Buvo gauta nemažai skundų, kad į keltus be eilės priimami vadinamieji skustagalviai, turį ryšių su nusikalstamu pasauliu.

Pasirodo, į keltus be eilės lenda ne tik skustagalviai. Tarp tų, kurie neturėdami leidimų keikė perkėlos direktorių, grasino spauda, buvo ir buvęs seimo narys, ir visuomeninis Seimo nario patarėjas, ir gydytoja, netgi pasinaudota pono Viktoro Valcerio, buvusio "Sodros" Klaipėdos skyriaus vedėjo, leidimu. Žinoma, buvo ir skustagalvių. Atgal į eilę grąžinti 47 automobiliai.

AB "Smiltynės perkėla" ne kartą kritikuojama dėl prie keltų susidarančių automobilių eilių. Pasak bendrovės direktoriaus Algirdo Žukausko, eilės, bent jau šiemet, buvo ir bus, kadangi vasarą vos ne visa Lietuva plūsta į pajūrį. Labai daug žmonių savaitgaliais vyksta į Neringą, o sekmadieniais jie visi grįžta atgal. Todėl išvengti eilių, direktoriaus teigimu, neįmanoma, tad žmonės, važiuojantys automobiliais, turi būti nusiteikę apie 2 valandas stovėti eilėje.

Išnaudojamos visos galimybės

Užvakar vietoje įprastų 80 reisų buvo padaryta 119 reisų, t. y. 39 reisais daugiau nei pagal nustatytą grafiką. Dirbo visi 5 perkėlos keltai. Taigi buvo išnaudotos maksimaliai visos galimybės. Greičiau keltai jau negali plaukti ir jų techninės galimybės nebeleidžia paimti daugiau mašinų. Direktoriaus teigimu, vidutiniškai eilėje žmonėms sekmadienį teko stovėti dvi valandas. 23 val. jau buvo perkelti visi eilėje stovėję automobiliai. Pasak A. Žukausko, ir pernai per Žolines buvo pasiektas maždaug toks pat rekordas.

Keltų įgulos net neturi pietums skirto laiko ir dėl to pretenzijų nekelia. Bendrovės direktorius reiškia padėką joms už pasiaukojamą darbą. Tačiau tai visi rezervai, daugiau nieko nebegalima padaryti. Taigi šiemet Lietuvos poilsiautojams dar teks pakentėti. Kitąmet pavasarį jau turėtų pradėti kursuoti naujasis "Smiltynės perkėlos" keltas.

Jis atstos du dabartinius keltus, talpins 45 automobilius, jam nereikės sukinėtis, tad reiso trukmė bus perpus mažesnė. A. Žukauskas tikina, jog tokių eilių, kad reikėtų stovėti dvi valandas, ateityje tikrai nebus.

Kas gali keltis be eilės?

Kai tik susidaro eilės, tuoj atsiranda ir problemų. Vyriausybės nutarimu nurodoma, kas turi teisę keltis keltais nemokamai su mašina ir kartu turi teisę įvažiuoti į keltą be eilės. A. Žukausko teigimu, daugiausia, apie 3,5 tūkst., tokių leidimų yra išduota Neringos ir Smiltynės gyventojams.

Užvakar surengtame reide tikrinant, kas važiuoja su leidimais be eilės, dalyvavo ir pats bendrovės direktorius A. Žukauskas. Jis įsitikino, kad važiuoja ir skustagalviai, bet, pasak jo, ne visi jie pravažiuoja. Sekmadienį pradėjus tikrinti nuo 15 val., per pusdienį buvo grąžinti 47 automobiliai, kurių vairuotojai neturėjo teisės važiuoti be eilės. Kai kurie jų norėjo susitarti, kiti ir pinigų siūlė, o kiti tiesiog naudojosi savo tarnybiniais pažymėjimais, nors jie tokios teisės nesuteikia.

Užsieniečiai irgi turi stovėti eilėje

Vienas užsienietis, karšo būdo jaunuolis, įsivaizdavo, kad Lietuvoje jis privalo būti aptarnaujamas be eilės. Bandant jį grąžinti atgal į eilę, jis pradėjo plūsti visus darbuotojus. Tačiau kai buvo surašytas protokolas, nurimo, nuvažiavo į eilės galą ir stovėjo. Taigi žmonės neturėtų piktintis pamatę įžūliai važiuojančius be eilės, nes yra nemaža tikimybė, kad "gudruoliai" bus grąžinti.

Rodo "valdžią"

AB "Smiltynės perkėla" direktorių labiausiai nustebino tai, kad kai kurie žmonės nori pasinaudoti savo valdžia. Sekmadienį policininkui, reguliuojančiam važiuojančiųjų be eilės srautą, savo pažymėjimą rodė ponas Vytautas Lydeika, visuomeninis Seimo nario padėjėjas. Tokias pareigas einantiems asmenims leidimas važiuoti be eilės ar nemokamai nesuteikiamas. Nors V. Lydeika ir piktinosi, klausinėjo bendrovės direktoriaus, kas jis toks esąs bei grasino, jis buvo grąžintas į eilę.

Beje, Seimo nario pažymėjimą pateikė Kęstutis Kubertavičius. Žinoma, tai, kad Seimo nario veidas - nematytas, dar nieko nereiškia. Jis gali būti iš tų, kurie mažai reiškiasi ir nelenda į žydruosius ekranus. Tačiau patikrinus pažymėjimą, paaiškėjo, kad K. Kubertavičius yra buvęs pačios pirmos kadencijos Seimo narys. Jam pažymėjimą išdavė prieš dvi kadencijas dirbęs rinkiminės komisijos pirmininkas ponas Litvinas. Deja, bent šiuo metu Lietuvoje taip nėra, kad jei kartą tapai Seimo nariu, tai visomis Lietuvoje egzistuojančiomis lengvatomis iš mokesčių mokėtojų pinigų galėtum naudotis visą gyvenimą.

Nuosavybę turintieji - irgi į eilę

Iki š.m. liepos 1 d. Neringos savivaldybė išduodavo leidimus keltis keltu nemokamai tiems asmenims, kurie Neringoje turi nuosavybę. Tačiau pasikeitus įstatymui, ir nuosavybę turintieji privalo bendra tvarka įsigyti bilietus ir stoti į eilę. To nežinojo Klaipėdos medicininės slaugos ligoninės vyr. gydytoja Danguolė Drungilienė. Ji kaltino bendrovės direktorių, kam šis išsigalvojęs tokius dalykus. Galima suprasti moters pasipiktinimą, nes tokia lengvata buvo, o dabar jos neliko. Tačiau nei policininkas, nei kasininė, nei pagaliau bendrovės direktorius dėl pakeistos tvarkos niekuo dėti.

Pasak A. Žukausko, neretai tie, kurie nori neteisėtai naudotis lengvatomis, kelia didžiausią triukšmą. Beje, tarp tų 47, kurie buvo grąžinti į eilę, buvo ir daug skustagalvių.

Skolina savo leidimus kitiems

AB "Smiltynės perkėla" direktoriaus manymu, padorumo ribos peržengiamos ir dar dėl vieno dalyko. Vyriausybės nutarimu, Neringos miesto gyventojams leidžiama keltis nemokamai ir be eilės. Visi jie gauna specialius leidimus. Tačiau kai kurie neringiškiai tais leidimais duoda pasinaudoti savo draugams ar pažįstamiems.

Užvakar pono Viktoro Valcerio leidimu naudojosi viena ponia, kuri piktinosi tokiais leidimų patikrinimais ir nesutiko atiduoti leidimo. Nidos gyventojas Kęstutis Berzinis savo leidimą buvo paskolinęs vaikinams, važiavusiems Utenos apskrityje išduotą valstybinį numerį turėjusia mašina.

AB "Smiltynės perkėla" direktorius A. Žukauskas ketina kreiptis į Neringos savivaldybę ir siūlyti, kad būtų ribojamas Neringos gyventojų važiavimas. Dabar kartais vienas gyventojas per dieną važiuoja po kelis kartus. A. Žukauskas mano, kad turi būti atimami leidimai iš tokių asmenų, kurie jais leidžia naudotis kitiems. Pasak jo, toks elgesys yra valstybės pinigų vogimas. Juk už tą Neringos gyventojo leidimą keltis nemokamai moka valstybė, t. y. Lietuvos kelių direkcija. Ji moka ir už pono V. Valcerio ir už K. Berzinio leidimus.

Sekmadieniais reikia policininko

Beje, AB "Smiltynės perkėla" privalo užtikrinti saugų įvažiavimą į keltą ir reguliuoti važiuojančių be eilės eilę tik savo teritorijoje. Tačiau Smiltynėje ties naująja perkėla automobiliu eilė nusitęsia gana toli, net už kalno. Bendrovės darbuotojai ten tvarkos užtikrinti neprivalo. A. Žukausko manymu, ten kylanti netvarka turėtų būti Neringos policijos reikalas.

AB "Smiltynės perkėla" direktorius ketina kreiptis į Neringos savivaldybę ir siūlyti bent jau sekmadieniais, kai paprastai susidaro didelės eilės, policija nors šiek tiek pakontroliuotų situaciją. Užvakar bendrovės darbuotojai patys pastebėję 4 mašinas, kurios įžūliai įlindo į eilę, ir grąžino atgal. Tačiau bendrovės samdomi apsaugos darbuotojai ar policininkai visos eilės kelyje nepajėgūs kontroliuoti, ir neprivalo to daryti.

AB "Smiltynės perkėla" samdo apsaugos tarnybos "Argus" ir Apsaugos policijos skyriaus darbuotojus. Jau dabar per mėnesį bendrovė apsaugai išleidžia po 50-60 tūkst. Lt. Samdyti papildomai apsaugos darbuotojų jai jau būtų per brangu.

Įrengs filmavimo kameras

Beje, dar viena problema tai, kad kai kurie automobilių vairuotojai įvažiuoja į keltą, pastato savo mašiną, kad ir skersai, o klausyti upeivio nurodymų jiems neleidžia orumas. Tenka priminti, kad kelte nėra nei Seimo narių, nei šiaip autoritetų, kurie neprivalėtų kelte paklusti jo kapitonui. Kelte yra tam tikra tvarka, kurios būtina laikytis, mašinos negali būti sustatytos bet kaip.

Žinoma, galima tokiam įžūliam vairuotojui iškviesti policiją, surašyti protokolą, tačiau tai - ne išeitis. Kol atvyks policija, kol ji išsiaiškins, užtruks nemažai laiko, ir keltas neplauks. Vadinasi, būtų sprendžiama problema kitų kelto keleivių sąskaita.

A. Žukausko teigimu, bendrovė, norėdama apsiginti nuo tokių įžūlių vairuotojų, kurie trukdo darbą, ketina įsigyti filmavimo kameras ir tikisi, kad tokia priemonė juos sudrausmins.