Pirmadienį britų „Financial Times“ skiltyje „Special Reports“ pasirodė septynios publikacijos apie Lietuvą: šalies laikyseną tarptautinėje arenoje, proveržį finansinių technologijų srityje, fotografų pasiekimus, Suvalkų koridorių, energetinę nepriklausomybę nuo Rusijos, krepšinį ir pirmąjį Lietuvos vienaragį „Vinted“.
Kubilius: Europos sostinės seka Lietuvos pėdomis, todėl apie tai rašo
Lietuviai reiškė džiugesį ir pasididžiavimą, kad tiek dėmesio mums skyrė įtakinga žiniasklaidos priemonė.
„Apie tai, kaip Lietuva įtakoja Europos Sąjungos užsienio politikos paradigmų kaitą.
Įtakojame, nes nesistengiame vien tik plaukti didžiųjų (Berlyno, Paryžiaus, kt.) nuo seno nubrėžtame farvateryje. Nuosekliai brėžiame kitokias, „nepragmatines“ linijas ir taip priverčiame net ir Berlyną ar Briuselį pripažinti, kad dėl Rusijos jau seniai buvome teisūs. Tik iki karo nebuvome girdimi.
Dabar jau mus girdi, todėl ir Gabrieliaus bei Ingridos nuoseklūs žodžiai (ir veiksmai) ne tik apie Rusiją, bet ir apie Kiniją keičia iki šiol Europos Sąjungoje vyravusias paradigmas. Berlynas, Paryžius, Briuselis seka mūsų pėdomis, o ne atvirkščiai. Todėl apie tai ir rašo „Financial Times“. Rašo neslėpdami pagarbos ir susižavėjimo Lietuvos laikysena“, – vieno iš tekstų turinį feisbuke komentavo Europos Parlamento narys konservatorius Andrius Kubilius.
Į tai, kad Lietuva sudomino „Financial Times“ ir parengė specialią publikacijų seriją, atkreipė dėmesį ir Vyriausybė.
Už tai, kad buvo pakalbinta ir galėjo pasidalinti savo įžvalgomis „Financial Times“ žurnalistui dėkojo Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto direktorė Margarita Šešelgytė.
Sutartis – 56,8 tūkst. eurų vertės
Dėmesiu Lietuvai feisbuke taip pat pasidžiaugė Lietuvos kultūros institutas, Lietuvos ambasada Danijoje, Ekonomikos ir inovacijų ministerijai pavaldi viešoji įstaiga „Investuok Lietuvoje“.
„Prieš 24-erius metus „Financial Times“ parengė pirmąją išskirtinę Lietuvos ataskaitą – šiandien skelbia antrąją Lietuvos transformaciją į ateitį mąstančią, inovatyvią pasaulio ekonomiką! Nuo „dainuojančios revoliucijos“, kuri atgavo mūsų laisvę, Lietuva pasiekė etapą po etapo – įstojo į NATO ir ES ir netgi pasiekė kosmosą!
Panagrinėkime Lietuvos atsparumą pasaulinių anomalijų akivaizdoje, taip pat jos, kaip inovatyvios ir klestinčios šalies, vaidmenį technologijų industrijoje“, – rašoma įstaigos paskyroje.
Šios viešosios įstaigos svetainės reklama matoma greta specialaus reportažo publikacijų.
Būtent „Investuok Lietuvoje“ ir sumokėjo už publikacijų serijos atsiradimą.
Šių metų lapkritį „Investuok Lietuvoje“ ir „Financial Times“ sudarė 56,8 tūkst. eurų (su PVM) vertės sutartį ir įsigijo turinio kampanijos paslaugas.
Numatytas turinio kampanijos laikas nuo 2022 metų lapkričio 24 dienos iki 2023 metų sausio 24 dienos.
Teigia, kad Vyriausybė neturėjo įtakos turiniui
Tiesa, „Financial Times“ korespondentas R. Milne patikino, kad visus redakcinius sprendimus šiuo atveju priėmė portalas.
„Visas straipsnių temas parinkau aš ir daugelį jų parašiau aš. Lietuvos Vyriausybė neturėjo tam jokios įtakos“, – tviteryje reagavo žurnalistas.
Jis pažymėjo, kad visi „Financial Times“ specialūs reportažai yra rengiami atsižvelgiant į reklamos paklausą, tačiau žurnalistai nežino, kas yra reklamos užsakovas, ir žino tik tai, kad yra poreikis parengti tekstus.
„Mes visada galime rašyti tai, ką norime, ir kiekvieną kartą taip ir darome“, – teigė R. Milne.
„Investuok Lietuvoje“ Rinkodaros departamento direktorės Rūtos Nemunytės įsitikinimu, turinys apie Lietuvą įtakingame portale padės sudominti užsienio žurnalistus, verslininkus ar investuotojus galimybėmis Lietuvoje.
„Turinio projektas, susidedantis iš 7 turinio vienetų yra ilgalaikė, organiško turinio kampanija. Jos aktyvus sklaidos laikotarpis – du mėnesiai ir „Financial Times“ įsipareigoja užtikrinti nuolatinę turinio sklaidą įvairiais sutartais formatais (naujienlaiškiai, socialinių tinklų paminėjimai ir t.t.).
Ne mažiau svarbu, kad leidinio sukurtas turinys yra aktualus ne tik „Investuok Lietuvoje“, juo aktyviai dalinasi ir prie sklaidos prisideda šalies pristatymu užsiimančios institucijos, verslo ekosistemos dalyviai ir aktyvūs lietuviai visame pasaulyje.
Toks Lietuvai skirtas raportas stiprų autoritetą turinčiame „Financial Times“ leidinyje ne tik padės atkreipti dėmesį į Lietuvai svarbias, leidinyje nušviečiamas temas, tačiau ilguoju periodu leis lengviau sudominti tarptautinius žurnalistus, verslininkus ar investuotojus galimybėmis Lietuvoje“, – komentare Delfi teigė R. Nemunytė.
Nemunytė: Lietuvai svarbu stiprinti savo įvaizdį
Ji pažymėjo, kad tekstai portale itin skaitomi:
„Pirminiais duomenimis, vos per kelias valandas šio raporto straipsniai buvo atidaryti virš 10 tūkst. kartų, o konversijų rodikliai maloniai nustebino ir pačią leidinio komandą.“
Lietuvai, „Investuok Lietuvoje“ atstovės teigimu, dabar itin svarbu kurti patikimos, saugios, pažangios ir verslui patrauklios valstybės įvaizdį. Tam, atlikus naudos ir kaštų analizę, esą ir pasitelktas „Financial Times“.
„Tarptautiniams verslams renkantis lokaciją plėtrai, svarbią dalį užima bendras šalies suvokimas ir reputacija. Šiuo metu Lietuvai ypač svarbu stiprinti savo, kaip patikimos, saugios, pažangios ir verslui patrauklios šalies įvaizdį.
Didelę reikšmę turi ir leidinio įtakingumas bei galimybė pasiekti mūsų tikslinės auditorijos (verslo sprendimų priėmėjus tikslinėse rinkose) atstovus.
Atlikus kaštų-naudos analizę buvo priimtas sprendimas pasitelkti „Financial Times“ – įtakingiausią Europos finansų ir ekonomikos dienraštį, skaitomą visame pasaulyje ir turintį daugiau nei 16 mln. unikalių skaitytojų per mėnesį (daugiau nei 4 mln. – JAV ir Kanadoje, daugiau nei 4 mln. Europoje, beveik 5 mln. EMEA regione)“, – teigė R. Nemunytė.
Apie publikacijas Lietuvos tematika Delfi kalbintas komunikacijos ekspertas A. Katauskas pažymėjo, kad „Financial Times“ skiltis „Special Reports“ yra komercinė ir šį portalą skaitantieji greičiausiai tai žino.
„Special Reports“ yra komerciniams klientams skirta rubrika ir „Financial Times“ apie tai skelbia <...>. Man pačiam neteko ten nieko užsakinėti, bet esu apie tai girdėjęs, o skaitytojai, žinantys ir nuolat skaitantys „Financial Times“, turbūt jau yra su tuo susidūrę, kaip ir aš esu su tuo susidūręs, kad tai yra komerciniai dalykai“, – teigė jis.
Katauskas: užsakovai galėjo būti sąžiningi ir informuoti
„Įdomesnis dalykas yra mūsų politikų komunikacija ir bandymas pasigirti, kad mus pastebėjo „Financial Times“. Turbūt mūsų nelabai pastebėjo „Financial Times“, o mes susimokėjome, kad pastebėtų – čia yra toks skirtingas dalykas“, – pažymėjo pašnekovas.
Politikai, kurie reiškė džiugesį dėl to, kad svarbus portalas pastebėjo Lietuvą, turėjo pasakyti, kad tai turinio kampanija ir atitinkamai reaguoti, teigė A. Katauskas. O jei to nežinojo – detaliau pasidomėti.
Jo įsitikinimu, užsakovai, šiuo atveju „Investuok Lietuvoje“, taip pat turėjo informuoti, kad „Financial Times“ publikacijų serija yra turinio kampanijos dalis. Nes dabar kai kurie žmonės esą gali jaustis apkvailinti.
„Stebint mūsų žmonių reakcijas į tai, čia man trūksta papildomos informacijos. Aš manau tie, kas užsakinėjo publikacijas ir šią turinio kampaniją, turbūt būtų buvę sąžiningi, jeigu būtų informavę apie tai <...>, kad tai yra skirta informuoti „Financial Times“ skaitytojus apie Lietuvą.
Tai būtų buvę sąžininga padaryti, nes dabar bent jau stebint akivaizdu, kad plojantys ir besidžiaugiantys, kaip čia „Financial Times“ mus mato, ir kad mūsų balsas pagaliau girdimas, akivaizdu, kad jie neturi informacijos tos, kurią turite jūs. Akivaizdu, kad [žmonės] šiek tiek gali pasijausti apkvailinti“, – svarstė A. Katauskas.
Jis nesiėmė vertinti, ar „Financial Times“ pašnekovai turėjo būti informuoti apie vykdomą turinio kampaniją – tai esą priklauso nuo žiniasklaidos priemonės politikos. Be to, mes ir nežinome, ar pašnekovai iš tikrųjų nebuvo informuoti.
„Neįsivaizduoju, kokia yra „Financial Times“ politika tuo klausimu. Bet kuriuo atveju Lietuvoje tai yra įprasta, jeigu yra užsakomoji publikacija, pašnekovai turbūt yra informuojami, jie privalo būti informuojami, nes tai yra reklaminė medžiaga, reklaminėje medžiagoje naudojami veidai, pavardės.
Ar čia buvo informuota, mes faktiškai nežinome. Galbūt patys žmonės, kurie buvo kalbinami, galėtų detaliau apie tai pasakyti.
Bet, mano įsitikinimu, žmonės, jeigu jie atsidūrė galvodami, kad kalba ne komerciniam turiniui, o tikram turiniui, gali būti šiek tiek nusivylę“, – svarstė komunikacijos ekspertas.
Teigia, kad Lietuva nelabai turi šansų kitaip gauti dėmesio
Visgi jis teigė neabejojantis „Financial Times“ kultūra ir sau keliamais aukščiausiais standartais.
Ar tokia turinio kampanija gali duoti naudos ir padėti sudominti užsienio verslininkus, žurnalistus galimybėmis Lietuvoje, gerinti mūsų šalies įvaizdį?
A. Katauskas teigė, jog tai yra vienas iš įrankių padidinti šalies žinomumą, ją pristatyti.
„Būtų įdomu pasižiūrėti rezultatus, turbūt, „Investuok Lietuvoje“ po visų publikacijų <...> gaus detales ataskaitas, kiek buvo perskaityta, kiek pamatė žmonių, ir kai skaičiai bus matomi, pagal tai būtų galima vertinti sėkmę ar nesėkmę“, – dėstė komunikacijos ekspertas.
Tiesa, pasak jo, sunku pasakyti, ar kampanija duos praktinės naudos.
„Bijočiau vertinti, ar tai prisidės. Žinomumas, informacijos pateikimas visada yra reikalinga, Lietuva nelabai turi turbūt kitokių šansų gauti pasaulinės žiniasklaidos dėmesio be užsakomųjų publikacijų. Tad tikrai manau, kad žingsnis yra paskaičiuotas, pasirinktas kanalas tikrai galingas, telieka sulaukti rezultatų“, – kalbėjo A. Katauskas.