Strateginių komunikacijų centro paruoštame straipsnyje, saugant į emocinės paramos tarnybas besikreipiančiųjų konfidencialumą, vardai bei konkrečios istorijų detalės pakeistos.

„Aš norėčiau viską papasakoti tėvams... Tačiau bijau. Bijau, kad jie nueis į mokyklą, kils didelis skandalas ir man bus tik dar blogiau... Kartą, kai vienas mano klasiokas, kuris iš manęs tyčiojosi, pradėjo mane daužyti, aš nebesusitvardžiau... pratrūkau... Būna, jog grįžtu namo ir galvoju, kaip būtų gera dabar imti ir išnykti iš šio pasaulio... Tuomet daugiau niekas manęs nebeskriaustų...“ (Jonas, 12 m.).

„Aš jaučiuosi tokia vieniša, tokia apgailėtina. Visiška mėšlo krūva... Toje naujoje mokykloje visi tokie protingi. Tik ne aš, aš – tarsi pilka pelė. Kas vakarą verkiu ir kemšu saldumynus. Beprotiškai sustorėjau. Dar susirgau bulimija. Niekas apie tai nežino, bijau kam nors pasakyti, kad tai, ką suvalgau – išvemiu... Man baisu...“ (16 m. mergina).

Skambutis tarnybai – suteikia viltį

Tokių ir panašių skambučių kasdien dešimtimis, o neretai net ir šimtais sulaukia emocinę paramą vaikams ir paaugliams teikianti tarnyba „Vaikų linija“. Kaip teigia šios tarnybos vadovas, psichologas Robertas Povilaitis, į „Vaikų liniją“ vaikai ir paaugliai kreipiasi dėl pačių įvairiausių problemų: nesusiklosčiusių santykių su bendraamžiais, tėvais, taip pat dėl patyčių mokykloje, fizinio ir emocinio smurto, kurį patiria iš artimųjų ar aplinkinių.

„Paskambinę vaikai būna pasimetę, susijaudinę, neretai sunkiai dėlioja sakinius, nežino, kaip jiems toliau gyventi, kur ieškoti pagalbos. Jie jaučiasi vieniši, bejėgiai, apleisti. Daugeliui vaikų skambutis mums yra paskutinė viltis, – pasakoja dr. R. Povilaitis. – Pavyzdžiui, neseniai į liniją kreipėsi paauglė mergaitė, kuri teigė turinti problemų su patėviu. Mergaitė pasakojo, kad jau keletą metų patėvis iš jos tyčiojasi, užgaulioja, kad ji ir jos mama kasdien patiria emocinę prievartą. Minėjo, kad paskutiniu metu patėvis nebeleidžia jai ir jos mamai valgyti, tampa piktas, nevaldomas. Mama kelis kartus bandė kreiptis į policiją, tačiau vis persigalvodavo ir atsiimdavo savo pareiškimus, išsigandusi, kad liks be pajamų, nes patėvis išlaiko šeimą. Mergaitė apie situaciją šeimoje su niekuo nesikalba, nes bijo. Pokalbio su „Vaikų linijos“ konsultantu metu mergaitė pasidalino savo skausmu, išgyvenimais, jai buvo pasiūlyta galimybė gauti tolimesnę pagalbą, o skambutis buvo perduotas Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai. Buvome informuoti, kad jie pradėjo domėtis minėtos mergaitės šeima. Paaiškėjo, kad ši šeima iki pranešimo jiems nebuvo žinoma – šeima nepatenka į socialinės rizikos grupę, nes vyras užima aukštas pareigas. Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba informavo, kad vyras šeimoje naudoja ne tik psichologinį terorą, bet ir fizinį smurtą (apsilankymo metu mergaitės mama buvo su mėlynėmis). Moteris ir mergaitė buvo nukreiptos pagalbos į vieną nevyriausybinę organizaciją, joms buvo suteikta informacija apie galimybę apsigyventi Motinos ir vaiko pensione, taip pat kur gauti nemokamą teisinę pagalbą. Jei mergaitė nebūtų paskambinusi mums, į „Vaikų liniją“, kas žino, kaip būtų pasibaigusios jos problemos su patėviu“.

Pagalbos pakanka ne visiems

Pasak R. Povilaičio, „Vaikų linijoje“ šiuo metu dirba apie 150 savanorių. Per metus yra atsiliepiama į maždaug 140 tūkst. skambučių. Pagelbėti būtų galima ir dar daugiau su problemomis susidūrusių ar gyvenimo viltį praradusių vaikų ir paauglių, jei pagalba telefonu būtų teikiama visą parą, jei dirbtų daugiau konsultantų. Šiuo metu „Vaikų linija“ veikia kasdien nuo 11 iki 21 val. „Deja, situacija kol kas yra tokia, kokia yra. Jei tik pačios linijos veiklos organizavimui ir plėtrai pavyktų pritraukti didesnį finansavimą iš valstybės biudžeto, galėtume sudaryti sąlygas dirbti daugiau savanorių“, – tvirtina R. Povilaitis.

„Vaiku linijos“ bei dar keturių linijų: „Jaunimo linijos“, „Pagalbos moterims linijos“, „Vilties linijos“ ir „Linija Doverija“ (pagalba teikiama rusų kalba) darbą organizuojančios tarnybos yra susivienijusios į Lietuvos telefoninių psichologinės pagalbos tarnybų asociaciją (LTPPTA). Per praėjusius metus tarnybos atsiliepė į 277 038 atsiliepti skambučius. Tuo tarpu bandymų prisiskambinti būta virš 6 milijonų. Tarnybų teikiama pagalba yra nemokama, anonimiška ir lengvai pasiekiama, tačiau akivaizdu, kad jos nepakanka. Tarnybų veiklai reikalingą finansavimą paprastai skiria valstybės ir savivaldybės institucijos, verslo įmonės bei privatūs asmenys. Tačiau surenkamų lėšų vos pakanka esamai situacijai palaikyti. Todėl šiais metais LTPPTA parengė ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai pristatė emocinės paramos tarnybų plėtros projektą, kurį įgyvendinus tarnybos galėtų atsiliepti maždaug į 416 tūkstančių skambučių, kitaip tariant, į perpus daugiau nei dabar. Nors iš ministerijos gautas neigiamas atsakymas, asociacija tikisi, jog valstybė ras lėšų šio projekto įgyvendinimui jau kitais metais.

2012 m. iš valstybės biudžeto linijoms buvo skirta 635 tūkstančiai litų. Iš jų – 413 tūkstančių litų gyventojų skambučiams apmokėti ir 222 tūkstančiai administravimo išlaidoms iš dalies padengti. Emocinės paramos tarnybų plėtros plano biudžetas 2013 m. sudarytų 1 474 320 litų. Dar tiek pat lėšų tarnybos būtų pasirengusios pritraukti pačios iš verslo įmonių, privačių asmenų ir kitų rėmėjų.

Psichologinė pagalba telefonu

Psichologinės pagalbos tarnybaTelefono numerisDarbo laikas
Jaunimo linija
Budi savanoriai konsultantai
8 800 28888 I-VII
visą parą
Vaikų linija
Budi savanoriai konsultantai, profesionalai
116 111 I-VII
11:00 - 21:00
Linija Doverija (parama teikiama rusų kalba)
Budi savanoriai konsultantai. Pagalba skirta paaugliams ir jaunimui.
8 800 77277 I-V
16.00 - 20.00
Pagalbos moterims linija
Budi profesionalai, savanoriai konsultantai
8 800 66366 I-V
10:00 - 21:00
Vilties linija
Budi profesionalai, savanoriai konsultantai
116 123 I-VII
visą parą

800-ąją paslaugą apmoka Socialinės apsaugos ir darbo ministerija iš Valstybės biudžeto lėšų.

Emocinė parama internetu

„Vaikų linija“Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.vaikulinija.ltAtsako per dvi dienas
„Jaunimo linija“Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.jaunimolinija.lt/internetasAtsako per dvi dienas
„Vilties linija“Rašyti svetainėje: http://paklausk.kpsc.lt/contact.php arba vilties.linija@gmail.comAtsako per tris darbo dienas
„Pagalbos moterims linija“Rašyti el. paštu: pagalba@moteriai.ltAtsako per tris dienas

Visa papildoma informacija – puslapyje www.klausau.lt