Praėjusios savaitės pabaigoje jai teko išgyventi tragišką incidentą – spėjama, dėl elektros instaliacijos užsidegė neapdraustas namas, kuriame moteris gyveno su šeima.
Tačiau skaudžiausia jai net ne tai, o problema, kurią ši situacija apnuogino.
Viduryje gaisro automobilis tiesiog neužsikūrė
„Ugniagesių komandos vyko ilgokai, bet čia nieko nuostabaus, kadangi dispečerė, sėdinti Alytuje, nurodė vykti toliausiu maršrutu.
Vyrai dirbo operatyviai, jokių priekaištų. Degė du kambariai ir dalis stogo. Išpylus dvi cisternas, ugnį pavyko nuslopinti. Trūko trečiosios.
Deja, automobilis nesikūrė. Po 10 minučių reanimacijos ugnis įsisiautėjo po visus namus ir paskutinė viltis išgelbėti dalį mūsų turto paskendo liepsnose“, – taip trumpai situaciją, kurioje atsidūrė, feisbuke nupasakojo moteris.
Ji dėkojo ugniagesių komandai, kuri iš visų jėgų stengėsi užgesinti gaisrą, Daugėlaičių kaimo bendruomenei ir tiems, kurie neliko abejingi jų šeimą ištikusiai nelaimei, tačiau aiškino norinti kreiptis į aukščiausius šalies pareigūnus.
„Visa tai kainavo mūsų turtą, kitą kartą tai gali kainuoti kažkieno gyvybę“, – konstatavo moteris.
Ugniagesiai į kovą su ugnimi stoja be ginklų?
DELFI ji sakė nenorinti viešumo – moteris nesutiko nurodyti savo vardo ir pavardės, pasidalinti nuotrauka ar vaizdo įrašu, kuriuos paskelbė feisbuke. Anot jos, svarbu į problemą pažiūrėti ne per asmeninį pavyzdį, o kompleksiškai – ugniagesiai į kovą su ugnimi stoja be ginklų.
„Tikrai galėtų kažkas, įtakingi asmenys, atkreipti dėmesį, nes aprūpinimo reikia. Pas mus atvažiavo 4 cisternos vandens, dvi išleido, trečioji išvažiavo vandens prisitraukti, ji gal tuščia atvažiavo į prūdą, o atsistojo užpildyti paskutinius židinius ir užgeso. Neužvestas automobilis vandens nepumpuoja. Jei būtų tas automobilis veikęs, viskas kitaip būtų buvę“, – įsitikinusi ji.
Pašnekovės teigimu, ugniagesiai į įvykio vietą atvyko kone pusamže transporto priemone – esą ką iš tokios technikos ir tegali išpešti?
„Ką buvome per gyvenimą sukaupę, praradom. Visiškai sienos plikos liko. Namą visą griauname dabar, nes neįmanoma nieko rekonstruoti. Viskas. Kaip aš sakau, nuo didžiųjų baldų iki apatinio trikotažo nebeliko. Ką čia skųsi? Čia niekas nekaltas, tik aprūpinimas. Ugniagesiai turi beveik plikomis rankomis, netikri dėl technikos važiuoti pirmąją būtinąją pagalbą suteikti“, – suprasti negalėjo moteris.
Vadina paprastu darbiniu gedimu
Savo ruožtu šį gaisrą gesinęs Šeduvos ugniagesių komandos vairuotojas Irmantas DELFI pateikė kiek kitokią įvykių versiją.
„Tai buvo paprastas darbinis gedimas. Dingo kažkur automobilyje srovė, tačiau, patikėkite, dingsta ir „Mercedes“ geriausiems, ir „Reno“, ir „Peugeot“ automobiliams. Kadangi šis automobilis rusiškas, sugebame dar greitai kažką ir atrasti. Buvo per 5 minutes panaikintas gedimas, automobilis vėl užsivedė ir vanduo pradėtas pilti“, – aiškino pašnekovas.
Jis neigė ir kaltinimus, kad į gaisro vietą jie vyko tolesniu keliu. Esą buvo nurodyti du pasirinkimai – 21 kilometro vieškeliu arba 23 kilometrų ir asfaltuotu keliu, ir vieškeliu. Vairuotojas pasirinko pastarąjį variantą ir tikino manantis, kad dėl to sutaupė bent 10 minučių.
„Atvažiavau laiku ir geriausiu keliu. Buvo užvestas automobilis, dirbo laisva pavara. Nunešėme kopėčias, parėmėme ir kaip tik jau baigėsi kolegoms, vienam automobiliui, vanduo, bet, kai reikėjo mums pradėti tiekti, žiūriu, užgeso automobilis. Raktelis buvo pasuktas, bet nešvietė jokios lemputės – kaip dingus elektrai. Su automobiliu važinėjate, žinote, kad būna gedimų. Tik tiek, kad tai buvo ne laiku ir ne vietoje“, – sakė jis.
Viena laukimo minutė galėjo prilygti dešimčiai
Irmantas tikino negalintis pasakyti, kur buvo gedimas, tačiau po kelių minučių automobilis vėl pradėjo burgzti.
„Kai yra gaisras, kiekviena laukimo minutė žmogui atstoja 10 jų. Garantuoju. Tos 4, 5 ar 6 minutės – niekas juk nestebėjo laiko... Rašoma, kad degė 2 kambariai, bet degė visi, stogo jau seniai nebebuvo. Tiesą pasakius, ir to turto nebebuvo – iš namo sandėlys buvo paverstas, škurliai, bardakas. Toks jausmas, kad ten net negyvenama buvo. Ten viskas degė tame name. Užsidegė nuo elektros, o gavosi, kad kalti kone gaisrininkai, kurie kelias minutes neužvedė automobilio. Atrodo, čia jau pasaulio pabaiga“, – piktinosi ugniagesių komandos vairuotojas.
Jo teigimu, būna, kad neišsiskleidžia ir lėktuvų važiuoklės, bet esą niekas apie tai taip garsiai nekalba.
Kelios minutės esą nebūtų nieko pakeitusios
Irmanto teigimu, automobilis, apie kurį šiuo atveju diskutuojama, gamintas 1986 metais – jam 31-eri.
„Nei aš, nei Jūs nepakeisite to. Kai keis, visai Lietuvai pakeis. Tai, kad automobiliai – seni, viskas aišku. Bet jie yra ir pataisomi, ir prižiūrimi, nėra tokie blogi, kad jau viskas. Turime, ką turime, ir džiaugiamės, kad turime“, – sakė jis.
Vairuotojas kartojo, kad genda bet kokie automobiliai, o kelios minutės aptartoje situacijoje esą nebūtų nieko reikšmingai pakeitusios.
„Tas namas ar taip, ar taip visas degė. Mačiau pro langą, kad atsigavo ugnis, visi kambariai degė“, – kartojo pašnekovas.
Sureaguota buvo operatyviai
Savo ruožtu DELFI prašymu aptariamą situaciją išsiaiškinęs Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Operatyvaus valdymo valdybos viršininkas Donatas Gurevičius informavo, kad Bendrasis pagalbos centras bendruoju pagalbos telefonu 112 informaciją apie gaisrą Radviliškio rajono savivaldybės Varnionių kaime gavo 14 val. 43 min.
„Iš karto, 14 val. 44 min., buvo išsiųstos (aliarmuotos) artimiausios laisvos priešgaisrinės gelbėjimo pajėgos. Šiuo konkrečiu atveju aliarmuotos tiek Valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos pajėgos (Šiaulių apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos Radviliškio priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos ugniagesių ekipažas), tiek Savivaldybės priešgaisrinės tarnybos (toliau – SPT) pajėgos (Radviliškio rajono savivaldybės priešgaisrinės saugos tarnybos Šiaulėnų ugniagesių komandos ir Šeduvos ugniagesių komandos ugniagesių ekipažai). Į įvykį pirmoji atvyko Radviliškio PGT ugniagesių komanda“, – nurodė jis.
Pasak D. Gurevičiaus, pirmasis automobilis (Radviliškio SPT Šiaulėnų ugniagesių komandos ugniagesių ekipažo) atvyko 15:00 val., antrasis (Radviliškio PGT ugniagesių ekipažas) – 15:01 val., trečiasis (Radviliškio SPT Šeduvos ugniagesių komandos ugniagesių ekipažo) – 15:09 val.
„Gaisro lokalizavimo laikas – 15:40 val., gaisro likvidavimo laikas – 15:57 val. Į gaisrą pajėgos atvyko pagal priešgaisrinės saugos užtikrinimo standartą, kuriame numatyta, kad į gaisrus kaimiškose vietovėse pirmosios pajėgos atvyksta per 18 min.“, – aiškino jis.
Paaiškino, kodėl informaciją gavo Alytus
Pasak D. Gurevičiaus, Lietuvoje veikia vienas bendrasis pagalbos telefono numeris 112, kurio skambučius administruoja Bendrojo pagalbos centro Vilniaus ir Klaipėdos skyriai. Priešgaisrines gelbėjimo pajėgas valdo Bendrojo pagalbos centro Vilniaus, Klaipėdos ir Alytaus skyriai.
„Šiuo konkrečiu atveju informaciją apie gaisrą Radviliškio rajono savivaldybės Varnionių kaime, kaip ir numatyta, priešgaisrinėms gelbėjimo pajėgoms perdavė Šiaulių apskrities priešgaisrines gelbėjimo pajėgas valdantis Bendrojo pagalbos centro Alytaus skyrius.
Pirmieji apie gaisrą pranešę gyventojai nebuvo jungiami su BPC Alytaus skyriumi. Gautą informaciją apie įvykį Bendrasis pagalbos centras perdavė priešgaisrinėms gelbėjimo pajėgoms per numatytus priešgaisrinės saugos užtikrinimo standarto reikalavimus“, – aiškino jis.
Aiškina, kad gesinimo darbai nesustojo
Paklaustas, ar tiesa, kad įvykio metu kilo problemų dėl automobilio veikimo, pašnekovas nurodė apie tai žinantis ir pasidalijo įtarimais, kad variklio užgesimo priežastis galėjo būti automobilio elektros instaliacijos gedimas.
„Į gaisrą buvo išsiųstos 3 automobilinės cisternos. Atvykus Radviliškio SPT Šeduvos ugniagesių komandos automobilinei cisternai ir iš gaisro gesinimo vadovo gavus pirmus nurodymus šios automobilinės cisternos variklis užgeso. Gaisro gesinimo vadovas reaguodamas į tai nedelsiant papildomai iškvietė dar 2 automobilines cisternas, o tuo metu Šeduvos ugniagesiai bandė užvesti automobilį.
Pasak ugniagesių, Šeduvos ugniagesių komandos automobilinės cisternos variklis buvo atstatytas (užkurtas) per kelias minutes. Gesinimo darbai nesustojo, namas buvo gesinamas visomis turimomis pajėgomis ir priemonėmis“, – sakė jis.
Anot D. Gurevičiaus, Radviliškio SPT automobilinė cisterna yra 1988 metų gamybos.
„Tai nėra naujas ir, deja, ne vakarietiškas, o dar Sovietų Sąjungoje pagamintas „Zil 130“ markės automobilis. Kaip Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentą informavo Radviliškio rajono savivaldybės priešgaisrinės saugos tarnybos viršininkas, šiam automobiliui per jo eksploatavimo laikotarpį buvo pakeistas variklis ir antstatas. Nusidėvėjusios detalės keičiamos naujomis“, – aiškino jis.
Naujų automobilių net neįperka
Pasak pašnekovo, savivaldybių priešgaisrinių tarnybos yra aprūpinamos pagal skiriamą finansavimą, kurio didžiąją dalį sudaro ugniagesių darbo užmokestis.
„Gaisriniai automobiliai nėra pigūs. Sunku lyginti su kitų specialiųjų tarnybų pagrindinėmis darbo priemonėmis, nes nauja gaisrinė automobilinė cisterna, priklausomai nuo komplektuojamos įrangos, gali kainuoti nuo 180 tūkst. iki 350 tūkst. eur., todėl daugelio atveju SPT padedamos savivaldybių pagal skiriamą finansavimą įsigyja ne naujus, tačiau vakarietiškus dėvėtus automobilius, atnaujina turimus: uždedamas naujas antstatas, padidinamas vežamo vandens kiekis, įsigyjama specialios įrangos.
Šiai dienai SPT eksploatuojamų automobilinių cisternų amžiaus vidurkis yra 31 metai, apie 80 proc. iš jų yra ne „vakarietiškos“, o pagamintos buvusioje Sovietų Sąjungoje ar NVS šalyse. Valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos automobilinių cisternų amžiaus vidurkis siekia 15 metų“, – sakė D. Gurevičius.