Pats orlaivis yra sudužęs nepataisomai, informacija interneto portaluose jau atnaujinta – nurodant, kad orlaivis nurašytas 2024-11-25. Krovinys išsibarstęs plačiu perimetru aplinkui, tad, matyt, galima konstatuoti ir krovinio praradimą.

Žalos atlyginimo klausimus aviacijos teisėje reglamentuoja tarptautinė Monrealio konvencija

1999 m. Monrealio konvencija nustato oro linijų atsakomybę keleivių mirties ar sužalojimo, taip pat bagažo ir krovinio vėlavimo, sugadinimo ar praradimo atvejais. Ši konvencija yra sukurta kaip viena universali sutartis, reglamentuojanti oro linijų atsakomybę visame pasaulyje.

Konvencija 2001 m. ratifikuota Europos Sąjungos vardu, tačiau 2004 m. ją atskirai ratifikavo ir Lietuva.

Reikia pažymėti, kad Monrealio konvencija yra taikoma tik komercinei aviacijai ir neapima valstybės vardu vykdomų skrydžių.

Nukentėję asmenys

Šio incidento atveju galima numatyti tokį nukentėjusių asmenų ratą:

  • Žuvusio piloto artimieji;

  • Sužeisti pilotai ir įgulos nariai;

  • Apgadinto turto ant žemės savininkai;

  • Apgadintos antžeminės infrastruktūros (kelio, ženklų) valdytojas;

  • Orlaiviu gabento krovinio savininkas;

  • Orlaivio (variklių) savininkas / finansuotojas;

  • Oro skrydžių bendrovė SWIFT Air;

  • Keleiviai, oro skrydžių bendrovės, kurių skrydžiai buvo atšaukti / atidėti laikinai uždarius Vilniaus oro uostą dėl incidento.

Kadangi aviacijos veikla yra susijusi su padidinto pavojaus šaltiniais, oro linijų atsakomybė yra privalomai draudžiama pagal ES reikalavimus, privalomas civilinės atsakomybės draudimas priklauso nuo operuojamų orlaivių tipo ir siekia apie 700 milijonų JAV dolerių.

Žalos dydžiai pagal Monrealio konvenciją

Darant prielaidą, kad incidentas įvyko dėl techninio orlaivio gedimo, įgulos netyčinės klaidos ar oro sąlygų, t. y. atmetus teroro akto, tyčinių veiksmų versijas, atsakomybė bus taikoma oro skrydžių bendrovei pagal Monrealio konvencijos nuostatas.

Aktualūs šie atsakomybės limitai:

1. Žuvusio piloto artimieji, sužeisti pilotai ir įgulos nariai

Kadangi įgulos nariai nėra „keleiviai“ Monrealio konvencijos prasme, oro linijų atsakomybė bus taikoma pagal ES ir nacionalinės teisės nuostatas (šiuo atveju – Ispanijos, ar kitos, pagal kurią įgula buvo įdarbinta). Paprastai, įgulos nariai būna papildomai apdraudžiami oro linijų bendrovės pasirinktoje draudimo įmonėje.

2. Apgadinto turto ant žemės savininkai

Apgadinto turto ant žemės savininkai turi teisę į tiesioginių nuostolių atlyginimą ir taip pat neturtinės žalos atlyginimą Lietuvos įstatymų nustatyta tvarka. Toks ieškinys dėl žalos atlyginimo būtų nagrinėjamas Lietuvos teismuose – pagal žalos padarymo vietą.

3. Apgadintos antžeminės infrastruktūros (kelio, ženklų) valdytojas

Jei incidento metu buvo apgadinta infrastruktūra – keliai, kelių ženklai, tokiu atveju kelio valdytojas (pvz. savivaldybė) galėtų reikalauti patirtos žalos atlyginimo remonto išlaidoms kompensuoti. Toks reikalavimas taip pat būtų nagrinėjamas Lietuvos teismuose.

4. Orlaiviu gabento krovinio savininkas

Orlaiviu gabento prarasto krovinio savininko interesai bus apdrausti oro skrydžių bendrovės ir maksimali atsakomybės suma pagal Monrealio konvenciją (22 str.) bus 17 SDR vientų (1 SDR = 0,8 EUR) už 1 kg krovinio svorio.

Tačiau atsakomybės apribojimai netaikomi, jeigu įrodoma, kad žala buvo padaryta dėl vežėjo ar jo darbuotojų arba atstovų veikimo ar neveikimo, ketinant padaryti žalą arba dėl neatsargumo bei žinant, kad ši žala greičiausiai bus padaryta.

Tačiau reikia pažymėti, kad be oro vežėjo atsakomybės krovinių savininkai ar ekspeditoriai dažnu atveju draudžia krovinį turto draudimo, pagal kurį jiems turėtų būti atlyginama visa prarasto krovinio vertė.

5. Orlaivio (variklių) savininkas / finansuotojas

Orlaivis / varikliai yra negrįžtamai prarastas, tad jo „draudimo vertė“ turėtų būti išmokama orlaivio savininkui.

6. Oro skrydžių bendrovė SWIFT Air

Oro skrydžių bendrovė galimai patirs įvairių nuostolių, kurie galimai bus apdrausti papildomai. Tikėtina ir įtaka verslo pertraukiamumui, užsakymų atšaukimui, nes orlaivio incidentas yra rimta reputacinė rizika kiekvienai skrydžių bendrovei.

7. Keleiviai, oro skrydžių bendrovės, kurių skrydžiai buvo atšaukti ar atidėti laikinai uždarius Vilniaus oro uostą dėl incidento

Dėl incidento kelioms valandoms buvo uždarytas Vilniaus oro uostas, tad galėjo vėluoti skrydžiai. Tačiau kompensacijoms keleiviams dėl skrydžių vėlavimo nepriklausys, kadangi oro uostas buvo uždarytas dėl išskirtinių aplinkybių.