„Išgirdau siaubingą smūgį. Maniau, kad ką nors partrenkė automobilis. Du vaikinai ėjo į bažnyčią, jie man ir pasakė, kad ant gatvės guli lavonas“, - sakė 47 metų Londono Mortleiko rajono gyventoja Annie Williams.
Mortleikas įsikūręs vos už 16 kilometrų nuo Hitrou uosto. Jis išsidėstęs tiesiai po lėktuvų, taikančių į pietinį oro uosto nusileidimo taką, skrydžio keliu. Tyrėjai mano, jog žuvusysis į Angliją iš Šiaurės Afrikos atvyko slėpdamasis keleivinio lėktuvo važiuoklėje.
Manoma, jog nelegalus keleivis iškrito tuomet, kai besileidžiančio lėktuvo pilotas išleido važiuoklę.
Nebe pirmas kartas
Jeigu viskas buvo iš tikrųjų taip, kad dabar spėja specialistai, tai jau antrasis toks bandymas nelegaliai keliauti lėktuvu per dvi savaites. Rugpjūčio 23 dieną „British Airways“ lėktuvo, Hitrou oro uoste nusileidusio tiesiai iš Keiptauno, Pietų Afrikos Respublikos, važiuoklėje taip pat buvo rastas negyvėlis. Spėjama, kad šis nelaimingasis skrydžio metu mirtinai sušalo.
Dabar mokslininkai ir specialistai sau kelia klausimą, ar gali būti, kad pastarojo incidento auka buvo gyva, kai iškrito iš važiuoklės. Taigi ar galima tokiu būdu keliauti lėktuvu zuikiu ir likti gyvam?
Atsakymas į abu klausimus yra taip. Remiantis Federalinės Aviacijos Administracijos (FAA) Civilinės aviacijos medicinos tyrimų instituto turimais duomenimis, galimybė išgyventi keliaujant lėktuvo važiuoklėje lygi 24 proc.
Nuo 1947 metų iki 2012 metų rugsėjo 12 dienos FAA turėjo informacijos apie 96 atvejus, iš kurių 23 nesibaigė mirtimi. 14 tokių atvejų užfiksuoti nuo 1996 iki 2012 metų.
Tačiau tai tik skaičiai. Pakalbėkime apie tai, su kokiomis kelionės važiuoklėje ypatybėmis susiduria žmogus, nusprendęs keliauti būtent tokiu būdu.
Išlikimo kaina
Remiantis 1996 metais FAA parengtu dokumentu, pavadinimu „Išgyvenusieji dideliame aukštyje: keleiviai važiuoklėse“, bei informacija, suteikta Tarptautinės skrydžių saugos organizacijos (FSF), galima būtų įvardyti keturis pagrindinius pavojus, su kuriais susiduria keleiviai važiuoklėse: 1) pavojus būti sutraiškytam įtraukiamos važiuoklės 2) hipoksija (deguonies stygius) 3) hipotermija (sušalimas) ir 4) pavojus nukristi, kai lėktuvas ruošiasi leistis ir išleidžiama važiuoklė.
Kiekvienas iš šių pavojų gali būti mirtinas, tačiau kai žmogui vienu metu grasina visi keturi, galimybių išnešti sveiką kailį tikrai lieka nedaug. Pavyzdžiui, jeigu tokiam keleiviui pavyksta išvengti kraupios žūties, kai lėktuvas įtraukia dar besisukančius ratus, nuo trinties su pakilimo taku įkaitę padangos žmogui gali labai praversti, kai lėktuvas pakils į didelį aukštį ir taps labai šalta. Tačiau šios šilumos gali būti per mažai norint išvengti hipotermijos, atsidūrus 9144-12 tūkst. 192 metrų aukštyje, kur oro temperatūra siekia nuo 45 iki 65 laipsnių šalčio. Tačiau šalčio keleivis greičiausiai net nepajus, nes neabejotinai dėl deguonies trūkumo praras sąmonę.
Lėktuvui kylant į didelį aukštį, deguonies kiekis lėktuve išlieka toks pat kaip ir ant žemės. Tačiau situaciją smarkiai komplikuoja slėgio pokyčiai. Kvėpavimui tinkamo deguonies pakilus į didelį aukštį lieka vis mažiau, todėl žmogaus kūnui praktiškai nebepavyksta absorbuoti deguonies. Anot FAA specialistų, „visuose civilinių skrydžių aukščiuose deguonies slėgis yra mažesnis už tą, kuris būtinas, norint neprasti sąmonės“.
1996 metais vienam Indijos gyventojui lėktuvo važiuoklėje pavyko gyvam įveikti 6 tūkst. 750 kilometrų atstumą iš Naujojo Delio į Londoną. Lėktuvas buvo pakilęs net į 10 tūkst. 668 metrų aukštį. Hitrou oro uoste aplinkoje nesiorientuojantį vyrą pastebėjo darbuotojai. Kodėl jam pavyko?
Vienu iš sėkmės garantų galėjo tapti unikali gilios hipoksijos ir stiprios hipotermijos kombinacija.
Žmogaus kūnui savo temperatūros kontrolę perleidžiant aplinkai, smarkiai sumažėja deguonies sąnaudos. Kaip teigia specialistai, esant tokioms sąlygoms, „kūnas užima embriono pozą ir taip saugo šilumą, širdies plakimas sumažėja iki dviejų tvinksnių per minutę, o kvėpavimo ritmas sumenksta iki vieno įkvėpimo per 30 sekundžių“.
Kai lėktuvas pradeda leistis, nepaisant to, ar važiuoklės keleivis atgavo sąmonę ar ne, važiuoklės skyrius neišvengiamai atsivers.