„Matematikos ir biologijos pamokų praktiškai visą rugsėjį nebuvo. Nuo šiandien lyg jau buvo matematikos ir biologijos pamokos. Iš pradžių vaikas nesakė, kad tokia situacija. Tik tie „langai“ beprotiški būdavo, niekaip nesuprasdavau, kodėl jis taip anksti grįžta. Tarkime, penktadienį iš viso nueina tik į dvi pamokas. Tik po to pasakė, kad matematikos nėra“, – pasakojo dešimtoko mama Renalda Bešenienė.
Šios klasės tėvai paskaičiavo: per savaitę mokiniui minimalus pamokų skaičius yra 33. Tai per mėnesį teoriškai turi būti 132 pamokos. Bet šios klasės vaikai teturėjo 95 pamokas per mėnesį. Turint mintyje, kad pirmąjį mėnesio pirmadienį buvo minima mokslo metų pradžia, tai iš viso gautųsi, kad vaikai tą mėnesį neturėjo 38 pamokų. Tarkime, matematikos šios klasės mokiniai teturėjo keturias pamokas iš dvidešimties privalomų pamokų per mėnesį. Tėvus glumina tai, kad iki šiol jie nemato dienyne vaikų tvarkaraščio.
„Jie dešimtokai, bus kažkokie egzaminai. Jau net nežinau, galvoju, kad tik greičiau šitie metai praeitų. Tragedija tiesiog“, – kalbėjo mama R. Bešenienė.
Tėvai rašė administracijai, tai sulaukė direktoriaus atsakymo, kad nėra mokytojų. Direktorius jų prašė padėti jų ieškoti, pasidalinti, kad gimnazija ieško mokytojų, socialiniuose tinkluose.
„Kiek suprantu, ten yra didesnių problemų, kodėl ten nėra mokytojų, ir jie neateina. Pernai metais išėjo dešimt mokytojų iš tos mokyklos“, – pasakojo R. Bešenienė.
Darbą palikęs pavaduotojas ugdyme kalba apie patirtą mobingą
Mama pasidalino iš darbo išėjusio direktoriaus pavaduotojo ugdymui Luko (pavardė „Delfi“ žinoma) laišku. Jis suteikė „Delfi“ leidimą jį viešinti.
„Noriu informuoti, kad direktoriaus laiškas apie tvarkaraščio nesudarymą yra melagingas ir neatitinka tikrovės ir parašytas su manimi neaptarus susiklosčiusios situacijos ir galimų sprendimų. Šiuo metu neįmanoma sudaryti pastovaus tvarkaraščio, nes trūksta keturių mokytojų (lietuvių kalbos, matematikos ir informatikos, biologijos). Tvarkaraštyje tai bus nurodyta kaip vakanciją ir jai priskirti klases. To negaliu padaryti, nes tai pažeidžia protingumo kriterijus. Labai prašau pagalvokite:
Ar įmanoma sudaryti tvarkaraštį, kai trūksta mokytojų? Ar įmanoma sudaryti tvarkaraštį, kai kai kurie mokytojai gali vesti pamokas tik tam tikromis dienomis, kartais net labai apibrėžtu laiku? (Aš dėkingas, kad jie atėjo dirbti į mūsų gimnaziją.) Ar lengva sudaryti tvarkaraštį, kai tuo pat metu reikia ruošti tarifikacijos dokumentus ir vyksta nuolatinis krūvio, grupių perskirstymas?“, – klausė Lukas.
Pasak jo, sudėtinga sudaryti tvarkaraštį, kai nekompetentingai ir ne laiku vykdomas profiliavimas.
„Dariau viską, ką galėjau. Išeinu iš gimnazijos tikrai ne savo noru. Bet dėl vadovo nekompetencijos tenka išeiti. Direktorius nuolat trukdydavo dirbti tiesioginius darbus“, – rašė Lukas.
Be kitų dalykų jis rašo, kad vadovas, vengia tėvų ir mokytojų kontakto, bendrauja nepagarbiai, pakeltu tonu, ir baigia darbą apie 13 valandą.
„Gimnazijoje jaučiausi nesaugiai, patyriau mobingą, nuolat tekdavo nuogąstauti dėl informacijos tėvams, mokytojams iškraipymo. Man kyla nerimas dėl brandos egzaminų, abiturientų ir dešimtokų pažymėjimų, ugdymo kokybės ir net gimnazijos ateities, likimo.
Linkiu sėkmingai užbaigti mokslo metus“, – rašė Lukas.
Gimnazijos vadovas: su pavaduotoju buvo problemų
Gimnazijai vadovauja Renaldas Čiužas, buvęs Narkotikų, tabako ir alkoholio departamento direktorius, pasitraukęs iš pareigų po pavaldinių kaltinimų dėl psichologinio spaudimo ir mobingo, nors jis pats juos neigė. Galiausiai teismo nutartimi jis buvo dėl kaltinimų išteisintas.
Šiuo metu buvusio savo pavaduotojo pareiškimų vadovas teigė negalįs išsamiai komentuoti dėl duomenų apsaugos, tačiau patvirtino, kad su juo problemų būta, ir, kaip aiškino, ne dėl jo kaltės. O atliepdamas į mamos pastabą, kad šioje gimnazijoje yra daugiau mokytojų, pernai palikusių darbą, direktorius sakė, kad tokie dalykai vyksta dėl įvairių priežasčių.
„Mokytojai palieka darbą dėl įvairių priežasčių. Vieni išeina į pensiją, kiti – į progimnazijas, kur lengvesnis darbas, o pavaduotojo klausimo nežinau, ar viešai reikėtų komentuoti dėl duomenų apsaugos. Jis išėjo savo noru, bet pakankamai pažeidimų turėjo per visus metus, ir tikrai – ne dėl manęs.
Skundų ir nusiskundimų dėl jo elgesio, darbo kokybės turėjome tiek iš savivaldybės, tiek iš tėvų, tiek iš vaikų. (…) Dar yra jo paliktų problemų, sunaikino dokumentus ir visa kita, bet nemanau, kad turėtume viešai apie tai diskutuoti“, – kalbėjo R. Čiužas.
Gimnazijai dar trūksta lietuvių kalbos mokytojo
O mokytojų trūkumas, pasak mokyklos vadovo, yra visos Lietuvos problema.
„Tikrai nėra mano gimnazija vienintelė, kur mokytojų trūksta. Tik didesnėse mokyklose pasidengimas paprastesnis, mažesnėse sudėtingesnis, nes pačių mokytojų tiesiog nėra, kurie galėtų pavaduoti“, – aiškino R. Čiužas.
Direktorius teigė, kad šiuo metu gimnazijai dar trūksta pusei etato lietuvių kalbos mokytojo. Jis pasakojo, kad mokytoją surasti sunku, nepadeda net papildomos stipendijos.
„Darbo biržoje matote pakankamai daug variantų, bet tie mokytojai sako, kad „mes nenorime į mokyklą, mes kito darbo ieškome“. Tokia situacija būna. Teoriškai mes turėjome viską susikomplektavę, bet rugpjūtį viena lietuvių kalbos mokytoja tiesiog laimėjo konkursą į kitą įstaigą ir išėjo“, – pasakojo R. Čiužas.
Kalbant konkrečiai apie minimų dešimtokų atvejį, direktorius patikino, kad nuo spalio jiems jau normaliai vyksta biologijos ir matematikos pamokos.
„Atėjo studijas baigusi biologė. Ji šiuo metu persikvalifikuoja, papildomai mokosi biologijos. Matematikos mokytojai persiskirstė pamokas,“, – pasakojo R. Čiužas.
Direktorius aiškino, kad šioje mokykloje dar kyla papildomų iššūkių dėl jos specifikos. Tai yra dvikalbė mokykla, kur ugdymas vyksta lietuvių ir rusų kalbomis.
„Yra problema, kad vieni mokytojai kalba tik rusiškai, o lietuviškose klasėse lietuviškai kalbama. Atvirai apsakius, šiais metais pas mus padaugėjo rusiškai besimokančiųjų“, – sakė R. Čiužas.