Siekdami plačiau aptarti esamas problemas mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (MOSTA) atstovai surengė konferenciją „Mokslas ir studijos Lietuvoje: žvelgiantiems giliau“, kurioje pristatė svarbiausius savo tyrimų rezultatus, atspindinčius Lietuvos mokslo ir studijų būklę. Po jos vyko diskusija, kurios metu susitarta dėl vieno konkretaus dalyko: diskusijų yra per daug, reikia pradėti veikti. Būtent konkrečių veiksmų aukštojo mokslo srityje pasigenda daugelis.
Paskelbus MOSTA tyrimų rezultatus daugeliui atsivėrė akys: studentų mažėja, bet studijų programų daugėja, į aukštąsias mokyklas įstoja kone visi, kurie to nori, nors jų mokymosi rezultatai nėra geri, kiti jaunuoliai bėga į užsienį. Aukštųjų mokyklų strateginis valdymas tiesiog bado akis, o beveik pusė verslininkų mano, kad studijų kokybė Lietuvoje – netinkama.
Ragino ieškoti talentų
Komentuodamas šiuos rezultatus Vilniaus universiteto (VU) rektorius Artūras Žukauskas dalinosi vieno pažįstamo užsienio profesoriaus mintimi. Pastarojo teigimu, išnyksta tos rūšys, kurios per stipriai adaptuojasi prie aplinkos, nes kai ta aplinka pasikeičia, gyvuoti joms pasidaro sunku. Savo ruožtu, mano jis, ir universitetai išliks tie, kurie ne itin adaptuosis prie aplinkos.
Jo teigimu, ir Lietuvos aukštosios mokyklos turėtų būti orientuotos į talentų paiešką. Pasak A. Žukausko, jei studentai į grupes ir toliau bus renkami pagal skaičiukus, prisitaikant prie rodiklių, tokios strategijos besilaikančios aukštosios mokyklos palaipsniui išnyks.
„Kitas aspektas – universitetų turės būti tiek, kad jie tuos talentus sugebėtų rengti. Jei turėsime daug talentų, galime turėti ir 50 universitetų, bet jei talentų mažai – gali būti ir vienas. Ne universitetų ar programų skaičiuje esmė, bet kokybėje. Turime mąstyti apie tai, kaip šalyje turėti daugiau mąstančių žmonių“, – įsitikinęs jis.
Įspėja, kad galime padidinti emigracijos mastą
Savo ruožtu Vytauto Didžiojo universiteto rektorius Juozas Augutis tik iš dalies sutiko su kolegomis mintimis. Anot profesoriaus, nors svarbiausia aukštojo mokslo sistemoje yra išsaugoti ir išugdyti talentus, pamiršti nereikia ir menkesnių gebėjimų studentų.
Jo teigimu, net 80 proc. jaunuolių, baigusių mokyklas, nori mokytis aukštosiose, tad jei jie to negalės padaryti Lietuvoje, išvyks kitur.
Rektorius taip pat pastebėjo, kad kiek aptuštėjus mažiesiems universitetams šiuo metu yra tinkamas laikas juos optimizuoti.
Tą pačią tendenciją stebi 5 metus
Savo ruožtu Lietuvos universitetų rektorių konferencijos studijų komiteto pirmininkas doc. dr. Giedrius Viliūnas sakė jau penkerius metus matantis universitetų tuštėjimo tendenciją.
Kad su įstatymu – „ne viskas gerai“, pritarė ir MOSTA direktorė Jurgita Petrauskienė.
Tarp vadovų – mažuma baigusių vietos aukštąsias mokyklas
Tuo metu Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacijos valdybos pirmininkas Simonas Gustainis sakė šiandien į diskusiją atvykęs, nes neplanuoja gyventi 600 metų – pokyčių jis tikisi dabar.
„Klausimas – ar sistema veikia gerai? Iš visų mūsų 35 mūsų įmonių net 75 proc. vadovų yra nebaigę vietos aukštųjų mokyklų“, – pastebėjo jis.
Tačiau Lietuvos studentų sąjungos pirmininkas Paulius Baltokas pabrėžė, kad ir verslas, savo ruožtu, turi problemų. Pavyzdžiui, tokį pat išsilavinimą turinčios moterys paprastai uždirba 3-4 šimtais litų mažiau nei vyrai.
„Jis turi pasiekti savo išsikeltus studijų tikslus“, – sakė jis.
Be to, pastebėjo P. Baltokas, apie pokyčius studijų kokybės srityje kalbama nuo to meto, kai jis įstojo į aukštąją mokyklą, bet nieko dėl to nedaroma.
Turi diplomą, bet ne aukštąjį išsilavinimą
Vilniaus universiteto vyriausiasis mokslo darbuotojas, prof. habil. dr. Eugenijus Butkus pabrėžė, kad universitetai yra ta vieta, kur pagrindinė veikla – moksliniai tyrimai, tačiau kartais tai užmirštama. Profesoriaus teigimu, jei mokslinius tyrimus imtume kaip atskaitą, nedaug būtų tų mokyklų, kurias pavadintume universitetais.
Be to, pastebi jis, Lietuvoje daug žmonių turi diplomus, tačiau ne aukštąjį išsilavinimą.
E. Butkus juokavo, kad tarptautiniu mastu Lietuva pasižymi tuo, kad sugeba ignoruoti įvairių ekspertų siūlymus. Todėl bendras mokslo lygis šalyje nėra aukštas.
„Paprastai sakoma, kad norint priimti veiksmą reikia daug diskutuoti. Bet mes jau išdiskutavome tiek daug, o veiksmo vis dar nėra“, – pastebėjo jis.