Planuota išleisti daugiau nei 18 tūkst. eurų
Delfi išsiaiškino, kad šią vasarą Lietuvos automobilių kelių direkcija nutarė įsigyti transporto priemonių parko atnaujinimo analizės parengimo paslaugas.
Perkančioji organizacija numatė įsigyti nurodytų paslaugų už ne didesnę kaip 18 0150,00 Eur su PVM.
Konkurso laimėtojui LAKD kėlė tokius reikalavimus: išanalizuoti transporto parko esamą aplinką; išanalizuoti VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcijos transporto parko esamą būklę; išanalizuoti transporto parko atnaujinimo poreikius; parengti transporto parko atnaujinimo trumpalaikį planą; parengti išvadas ir rekomendacijas.
Pirkimo dokumentuose nurodyta, kad šiuo metu LAKD turi 57 automobilius. 48 iš jų pagaminti 2005-2021 m. laikotarpiu. Jie varomi dyzelinu.
1996-2016 m. laikotarpiu pagaminti LAKD 7 automobiliai, kurie varomi benzinu.
Taip pat LAKD turi vieną 2022 m. pagamintą elektromobilį ir vieną hibridą, pagamintą 2016 m.
Paslaugos tiekėjui LAKD kėlė tokį tikslą: „Išanalizuoti ir įvertinti transporto parko esamą būklę bei parengti transporto parko atnaujinimo planą, atsižvelgiant į LAKD ilgalaikius strateginius tikslus, darnaus judumo principus, nacionalinius, Lietuvos ir ES taršos mažinimo tikslus bei transporto konkurencingumo, novatoriškumo ir ekonomiškų transporto sprendimų vartotojams siekius.“
Dokumentuose nurodyta, kad suteikus paslaugą, parengtoje analizėje turi būti nustatytos ir įvardytos tyrimais ir analizėmis paremtos LAKD transporto parko atnaujinimo tendencijos. Taip pat parengti keturi scenarijai transporto parko atnaujinimui 2023–2032 m. laikotarpiui kasmet ir pateiktos argumentuotos išvados dėl transporto parko atnaujinimo poreikio ir galimų kaštų bei rekomendacijos užsakovui.
Eksperto neįtikina, kad įstaiga nežino, ko jai reikia
Rinkos žinovas teigė, kad toks pirkimas nėra įprastas. „Panašių pirkimų, jei ir buvo, tai jie tikrai nėra dažnas atvejis. Šiaip man keista, kodėl valstybės įstaiga perka tokią paslaugą. Juk kas kitas, jei ne pati įstaiga, geriausiai žino savo poreikius? Negi ji negali pati įsivertinti savo poreikių? Atrodo, keistai.
Kita vertus, čia gali būti paslėptas gudrus planas. Galbūt įstaiga netgi labai gerai žino, ko tiksliai jai reikia, tik nedrįsta pati pirkti tokių automobilių, kad nebūtų apkaltinta išlaidavimu. Sakykim, gal ji nori konkrečių automobilių, bet jie brangūs ir kiltų skandalėlis dėl išlaidavimo. O kai rekomendacijas pateiks pirkimą laimėjusi įmonė ir pasakys, kad direkcijai reikia būtent tokių automobilių, direkcija galėtų lengva ranka juos pirkti, pasiremdama šia išvada ir nusimesdama atsakomybę. Pasakytų, kad ne direkcija sugalvojo, kad jai reikia būtent tokių automobilių, bet štai išorės vertintojai pasakė. Ir tada galima skelbti automobilių įsigijimo konkursą surašant pirkimo sąlygas taip, kad praktiškai laimėtojas būtų iš anksto žinomas. Yra buvę tokių atvejų, kai valstybinės įstaigos taip surašo automobilių pirkimo sąlygas, kad laimėtojas jau būna praktiškai iš karto žinomas.
Tai kalbant bendrai ir abstrakčiai, arba įstaiga negeba pati įsivertinti savo poreikių ir tiesiog išlaidauja, arba labai gerai žino, ko konkrečiai jai reikia, ir ieško būdų, kaip nuo savęs nuimti krūvį“, - taip situaciją įvertino ekspertas.
Neturi duomenų, kad kažkas dar būtų pirkęs tokią paslaugą
Dėl šio pirkimo Delfi su klausimais kreipėsi į Lietuvos automobilių kelių direkciją.
Jos paklausus, kodėl LAKD nutarė pirkti transporto priemonių parko atnaujinimo analizės paslaugas, Saulius Jansonas pateikė štai tokį atsakymą: „Transporto priemonių parko atnaujinimo analizės paslaugos įsigytos siekiant racionalaus ir efektyvaus lėšų naudojimo.“
Taip pat paklausėme, ar LAKD neatrodo, kad pati įstaiga turėtų geriausiai žinoti savo poreikius ir tuo pačiu žinoti, kokio automobilių parko jai reikia?
Atsakydamas į šį klausimą S. Jansonas teigė, kad esą labiau pasitikima išoriniais vertintojais: „Minėtų paslaugų tikslas – parengti transporto parko atnaujinimo planą, atsižvelgiant į LAKD ilgalaikius strateginius tikslus, darnaus judumo principus, nacionalinius, Lietuvos ir ES taršos mažinimo tikslus bei transporto konkurencingumo, novatoriškumo ir ekonomiškų transporto sprendimų vartotojams siekius.
Šiuo atveju, siekiama nustatyti geriausią alternatyvą: pirkti naujas transporto priemones, nuomoti naujas transporto priemones ar taikyti mišrų modelį, t. y. dalį naujų transporto priemonių pirkti ir dalį nuomoti.
Anot jo, tai yra pirma perkama analizė dėl automobilių parko.
Galbūt LAKD trūksta kompetencijų ne tik sprendžiant, kokio automobilių parko jai reikia, bet ir kitose srityse? Pavyzdžiui, galbūt planuojama pirkti ir kitas panašias analizes, tarkime, kokio dydžio patalpų LAKD reikia, kiek ir kokių darbuotojų reikia, kokios kompiuterinės įrangos reikia?
S. Jansonas pateikė trumpą atsakymą: „Neplanuojame.“
Jis teigė, kad LAKD neturi informacijos apie tai, kad kas nors Lietuvoje be LAKD būtų pirkęs tokią paslaugą.
Pakartotinai pirkimo neskelbs
Tuo metu Delfi pradėjus rinkti informaciją LAKD atstovė Aušra Ramoškaitė papildomai informavo, kad minėtas viešasis pirkimas neįvyko.
Paklausus, dėl kokių priežasčių, ji nurodė, kad LAKD negavo nė vieno pasiūlymo.
Taip pat A. Ramoškaitės buvo paprašyta patikslinti, ar LAKD ketina skelbti naują pirkimą. Ji teigė atsakymą pateiksianti, tačiau Delfi atsakymo iki teksto publikavimo dienos nesulaukė.
Vis dėlto publikavus tekstą A. Ramoškaitė atsiuntė elektroninį laišką su informacija, kad LAKD atsisakė idėjos pakartotinai skelbti pirkimą.
Ministerija panašios paslaugos pirkti neketina
Dėl šio pirkimo kreipėmės ir į Susisiekimo ministeriją, kuriai pavaldi Lietuvos automobilių kelių direkcija.
Paklausėme, kaip ministerija vertina tai, kad LAKD nutarė pirkti transporto priemonių parko atnaujinimo analizės paslaugas? Ar šį pirkimą LAKD derino su ministerija?
Ministerijos atstovai Delfi pateikė štai tokį atsakymą: „Visos Susisiekimo ministerijos reguliavimo srities įstaigos, įmonės ir bendrovės (toliau – pavaldžios įmonės) veikia savarankiškai ir pačios vertina savo poreikį įvairioms paslaugoms įsigyti, atitinkamai planuoja ir skirsto savo biudžetus. Minėto pirkimo LAKD su Susisiekimo ministerija nederino.
Susisiekimo ministerijai pavaldžios įmonės nėra įpareigotos derinti su ministerija savo pirkimų, juos turi vykdyti vadovaudamosi Viešųjų pirkimų įstatymu. Pavaldžios įmonės retkarčiais pasiteirauja probleminiais viešųjų pirkimų klausimais, tačiau tai nėra dažna praktika ir minėto LAKD pirkimo atveju to nebuvo.“
Taip pat paklausėme, ar ministerija pritartų, kad kitos jai pavaldžios įstaigos taip pat pirktų tokias pačias paslaugas? Galbūt ministerija irgi planuoja įsigyti tokią pačią paslaugą?
Ministerija teigė, kad neketina įsigyti tokios paslaugos: „Susisiekimo ministerija neplanuoja įsigyti tokių paslaugų, tam nėra poreikio. Ministerijos nuomone, jai pavaldžios įmonės savo tarnybinių transporto priemonių parkus turėtų atnaujinti taip, kad jie optimaliai atitiktų jų veiklos poreikius, kad būtų efektyviai naudojamos lėšos ir pagal galimybes būtų laipsniškai pereinama prie netaršių transporto priemonių naudojimo.
Dar praėjusių metų rugsėjo mėn. Susisiekimo ministerija kreipėsi į visas jai pavaldžias įmones dėl žaliųjų pirkimų, pateikdama rekomendacijas ir dėl transporto priemonių įsigijimo. Pavaldžioms įmonėms priminta, kad 2021 m. įsigaliojo Alternatyviųjų degalų įstatymas ir susisiekimo ministro įsakymu 2021 m. liepos mėn. patvirtintas Energijos vartojimo efektyvumo ir aplinkos apsaugos reikalavimų, taikomų įsigyjant kelių transporto priemones, nustatymo ir atvejų, kada juos privaloma taikyti, tvarkos aprašas. Šiuose teisės aktuose nustatyti būtinieji viešojo pirkimo reikalavimai perkančiajai organizacijai ar perkančiajam subjektui, atliekant transporto priemonių ar jomis teikiamų paslaugų viešuosius pirkimus.
Atnaujindamos savo tarnybinių transporto priemonių parkus, ministerijai pavaldžios įmonės turėtų atsižvelgti į minėtas rekomendacijas ir reikalavimus. Dėl transporto priemonių ar paslaugų pirkimo poreikio įmonės turi spręsti pačios.“