Nacionalinis egzaminų centras (NEC) šiuos žmones laiko paslaptyje, taip pat neatskleidžia, kiek už užduotis su klaidomis sumokama.
„Užduočių rengimo autorinėje sutartyje yra numatyti dvišaliai įsipareigojimai neviešinti asmenų, kurie rengia ar recenzuoja pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, brandos egzaminų, įskaitų užduotis“, – DELFI atsakė NEC vadovė Saulė Vingelienė.
Ji taip pat neatskleidė, kiek užduočių autoriams sumokama: esą ši autorinės sutarties dalis taip pat konfidenciali. S. Vingelienės teigimu, tiek pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, tiek brandos egzaminų užduočių rengėjai prisiima atsakomybę už užduoties kokybę.
Pasak S. Vingelienės, užduočių rengimui ir recenzavimui NEC pasitelkia dalyko specialistus, kurie turi tinkamą profesinę kompetenciją ir užduočių rengimo ar recenzavimo patirties, moko mokinius pagal atitinkamą mokymo programą.
Pašnekovė atkreipia dėmesį, kad užduoties rengimą riboja laiko limitas ir konfidencialumo reikalavimai. S. Vingelienė pastebi, kad ir ekspertų nuomonės ne visada sutampa.
Kodėl žiniasklaidoje mokytojams ir ekspertams paviešinus egzamino užduotyse aptiktas klaidas, užduočių rengėjai nepasiaiškina, nepaneigia arba nepripažįsta įvardytų trūkumų? S. Vingelienės tvirtinimu, užduočių rengėjai ir recenzentai reaguoja padėdami NEC atsakyti į gautas užklausas, pastabas ir pasiūlymus.
Pripažino lietuvių egzamino bėdas
NEC taip pat pasiaiškino dėl dešimtokų lietuvių kalbos egzamino, kurį sukritikavo lietuvių kalbos mokytoja ekspertė Regina Dilienė.
„Visas straipsnyje minėtas mokytojos pastabas užduočiai įvardytume kaip pastabas vertinimo instrukcijai. Kadangi pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo (PUPP) užduotys ir jų vertinimo instrukcijos yra rengiamos centralizuotai, o pasiekimų patikrinimas vykdomas ir vertinamas mokykloje, kasmet pasitaiko atvejų, kada mokyklos vertinimo komisija turi pasiūlymų ir pastabų, kaip reikia papildyti ar patikslinti vertinimo instrukciją (ypač teksto suvokimo užduoties)“, – teigiama NEC atsakyme.
Pasak NEC, jeigu teksto suvokimo ir literatūros žinių taikymo užduoties atsakymas, vertinimo komisijos nuomone, yra teisingas arba iš dalies teisingas, bet formuluojamas kitais žodžiais, negu pateikta vertinimo instrukcijoje, skiriama vertinimo instrukcijoje numatytas taškų skaičius.
„NEC sutinka, kad 2014 metų lietuvių kalbos PUPP užduoties vertinimo instrukcijoje nurodomi ne visi galimi atsakymų variantai, bet joje nurodomi būdai, kaip ir kokiais atvejais galima papildyti vertinimo instrukciją, jei vertinimo komisija mokinių darbuose randa teisingų, bet užduoties rengėjų nenumatytų atsakymų. Tik organizuojant centralizuotą PUPP vertinimo procesą būtų įmanoma užtikrinti, kad vertintojai vienodai susitartų dėl mokinių atsakymų įtraukimo į vertinimo instrukciją iš anksto“, – rašoma NEC atsakyme.