Švietimo ir mokslo ministerija ketina keisti pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo tvarką. Iki šiol dešimtokai laikė matematikos ir lietuvių kalbos egzaminus, o po trejų metų planuojama patikrinti ir kitų mokomųjų dalykų – informacinių technologijų, gamtos mokslų, socialinio ugdymo, užsienio kalbų ir menų – žinias.
„Norima, kad vaikai galėtų pasitikrinti savo gebėjimus, pasižiūrėti, kokius dalykus moka, ko nemoka, ką jiems pasirinkti mokytis toliau 11–12 klasėse“, – sako laikinoji Ugdymo plėtotės centro direktoriaus pavaduotoja Saulė Vingelienė.
Kaip bus tikrinamos papildomų disciplinų žinios, dar nėra patvirtinta, svarstomi įvairūs variantai. Vienas iš jų – leisti kiekvienam dešimtokui pasirinkti, kokio dalyko egzaminą jis nori laikyti, tačiau tai valstybei gali būti per brangu.
„Kitas – geresnis – modelis būtų, jei Lietuvą padalintume į 5 dalis, į regionus, ir viename regione būtų tinkrinamos IT žinios, kitame – gamtos mokslų, ir taip visi penki patikrinimai vyksta. Pasibaigus patikrinimui, užduotys būtų skelbiamos ir vaikai galėtų patys įsivertinti, pasinaudoti, pasižiūrėti, ne tik sudalyvauti tame patikrinime, kuris buvo jų regione“, – pasakoja S. Vingelienė.
Švietimo darbuotojų atstovai mano, jog platesnis dešimtokų žinių tikrinimas būtų naudingas moksleiviams, tačiau nemaža našta gultų ir ant mokytojų pečių.
„Manyčiau, kad tai yra papildomas krūvis mokytojams ir neaišku, iš kur bus paimtos lėšos, jeigu, kaip numatoma pagal projektą, bus tikrinami kiti dalykai. Dabar lietuvių ir matematikos patikra yra vykdoma įskaičiuojant lėšas į mokinio krepšelį ir sakoma, kad tai yra mokytojų darbo dalis“, – sako Vilniaus švietimo darbuotojų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkė Rūta Osipavičiūtė.
Patvirtinus kitų mokomųjų dalykų žinių patikrinimą reikėtų koreguoti ir ugdymo planus, nes dabar didesnis dėmesys yra skiriamas tik lietuvių kalbai ir matematikai.
Nuo kitų metų dar ketinama tikrinti antrokų, ketvirtokų ir aštuntokų lietuvių kalbos, matematikos bei gamtos mokslų žinias. Tačiau antrokai ir ketvirtokų žinių tikrinimas kelia abejonių, nes pradinėse klasėse žinios nėra vertinamos pažymiais.