Į DELFI skaitytojos klausimą atsako advokatų kontoros COBALT vyresnioji teisininkė Eglė Bakštytė.

Kadangi savo laiške nurodote, jog paslaugų kainos buvo ženkliai padidintos, kaip pati teigiate, „prisidengiant“ Europos Sąjungos reikalavimais, Jūsų aprašyta situacija turėtų būti ištirta išsamiau, individualiai įvertinant tiek Jūsų pasirašytos sutarties nuostatas, tiek tikrąjį Jūsų sudarytos sutarties sąlygų keitimo pagrindą bei kitas susijusias aplinkybes. Todėl šiame komentare pateikiama tik bendra informacija dėl reikalavimų elektroninių ryšių paslaugų sutartims.

Mobiliojo ryšio paslaugų sutartis gali būti nutraukiama teisės aktuose bei sutartyje nustatyta tvarka

Tiek mobiliojo ryšio, tiek kitų elektroninių ryšių paslaugų teikimą galutiniams vartotojams reglamentuoja Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymas bei Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – RRT) direktoriaus įsakymu patvirtintos Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklės.

Teisės aktai reikalauja, kad su abonentais sudaromoje elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutartyje (paslaugų teikimo taisyklėse) būtų aiškiai nurodytos paslaugų sutarties pakeitimo, papildymo bei nutraukimo sąlygos ir tvarka. Taigi mobiliojo ryšio paslaugų teikimo sutartis gali būti nutraukiama ar keičiama pačioje sutartyje numatyta tvarka. Žinoma, privalu atsižvelgti ir į imperatyviąsias teisės aktų nuostatas (pvz., Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklės numato, jog elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutartį paslaugų teikėjas gali nutraukti tik tuomet, jei abonentas iš esmės pažeidžia sutartį; kitokie sutarties nutraukimo pagrindai paslaugų teikėjui taisyklėse nėra numatyti).

Tačiau svarbu pabrėžti, jog elektroninių ryšių paslaugų teikėjas savo paslaugų, teikiamų galutiniams paslaugų gavėjams, sutartyse negali nustatyti „bet kokių“ ar tik pačiam paslaugų teikėjui naudingų sutarties nuostatų. Tokių sutarčių sąlygos yra kontroliuojamos, kadangi kiekvienos siūlomos paslaugos (ar paslaugų rinkinio) tipines sutartis, paslaugų teikimo taisykles bei vėlesnius jų pakeitimus paslaugų teikėjai privalo pateikti elektroninių ryšių rinkos priežiūros institucijai RRT.

Mobiliojo ryšio paslaugų kainos gali būti didinamos, jei tokia galimybė numatyta sutartyje

Elektroninių ryšių paslaugų kainos gali būti keičiamos, jei paslaugų teikėjo teisė keisti paslaugų kainas yra numatyta mobiliojo ryšio paslaugų teikimo sutartyje ar paslaugų teikimo taisyklėse. Paslaugų teikėjas, priėmęs sprendimą pakeisti paslaugų teikimo sutarties sąlygas (įskaitant paslaugų kainą), apie sutarties sąlygų pakeitimus vartotojams privalo pranešti iš anksto, ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį. Tokiu atveju, jei naujosios sutarties sąlygos ar pakeistos paslaugų kainos vartotojui nebėra priimtinos, pats vartotojas turi teisę nutraukti sutartį, o paslaugų teikėjas neturi teisės taikyti abonentui netesybų dėl priešlaikinio sutarties nutraukimo.

Eglė Bakštytė
Kita vertus, ne visais atvejais vienašališkas paslaugų kainos padidinimas yra teisėtas ir leidžiamas. Sutarties sąlygos, suteikiančios paslaugų teikėjui teisę vienašališkai ir be sutartyje numatyto ar pakankamo pagrindo keisti sutarties sąlygas arba vienašališkai padidinti paslaugų kainas (kai vartotojui nesuteikiama teisė atsisakyti sutarties), gali būti pripažintos nesąžiningomis. Tokių sąlygų naudojimą vartojimo sutartyse draudžia Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas.

Jūsų aprašytas atvejis turėtų būti analizuojamas papildomai

Jei manote, kad Jūsų teisės buvo pažeistos, siūlytina apsvarstyti galimybę kreiptis į RRT, kuri nagrinėja elektroninių ryšių paslaugų teikėjų bei vartotojų ginčus, ir (arba) į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri tiria galimai nesąžiningos verslininkų komercinės veiklos vartotojams atvejus bei nagrinėja, ar vartojimo sutartyje nėra draudžiamų nesąžiningų sąlygų.

Lietuvos teisininkų komentarus įvairiomis temomis publikuojantis pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams siūlo užduoti klausimus Jums aktualiais ir svarbiais klausimais – tikimės, kad profesionalių teisės ekspertų požiūris padės ne tik pasirinkti tinkamą problemos sprendimo variantą, bet ir suteiks žinių, kaip ateityje išvengti nemalonių rūpesčių. Savo klausimus „Klausk teisininko“ prašome siųsti elektroniniu paštu: teise@delfi.lt. Į aktualiausius klausimus bus atsakyta DELFI.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (22)