaikėme, pripažinome, kad pasikarščiavome ir aš tą istoriją pamiršau. O, pasirodo, direktorė jau tą valytoją prispaudė prie sienos ir liepė rašyti kažkokį raštą. Juo remdamasi ir atleido. Be to, ta valytoja yra rusakalbė, tad, kas tą raštą parašė, man taip pat kyla klausimų“, – svarstė pedagogas.
Kai bandė aiškintis šią situaciją žodžiu, M. Janulevičius aiškino iš direktorės tik išgirdęs, kad yra nekultūringas. Jis taip pat paprašė pateikti dokumentus, kurių pagrindu buvo atleistas, bet jų gauti kol kas nepavyko.
„Jei bandai su ja kalbėti argumentų kalba, klausti, koks punktas pažeistas, ji apeliuoja į tavo kultūrą ir panašiai“, – pasakojo mokytojas.
Vadina prasta vadove
M. Janulevičiaus teigimu, užtenka ir trumpai pažvelgti į V. Šumkauskienę, kad suprastum, kad ji neturi jokių vadovavimo įgūdžių.
„Net ir vidutinių gabumų žmogus per 10 metų, patikėkite, pramoktų bent šiek tiek būti vadovu. Bet ji neišmoko“, – įvertino direktorę jis.
Daug atgarsio, spėja mokytojas, ši situacija susilaukė, nes problemų su vadovais kyla ne vienoje mokykloje.
„Ši tema žmones sujaudino ne dėl to, kad kažkam parūpo kažkoks niekam nežinomas mokytojas. Jie atpažino savo problemas. Aš vakar gavau daug žinučių ir skambučių iš žmonių, kurie aiškino mane palaikantys ir prašė kovoti iki galo, sulaukiau net finansinės paramos siūlymų, jei vyktų teisminiai procesai“, – sakė pedagogas.
Vietoj paaiškinimo, atleidimas iš darbo
Pasak M. Janulevičiaus V. Šumkauskienė susidorojo su daug kūrybiškų mokytojų. Iš darbo, pasakojo jis, pasitraukė ir dailės mokytoja, ir jau antra renginių organizatorė.
„Ji mano, kad vadybos pagrindas yra kontrolė. Bet neįmanoma kontroliuoti mokytojų, kurie gali po pamokų sutarti su mokiniais filmuoti filmą. Keliami klausimai, kur jie važiuoja, ką jie darys, ar tai susiję su ugdymo procesu ir panašiai. Tai biurokratija. Kai biurokratija užvaldo mokyklas, tai labai blogai“, – mano mokytojas.
Kritikos iš direktorės jis sulaukė ir dėl savo su auklėtiniais kurto filmuko. Pastaruoju nebuvo leista pasidalinti net mokyklos tinklalapyje.
„Direktorė visur įžvelgė interesų konfliktus. Mano žmona yra pavaduotoja ugdymui, į šią poziciją ją paskyrė pati direktorė. Jos manymu, tame pačiame produkte mūsų abiejų pavardžių neturėtų būti. Prašiau parodyti man įstatymo vietą, kur tiksliai čia pažeidimas, nes atlygio už tuos produktus mes negauname, tai tiesiog bendra metodinė veikla. Tačiau, ne, vis tiek tai interesų konfliktas. Kai paprašiau raštu paaiškinti, kodėl, ji man liepė rašyti pasiaiškinimą dėl elgesio su valytoja ir atleido iš darbo“, – pasakojo mokytojas.
Pasigenda direktorių rotacijos
Stebisi jis ir tuo, kad direktorė interesų konflikto nemato tame, kad mokyklos naktiniais sargais dirba jos vyras ir tėvas.
„Visuomenės reakcija rodo, kad panašių problemų su direktoriais yra daugiau. Vadinasi, žmonėms ši situacija yra aktuali ir reikėtų toliau gilintis, kas yra švietimo sistemoje. Aš asmeniškai siečiau tai su tuo, kad nėra vykdoma direktorių rotacija. Kai žinai, kad kėdė prieš užpakalio tau prilipusi iki gyvenimo galo, nebent tu ten padarysi kažką tokio kriminalinio, visiškai nejuntama atsakomybė. Galioja principas, bendrai kalbu, „Ką tu man padarysi? Aš tave išmesiu iš darbo. Kitais metais nesuteiksiu pamokų krūvio ir išeisi pats“. Viskas. Sistema tokia“, – pasakojo jis.
Nepaisant nemalonumų, kuriuos teko išgyventi, M. Janulevičius aiškino vis tiek norintis grįžti į tą pačią mokyklą, laukiantis kvietimo.
„Galų gale, dėl ko tada kovojo mokiniai? Aš negaliu sakyti: „Na, ačiū, viso gero“. Mūsų tikslas nebuvo, kad išeitų direktorė. Pirminis, jei teisingai supratau, kad aš sugrįžčiau“, – tikino mokytojas.
Anot jo, savivaldybės atstovai tvirtai kalba apie tai, kad į savo darbo vietą jis turėtų sugrįžti. M. Janulevičius spėja, kad turėtų laukti, kol bus paskirtas naujas direktorius ir jis priims atitinkamą sprendimą.
„Anksčiau buvo kilę minčių ir pačiam iš darbo išeiti, bet labai norėjau pabaigti mokslo metus su savo klase, savo auklėtiniais. Tai be galo nuostabi klasė. Pamaniau, kad gal net simboliška būtų kartu su jais išeiti į kitą mokyklą, bet įvyko, kaip įvyko. Dauguma mokytojų neapsikentę meta ir susiranda mokyklą, kur galima dirbti ramiai ir pagarbioje atmosferoje, bet kažkaip aš spardžiausi ir ilgainiui prisispardžiau“, – pastebėjo aptariamoje gimnazijoje 13 metų dirbęs mokytojas.