Būtent aiškios strategijos neturėjimas dažniausiai lemia, jog startuolių bandymai komercializuoti projektą nueina perniek, nors pats produktas ar paslauga, regis, reikalinga rinkai. „Startuoliui laiku nesusiplanavus, iš kur ir kaip pritraukti finansavimą produkto tobulinimui ar populiarinimui, neįsivertinus, kokio specialisto pagalbos būtinai reikės produkto kūrime, ar neturint griežto veiklos plano, projekto plėtra įstringa“, – strategijos svarbą startuolių versle brėžia verslo planų ir Europos Sąjungos projektų ekspertas, įmonės „ProBaltic Consulting“ partneris Deividas Vijeikis.
Pašnekovas įsitikinęs, kad ilgesnį laiką nepasiekiant teigiamų pokyčių ir nematant projekto progreso, krenta komandos motyvacija stengtis, ypač jei atsiranda naujų konkurencingų produktų. Dažniausiai toks startuolis nutraukia veiklą.
Ar strategija gali tapti sėkmės garantu?
Verslo procesų ekspertai paklausti, kas yra gera strategija, išskiria šiuos dalykus: aiškiai trumpam laikotarpiui nustatyti pamatuojami tikslai, paremti konkurenciniu pranašumu; aiški „procedūra“, kaip bus reaguojama, jei numatyti tikslai nebus įgyvendinti; strategijoje turi būti aiškiai įvardinta tikslinė rinka ir vartotojai; numatyta projekto plėtrai reikalinga komanda, jos formavimas bei motyvacijos palaikymas; apsibrėžtos pagrindinės rizikos, jų stebėsenos ir valdymo planas.
„Gera strategija neužtikrina, kad ji bus tinkamai įgyvendinta. Niekada nereikia pamiršti, kad strategija – tai dokumentas apie ateitį, kuris yra paremtas dabarties bei praeities žiniomis. Netgi trumpame laikotarpyje, pavyzdžiui, vienerių metų, rinkoje ar startuolio komandoje gali įvykti pokyčių, kurie gali turėti lemiamos reikšmės veiklai ir į kuriuos tinkamai nesureagavus, o elgiantis taip, kaip yra numatyta strategijoje, nenumačiusioje šių pokyčių, startuolis nepasieks užsibrėžtų tikslų“, – detalizuoja D. Vijeikis.
Startuolis „Geros prezentacijos“ įkūrėjas Bernardas Markūnas, kartu su komanda sugeneravęs idėją parašyti „Microsoft Powerpoint“ programinės įrangos plėtinį, leidžiantį efektyviau ir kokybiškiau rengti profesionalias prezentacijas ir dalintis jomis ar jų dalimis, sako, jog prieš pradėdami verslą turėjo aiškią strategiją, kaip vyks darbas. „Iš karto priėmėme sprendimą, kad strategija bus labai lanksti. Ir susitarėme, kad nuolat darysime pakeitimų, kad prisitaikytume prie kintančių sąlygų, nes kiekvieną savaitę „išlenda“ kažkas naujo, apie ką reikia pagalvoti. Todėl pritariu ekspertams, kad svarbiausia – į verslą žiūrėti lanksčiai“, – kalba B. Markūnas. Trijų perspektyvių jaunuolių idėja gavo projekto „Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimas (INOVEKS)“ finansavimą, o Šiaurės miestelio technologijų parkas jiems teikė konsultacijas verslo vykdymo ir plėtros klausimais.
Išlikimo kova: kaip suvaldyti procesus?
Pradedantieji verslininkai, kurių idėjoms buvo uždegta žalia „šviesa“, sako, jog didžiausi iššūkiai prasideda tuomet, kai pasiekiamas pardavimų etapas. Būtent čia kyla daugiausiai problemų – kaip efektyviai parduoti turimą produktą ar paslaugą, kad uždirbus pinigų būtų galima toliau vykdyti kryptingą įmonės plėtrą ir tobulinti produktą.
„Mūsų atveju situacija tikrai reikalauja turėti daug žinių ir numatyti taikliausius kelius, norint parduoti tokio pobūdžio produktą – mat Lietuvoje nėra tiek daug turtingų žmonių, gerai uždirbančių profesionalų, kurie dažnai naudotų prezentacijas kompanijose. Užsienio rinkose susiduriame su situacija, kad tie žmonės, kurie daugiausiai naudotųsi mūsų produktu savo veikloje, nėra tie, kurie turėtų galimybę priimti sprendimą dėl pirkimo.
Mūsų atveju nėra iki galo aišku, kas užsienio rinkose yra pirkimo lėmėjai. Kai kuriose kompanijose už tai atsakingas marketingo skyrius, kitose – žmogiškųjų išteklių ir t.t. Turime atlikti daug tiriamojo darbo“, – darbus vardija B. Morkūnas.
ISM mokymų programų vadovas Ugnius Savickas akcentuoja, kad be vartotojo net ir tobuliausios strategijos keliauja į paskutinį „stalčių“. „Kuriant produktą, privalu galvoti, ar vartotojui yra aktualus startuolio pasiūlymas ir kiek jis aktualus. Jei poreikis rinkose nėra didelis, veikiausiai teks dar ilgai ieškoti „žydrųjų vandenynų“, – apibendrina U. Savickas.
Startuoliai „Geros prezentacijos“ savo idėja tiki ir artimiausiu metu planuoja pasiūlyti Lietuvos ir užsienio rinkoms produktą su papildomomis funkcijomis, kurios užtikrintų standartizavimą kompanijose ir garantuotų nekvestionuojamą unikalumą.
Projektas „Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimas” (INOVEKS) (Projekto Nr. VP2-1.4-ŪM-05-V-01-006) finansuotas Europos regioninės plėtros fondo ir Europos socialinio fondo lėšomis. Bendra projekto vertė - 2 785 200,13 Eur.