Į DELFI skaitytojo klausimą atsako VšĮ Europos vartotojų centro direktorius Tomas Kybartas.
Nuo 2014 m. birželio 13 d. visų Europos Sąjungos (ES) valstybių narių nacionalinėje teisėje pradėjo galioti iš Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2011/83/ES perkeltos nuostatos, susijusios su nuotoliniu būdu sudarytomis vartojimo pirkimo-pardavimo sutartimis. Vadovaujantis šios direktyvos 18 str. nuostatomis, pardavėjas privalo pristatyti užsakytas prekes per sutartą laikotarpį, o jei dėl pristatymo laikotarpio nebuvo susitarta, prekės turi būti pristatytos kuo skubiau, bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos.
Jei pardavėjas neįvykdė savo pareigos pristatyti prekes per su vartotoju sutartą laiką (jei pristatymo laikas nesutartas, per 30 d.), vartotojas turi pateikti reikalavimą pardavėjui pristatyti prekę per papildomą laikotarpį, atsižvelgiant į aplinkybes. Jei pardavėjas nepristato prekių per siūlomą papildomą laikotarpį, vartotojas turi teisę nutraukti sutartį bei atgauti sumokėtus pinigus.
Vartotojas gali iškart nutraukti pirkimo-padavimo sutartį neteikiant reikalavimo pardavėjui pristatyti prekę per papildomą laikotarpį tik tuo atveju, jei pardavėjas atsisakė pristatyti prekes, jei pristatymas per sutartą pristatymo laikotarpį yra itin svarbus atsižvelgiant į visas su sutarties sudarymu susijusias aplinkybes arba jei prieš sudarant sutartį vartotojas praneša pardavėjui, kad prekių pristatymas iki nurodytos datos ar nurodytą dieną yra itin svarbus.
Taigi, jei pardavėjas nepristatė užsakytos prekės, visų pirma vartotojas turi kreiptis į pardavėją ir pareikalauti pristatyti prekę per papildomą laikotarpį, o jei pardavėjas prekės vis tiek nepristatys, vartotojas turi teisę nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį bei pareikalauti, jog pardavėjas grąžintų sumokėtus pinigus.
Tais atvejais, kai pardavėjas negrąžina už nepristatytą prekę sumokėtų pinigų, o vartotojas atliko mokėjimą naudodamasis mokėjimo tarpininko paslaugomis, kuris siūlo pinigų grąžinimo paslaugą, apie iškilusią problemą reikėtų informuoti mokėjimo tarpininką.
Jeigu mokėjimas buvo atliktas kreditine ar debetine banko kortele, reikėtų kreiptis į banką ir užprotestuoti atliktą mokėjimą. Kai kurie bankai siūlo pinigų grąžinimo paslaugą, kai užsakyta prekė nėra pristatoma.
Jei vartotojui nepavyks atgauti pinigų šiais paminėtais būdais, jis gali kreiptis į savo gyvenamosios vietos valstybės Europos vartotojų centrą.
Europos vartotojų centrai veikia 28 ES valstybėse narėse bei Norvegijoje ir Islandijoje. Jie visi sudaro Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklą (ECC-Net), kad galėtų geriau atstovauti vartotojams ir teikti pagalbą ginant pažeistas vartotojų teises ES.
Europos vartotojų centras nagrinėja vartotojų prašymus dėl informacijos suteikimo ir skundus dėl netinkamos kokybės prekių ar paslaugų, įsigytų kitoje nei vartotojo gyvenamosios vietos Europos Sąjungos valstybėje narėje, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. Nepavykus taikiai išspręsti vartotojo skundo, byla, vartotojo sutikimu, yra persiunčiama alternatyvaus ginčų nagrinėjimo institucijai, esančiai prekių pardavėjo ar paslaugų teikėjo valstybėje.
Jeigu taiku būdu pardavėjas nesutiks vartotojui grąžinti už nepristatytą prekę sumokėtų pinigų, vartotojas gali ginti savo teises teisme.
Šiame atsakyme pateikiama tik bendro pobūdžio informacija, kuri neturėtų būti vertinama kaip oficialus teisės aiškinimas ar konkrečiu atveju priimtas sprendimas.
Daugiau informacijos teisinio švietimo klausimais ieškokite Teisingumo ministerijos interneto svetainėje http://www.tm.lt/klausimai/duk
Ne vienerius metus Lietuvos teisininkų komentarus įvairiomis temomis publikuojantis pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams siūlo užduoti klausimus Jums aktualiais ir svarbiais klausimais – tikimės, kad profesionalių teisės ekspertų požiūris padės ne tik pasirinkti tinkamą problemos sprendimo variantą, bet ir suteiks žinių, kaip ateityje išvengti nemalonių rūpesčių.
Savo klausimus prašome siųsti elektroniniu paštu: teise@delfi.lt. Aktualiausi atsakymai bus išspausdinti DELFI.