„Dirbame ministro nustatytu režimu, ekstremali situacija šalyje yra išlikusi. Mūsų prioritetas – paslaugų teikimas nuotoliniu būdu. Šeimos gydytojas telefonu kalbasi su pacientu, įvertina jo ar jos būklę, esant reikalui, paskiria tiesioginę konsultaciją.
Kiekvieną pacientą jau prie centro durų vis dar pasitinka mūsų darbuotojas – pamatuoja temperatūrą, jeigu pacientas neturi kaukės, ją mes duodame. Pas gydytoją įleidžiame likus 10 minučių iki paskirto laiko,“ – vardijo Sondra Kulikauskienė, Sondros Kulikauskienės šeimos centro direktorė.
Anot jos, dabar centre sėdinčių koridoriuose žmonių neišvysi, sunkesnį ar senyvą pacientą gali atlydėti tik vienas asmuo. „Anksčiau kartais visa šeima tokį pacientą palydėdavo,“ – sakė gydytoja.
Anot jos, koronaviruso pandemija ne vienam sukėlė nerimą ar net agresijos priepuolių.
„Atvirai pasakius, ne vienas yra spardęs mūsų centro duris,“ – prisipažino S. Kulikauskienė. „Man baisu – tiek piktų ir agresyvių žmonių yra dabar.“
Kartais būta net kuriozų. „Štai šiandien (liepos 8 d. – L. J.) man paskambinęs pacientas, paprašytas papasakoti kas jam nutiko, mane piktai pertraukė: „Aš nemoku telefonu papasakoti.“ Man jį teko šnekinti kaip mažą vaiką – klausimas po klausimas. Paskyriau jam tiesioginį apsilankymą,“ – sakė gydytoja.
Anot jos, keliais atvejais ji pacientams, apsilankiusiems po karantino, įtarė onkologinius susirgimus. „Žinoma, galima svarstyti, ar sunkią ligą būtų buvę galima greičiau nustatyti ir gydyti, jeigu ne karantinas.“
Pasak S. Kulikauskienės, Centras apie 60 procentų visų paslaugų vis dar teikia nuotoliniu būdu.
Vladu Sturiu prisistatęs žmogus populiarioje palangiškių virtualioje grupėje socialiniame tinkle Facebook skundėsi, kad veltui skambinęs „ne vieną ir ne dešimt kartų, o ištisą valandą“ į kitą Palangos asmens sveikatos priežiūros centrą – miesto polikliniką.
„Tik „užimta“ ir „užimta“ – ir taip visada. Galiu nesunkiai sukurti „pasiteisinimą" už to centro vadovę, girdi, turime tik vieną telefono numerį ir trūksta darbuotojų, o gydytojai pandemijos metu konsultuoja irgi tuo pačiu telefonu,“ – skundėsi jis.
Jūratė Mikutienė, poliklinikos direktorė, iškart reagavo į tokią žinutę viešoje erdvėje: „Tiesiog tas žmogus – piktas žmogus. Tai – netiesa. Mūsų įstaiga vienintelė mieste visiems gydytojams nupirko telefonus, kurie yra viešinami mūsų interneto svetainės sekcijoje „karantinas.“ Be to, gydytojų kontaktinė informacija yra ant jų durų,“ – sakė J. Mikutienė.
Tačiau J. Mikutienė džiaugėsi, kad „kol kas“ niekas į poliklinikos duris spardė. „Nupirkti telefonai labai padėjo suvaldyti situaciją, kai kurių pacientų frustraciją,“ – sakė ji.
Anot J. Mikutienės, patvirtinus medicininių paslaugų teikimo po koronaviruso pandemijos, poliklinika jau atnaujino visas paslaugas.
Tačiau poliklinikos prioritetas vis dar – nuotolinės konsultacijos, tačiau pastebimai yra didinamos ir konsultacijos, kurios reikalauja tiesioginio medikų kontakto su pacientu. „Jos pas mus šiuo metu jau sudaro apie 80 procentų,“ – sakė direktorė. „Tiesioginio kontakto būdu priimame apie šimtą pacientų kiekvieną dieną,“ – pridūrė.
Iki šiol prie kiekvieno gydytojo kabineto gali būti tik vienas pacientas, kiekvienam pacientui skiriamas pusvalandis, po paciento apsilankymo numatytas laikas kabineto dezinfekcijai. Pacientui temperatūra jau nematuojama – tiesiog pasiteiraujama, kaip pacientas jaučiasi.
„Džiaugiuosi, kad mūsų pacientai – supratingi ir elgiasi atsakingai,“ – pabrėžė J. Mikutienė.
Almantas Norkus, poliklinikos šeimos gydytojas, „Palangos tiltui“ sakė, kad ypatingais atvejais medicininė pagalba net ir karantino metu buvo užtikrinta visiems pacientams.
A. Norkus sakė, kad ne itin pastebėjęs pacientų su dėl karantino uždelstomis ligomis. „Jeigu tokių ir buvo, tai – tik vienetai. Daugiau susirgimų, sietinų su pacientų patiriamu stresu per karantiną, irgi negalėjau konstatuoti,“ – sakė gydytojas. Vis tik jis neslėpė, kad ypač karantino pradžioje, sulaukęs ir piktų pacientų skambučių.
„Matyt, kai kuriems atrodė, kad mes slepiamės nuo jų ar užsidarome šiaip sau. Bet tokių skambučių – vienetai,“ – sakė A. Norkus.
Jis vis tik sutiko, kad dirbti nuotoliniu būdu yra nemažas iššūkis, nes kai kurias ligas, anot gydytojo, galima įtarti ar nustatyti tik pačiupinėjus paciento skaudamą vietą. „Tikrai lengviau dirbti yra matant pacientą,“ – sakė jis.
„Kita vertus, iki karantino turėjome, kaip aš sakau, gan daug beprasmių konsultacijų, susijusių su asmens nedarbingumu ar su vaiko ėjimais į darželį. Tai buvo darbas šalia darbo,“ – atviravo A. Norkus.
Šią savaitę Svetlana Gaidienė, poliklinikos Psichikos sveikatos centro gydytoja, sakė „Palangos tiltui“, kad ji pastebinti, kad neretam jos pacientui dabar itin didelį nerimą kelia antrosios koronaviruso bangos laukimas. „Jau kelias savaites buvo ramu, tačiau per televiziją pradėjus kalbėti apie galimai atsiritančią antrą „kovido“ bangą, žmonės vėl ėmė skambinti – jie jaučia nerimą, kuris gali išsivystyti į depresiją ir panašiai,“ – sakė S. Gaidienė.
Anot jos, Psichikos sveikatos centro ligonių skaičius per karantiną išaugo apie trečdaliu.
„Daugumai – nerimas, baimės, nemiga. Vaistus parinkdavau pagal skundus. Daugiausiai šeimos daktarai rašo receptus tokiems ligoniams. Mums, psichiatrams, palieka išrašyti stipresnius raminamuosius veidus,“ – sakė S. Gaidienė.
Anot jos, jos pacientai per karantiną ir po jo yra gerokai jaunesni. „Senjorai dėl visko eina pas šeimos gydytojus, o jaunimas yra visko prisiskaitęs, kaip sakau, apsišvietęs, ieško specialisto pagalbos,“ – sakė gydytoja.