Lietuvoje įprasta galvoti, kad norint pritraukti finansavimą, būtina sukurti tai, ko nėra rinkoje, –tokie projektai yra prioritetiniai, tačiau mūsų šalies startuolių patirtis rodo, kad gera idėja nebūtinai turi būti absoliuti naujovė – finansavimą galima pritraukti suteikus naują pavidalą jau esančiam daiktui ar paslaugai. Būtent tai geriausiai apibūdina startuolio, įsikūrusio Šiaurės miestelio technologijų parke (ŠMTP), „Inovaciniai virtuozai“, gaminančio daugiafunkcinius baldus, situaciją – prieš daugiau nei metus įkurta mažoji bendrija šiandien jau įsitvirtinusi šalies rinkoje, o jos įkūrėjai džiaugiasi, kad paklausa nuolat auga, tad artimiausiu metu numatoma optimizuoti darbą ir didinti komandą.
Verslo idėją inspiravo mažos erdvės
Įmonės vadovas Pavel Madekša paklaustas, kaip gimė verslo idėja, sako, jog tam turėjo įtakos mažos kvadratūros lietuvių būstai. Juose beveik visada trūksta vietos daiktams ir baldams. „Pasitelkę modernias technologijas, nusprendėme išspręsti erdvės trūkumo problemą – sukūrėme transformuojamų baldų liniją“, – verslo pradžią prisimena idėjos autorius P. Madekša. Jaunas vaikinas, supratęs, kad po studijų nenorėtų būti architektu ir dirbti samdomo darbo, ėmėsi savo verslo. „Žinojau, kad, pavyzdžiui, Kinijoje yra daug mažų būstų, tačiau juose, skirtingai nei lietuvių, viskas telpa, nors vienoje erdvėje gyvena daug daugiau žmonių.
Pradėjome ieškoti sprendimų, kokie baldai tiktų lietuvių būstams ir po ilgų rinkos tyrimų, priėjome išvados, kad vienas iš geriausių sprendimų – baldai, kuriuos galima transformuoti. Jie atlieka kelias funkcijas, pavyzdžiui, lovos, stalo, lentynos, kėdės“, – aiškina P. Madekša.
Verslininkas pristato ir dar vieną Lietuvoje populiarėjančią tendenciją – integruojamas sistemas į senus baldus. Pasak jo, labai dažnai atsitinka taip, kad žmogus nenori išmesti konkretaus baldo, nes jis jam brangus emociškai ar puikiai tinka bendrame interjere, tačiau jau nebepatenkina individualių poreikių. „Esant tokiai situacijai, integruojamos sistemos tampa puikiu sprendimu – pagerinamas baldo funkcionalumas ir nereikia keisti seno baldo nauju. Nors baldų rinkoje didelė konkurencija, tačiau sumanūs technologiniai sprendimai leidžia išlikti ir skatina nestovėti vietoje – nuolat kurti naujus modelius, ieškoti kelių į užsienio rinkas“, – netolimos ateities planus brėžia „Inovacinių virtuozų“ atstovai.
Startuolio gyvenimą palengvina laimėti konkursai
„Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimo projektas“ (INOVEKS), kurio partneriu tapo ŠMTP, gerokai prisidėjo prie „Inovacinių virtuozų“ „įsibėgėjimo“. Atitikę pagrindinį projekto tikslą – didinti aukštos pridėtinės vertės verslo lyginamąją dalį, skatinant technologinių bei inovatyvių įmonių steigimąsi ir vystymąsi, – startuoliai dėlioja planus, kaip sukurtą transformuojamų baldų liniją pristatyti kitose rinkose ir padidinti pardavimus. Tam irgi prireiks nemažai investicijų, tačiau sėkminga verslo pradžia Lietuvoje rodo, kad įmonė turi perspektyvų. „Nepaisant esamų problemų, kurios išryškėja dirbant, pavyzdžiui, partnerių vėlavimai atlikti darbus, maža komanda, matome, kad dirbame nuosekliai ir kryptingai – dabartinis mūsų tikslas optimizuoti veiklą taip, kad keturiese galėtume atlikti penkių ar šešių žmonių darbą“, – planus dėsto įmonės lyderis P. Madekša. Kaip pats teigia, projekto metu įsisavintos lėšos leido įsitvirtinti pačiu sunkiausiu metu, kai nebuvo aišku, kokie bus realaus darbo rezultatai.
Ekspertai pataria nepamiršti, kad investicijos – tai ne labdara
Tarptautinės plėtros ekspertas Sgitas Brazinskas primena, kad investicijos pirminiame etape yra svarbus dalykas, tačiau nereikėtų pamiršti, jog tai – pinigai, kuriuos reiks „grąžinti“. „Vieną dieną pinigai turi grįžti tam, kuris investavo, arba pačiai įmonei. Kartais startuoliai pernelyg stipriai koncentruojasi į investicijas ir pamiršta apie visavertį paslaugos ar produkto paketą, kuris yra labai svarbus – juk startuoliai, kaip ir bet kurio kito tipo verslo atstovai, turi gerai išmanyti rinką, įstatymų bazę, numatyti, kas jų laukia ateityje. Investicijos turi ateiti po to, kai visa kita sudėliota iš esmės nepriekaištingai“, – startuolius drąsina S. Brazinskas.
Anot patyrusio užsienio rinkų eksperto, jei startuoliams nepasiseka veikti pagal iš anksto susidarytą planą, – tai ne pasaulio pabaiga, o nesėkmė – ne tragedija. „Dažniausiai vienas iš dešimt startuolių yra tikrai sėkmingas – pateisinantis investuotojo ir pačių kūrėjų lūkesčius. Vis dėlto reikia pabrėžti, jog tie, kurie sugeba prisitaikyti prie rinkos pokyčių, veiklos pradiniuose etapuose identifikavę savo klaidas, turi labai daug potencialo. Pasukti pirminę idėją kita linkme, jei ji nebeveikia, sveikintinas reikalas. O pasitraukimas iš rinkos – radikalus etapas“, – detalizuoja tarptautinės rinkodaros ir komunikacijos specialistas.
Ne visi startuoliai gali būti getJar‘ais
Šiaurės miestelio technologijų parko direktorius dr. Gediminas Pauliukevičius, kalbėdamas apie startuolių verslą, akcentuoja tai, kad geroms idėjoms investicijų niekada netrūksta. „Yra nemažai tarptautinių finansavimo programų, rizikos kapitalo fondų, o ir bankuose pinigai šiuo metu nėra brangūs. Bėda tik ta, kad jauniems verslininkams šis būdas nėra patrauklus, nes jie neturi kuo garantuoti nesėkmės atveju. Vis dėlto Europoje ir Amerikoje žmonės aktyviai skatinami nebijoti – jei nepasisekė su vienu startuoliu, tai nereiškia, kad nepasiseks su antru ar trečiu. Kuo daugiau verslo patirčių, tuo mažesnė klaidų tikimybė ateities projektuose“, – įsitikinęs dr. G. Pauliukevičius.
Tam pritaria ir „Inovacinių virtuozų“ vadovas, akcentuojantis patirties svarbą versle: „Dabar ir mes daug ką galime pagerinti kur kas lengviau nei verslo pradžioje, nes žinome, kas veikia, o kas apskritai neveiksminga“.
Startuolių konsultantai primena, kad pirminiame verslo etape idėja dažniausiai pirmieji patiki draugai ir šeima. „Tai nėra blogai, nes suteikia galimybę su mažiausiai nuostoliais ir atsakomybe patikrinti savo verslo idėją. Įprastai, kai kalbama apie startuolius, pernelyg akcentuojamas garantijos terminas. Reikia suprasti, kad ne visi gali tapti getJar‘ais ar dropbox‘ais. O bandyti, atsakingai suplanavus savo veiksmus, gali visi“, – apibendrina dr. G. Pauliukevičius.
Projektas „Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimas“ (INOVEKS) (Projekto Nr. VP2-1.4-ŪM-05-V-01-006) finansuotas Europos regioninės plėtros fondo ir Europos socialinio fondo lėšomis. Bendra projekto vertė - 2 785 200,13 Eur.