„Gal prezidentės aplinka ir prezidentė įsigilino labiau, aš nematau pažymų, kurias turi prezidentė ir Prezidentūra. Tai gal man sunkiau būti objektyviam šiame reikale. Bet aš manau, kad ko gero saugumo vektorius imą viršų prieš ekonominės naudos vektorių ir tų žmonių, kurie ypač iš Rytų bėga kaip ekonominiai migrantai, problemų sprendimą. Kiekviena tarnyba turi užsiimti savo darbu, kad tie kenksmingi elementai čia nepatektų, mokesčių mokėtojų pinigai eina kiekvienai tarnybai. Aišku, lengviausia, kad nereikėtų daryti kokio darbo, pasakyti, kad galimai visi gali būti nusikaltėliai ir uždaryti, iš principo nieko neleisti. Ko gero, (Valstybės saugumo departamentas) eina lengvesniu keliu“, — BNS sakė A. Sysas.
„Ko gero, daugiau laiko skiriama politikams sekti, pažymas rašyti, o ne kovoti su išorės priešais, kurie čia lįstų į Lietuvą ir bandytų destabilizuoti Lietuvos situaciją. Aš sakiau ir priimant šitą, ir dabar galiu pakartoti: baimės akys didelės. Bet mums trūksta darbo jėgos, atvažiuoja žmonės, kurie galėtų kurti pridedamąją vertę, užsidirbti, o mes iškart žodį paimame ir jį transformuojame taip, kaip mums patinka: nelegalai. Bet ir dabar Lietuvoje dirbantys yra nelegalai — statybose, paslaugose kokį padavėją galima pričiupti, kuris neturi (leidimo)“, — pareiškė A. Sysas.
Parlamentaras pabrėžia, kad pataisų dėl užsieniečių teisinės padėties priėmimu buvo suinteresuoti „ekonominiai migrantai, ypač pabėgę iš Rusijos“, kurie kreipėsi ir į jį, ir į kitus Seimo narius.
Pasak jo, pataisomis buvo suinteresuoti verslininkas ukrainietis Andrejus Sokolovas, jau turintis leidimą gyventi ir kuriantis savo verslą Ukmergėje, taip pat oficialiai registruotas lobistas Romas Stumbrys.
Pats Lietuvos lobistų asociacijos valdybos pirmininkas R. Stumbrys, kuris yra ir Liberalų sąjūdžio narys, BNS teigė atstovaujantis smulkiems verslo imigrantams, kurių pagal laikinus leidimus gyvenančių Lietuvoje yra 16 tūkstančių. Tai, anot jo — Rusijos, Ukrainos, Baltarusijos, Gruzijos piliečiai, gavę leidimus gyventi ir vystyti verslą Lietuvoje pagal Užsieniečių teisinės padėties įstatymo reikalavimus. Jis nurodė sudaręs veiklos sutartį su „apie 10 asmenų iniciatyvine grupe“, kurios iniciatorius ir yra A. Sokolovas.
„2011-aisiais jie atvyko, reikalavimų nebuvo, paskui atsirado reikalavimai įdarbinti tris darbuotojus, nors jie jau buvo susikūrę verslą pagal vienas žaidimo taisykles, tik paskui atsirado įpareigojimas. Atsirado noras verslo migrantų, kad nebūtų diskriminacijos. Bet kai kalbame apie fiktyvių įmonių atsiradimą - kur čia gali būti fiktyvi įmonė, jei ji jau ne vieną kartą yra tikrinta Migracijos departamento, jau jie yra gavę leidimus gyventi“, - sakė jis.
R. Stumbrys tikino, kad įstatymas numato imperatyvą tikrinti naujai steigiamas įmones, ar jos nėra fiktyvios.
Anot jo, Seimo priimti pakeitimai būtų aktualūs jo klientams, kadangi buvo eliminuota pareiga įdarbinti tris darbuotojus bei mokėti jiems dviejų vidutinių darbo užmokesčių dydžio atlyginimą - įpareigojimas sumažintas iki pusantro atlyginimo.
Jis tikino bendravęs su visomis Seimo frakcijomis ir neišskyręs liberalų.
Už pataisas birželio pabaigoje vieningai balsavo dauguma socialdemokratų, vienas balsavime dalyvavęs tvarkietis, „darbiečių“ stovykla pasidalijo pusiau. Projektą vieningai palaikė ir opoziciniai liberalai, Lietuvos lenkų rinkimų akcijos atstovai, didesnė dalis konservatorių.
Tuo metu A. Sysas nesitiki, kad prezidentės veto Seimas atmes, kadangi ir įstatymo priėmimo metu Seime diskutuojant dėl šių nuostatų buvo „nuomonės labai išsiskyrė“, tam ypač priešinosi Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atstovai.
Prezidentė trečiadienį atmetė pataisas motyvuodama, kad jos atveria kelia fiktyviam verslui, o Valstybės saugumo departamentas įspėja, kad ji sudarys galimybes į Šengeno erdvę atvykti pavojingiems asmenims.
Prezidentės atmesta Seimo pataisa numatė, užsienietis iš trečiųjų šalių, pirmą kartą prašydamas laikino leidimo gyventi Lietuvoje vadinamuoju verslo pagrindu, turėtų būti įkūręs savo įmonę ne trumpiau kaip pusę metų, jos kapitalas turėtų siekti ne mažiau kaip 28 tūkst. eurų, o bendras darbo užmokesčio fondas darbuotojams būti ne mažesnis kaip dviejų vidutinių darbo užmokesčio dydžio. Tačiau gavęs leidimą laikinai gyventi Lietuvoje dvejus metus toks užsienietis po to leidimą prasitęstų be jokių ribojimų, o jo įmonė jau galėtų ir nebeveikti.
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas „darbietis“ Artūras Paulauskas pabrėžė, kad pataisos iš esmės buvo parengtos siekiant pritraukti Lietuvos ekonomikai reikalingos kvalifikuotos darbo jėgos, paskatinti startuolių kūrimąsi, tačiau A.Syso pasiūlymai „praktiškai sugadino visą įstatymą“. Anot jo, prieš kelerius metus teisėsauga aptiko ir „viename garaže registruotą šimtą ir daugiau įmonių“, kurios nevykdė jokios veiklos - jei pataisos įsigaliotų, jo teigimu, tai leistų ir toliau fiktyvių įmonių steigėjams legaliai būti Šengeno erdvėje.
„A. Syso pataisa tuo ydinga, kad žmonėms, kurie atvažiavo anksčiau ir, kaip dabar aišku, įkūrė fiktyvias įmones, šie reikalavimai būtų nebetaikomi: ji praktiškai juos legalizuotų ir jie galėtų likti visi Lietuvoje tie „fiktyvistai“, nes jie jau būtų ne pirmą kartą gaunantys vizą. Nes jo pataisoje buvo pasakyta, kad tik pirmą kartą gaunantieji vizą turėtų atitikti“, — sakė A. Paulauskas.
Pagal kitas pataisas, lengviau dirbti ir gyventi šalyje galėtų užsieniečiai, kuriantys startuolį, tai yra įmonę, susijusią su naujomis technologijomis ar kitomis Lietuvos ūkiui reikšmingomis naujovėmis. Jie galėtų ne tik greičiau, per mėnesį, gauti laikinąjį leidimą gyventi, tačiau ir atsivežti savo šeimą. Be to, dvejus metus tokiam užsieniečiui nebūtų taikomi papildomi reikalavimai dėl darbuotojų skaičiaus, minimalaus įstatinio kapitalo. Įstatymų pakeitimai numatė, kad šeimą atsivežti galėtų ir įmonių, kurių metinė apyvarta viršija ar yra lygi 0,5 mln. eurų, vadovai, nesantys įmonių akcininkais, taip pat ir minėti smulkūs verslininkai, į įmonę investavę ne mažiau kaip 14 tūkst. eurų savo lėšų. Vadovams laikini leidimai gyventi Lietuvoje bus išduodami trejiems metams.
Trūkstamiems Lietuvoje aukštos kvalifikacijos specialistams būtų galima mokėti nebe du, o 1,5 vidutinio darbo užmokesčio dydžio algą. Aukštos kvalifikacijos specialistams būtų prilyginti ir asmenys neturintys aukštojo mokslo diplomo, bet turintys penkerių metų darbo patirtį toje srityje.
Įstatymo pataisose buvo numatyta, jog atvykstantis užsienietis negali uždirbti mažiau negu tą patį darbą toje pačioje įmonėje dirbantis Lietuvos pilietis, o jeigu įmonėje nedirba Lietuvos piliečių, užsieniečių alga negali būti mažesnė negu vidutinis mėnesio darbo užmokestis tame sektoriuje.
Lengviau įsidarbinti galės mūsų šalyje studijuojantys ir besimokantys užsieniečiai ar baigusieji lietuviškas aukštąsias mokyklas.