Ko Galinos norėjo paklausti, bet niekada nepaklausė Vytautas Kernagis? Ar išsipildė jos paskutinė svajonė?
DELFI siūlo paskaityti Ingos Liutkevičienės knygos „15 metų su Galina Dauguvietyte. Kas liko nutylėta?“ knygos ištrauką. Knygą išleido „Mažoji leidykla“.
***
Namai, į kuriuos ateidavau du kartus per savaitę, man patiko. Įėjusi į erdvų keturių kambarių butą, kuriame visi kambariai, išskyrus vieną atskirą mažiuką kambarėlį, – jame jaunystėje vykdavo garsieji Galinos ir jos draugų baliai, – buvo pereinami, pasijusdavau tarsi įžengusi į kitą laiką, gal dar ne tokį tolimą, bet visgi kitą.
Ant sienos kabojo tėvų nuotraukos. Akį traukė šalia sofos stovintis įdomus, pagal užsakymą gamintas toršeras su lentynėle pasidėti daiktams. Ant toršero lentynėlės stovėdavo laidinis sovietinės gamybos telefonas, būdavo padėta peleninė, cigarečių pakelis, tušinukų, užrašų knygelė su telefonų numeriais. Galinėje kambario sienoje – niša knygoms. Ant palangių neįmantriuose vazonuose kerojo nereiklieji alijošiai. Šis kambarys vienintelis bute turėjo balkoną. Balkone Galina augindavo gėlių, bet tai nebuvo tas gražus balkonas,nuo kurio negali atplėšti akių, nes buto šeimininkė nemėgo tarnauti niekam, gėlėms – taip pat.
Iš šio kambario patekdavai įtradiciškai apstatytą miegamąjį – plati dvigulė lova, du naktiniai staleliai iš šonų, veidrodis su staleliu, o iš miegamojo į kambarį, kuriame dienomis gyveno Jurgis ir jo geriausias draugas kompiuteris. Šiame kambaryje stovėjo spintos, prikimštos kelių dešimčių metų senumo, dar iš Paryžiaus atsivežtų, bei naujų drabužių, seni lagaminai su batais, rūbais ir visokiais aprangos aksesuarais – dirželiais, šalikėliais ir dar daug kuo.
Kambarėlyje stovėjo bufetukas, jame – porceliano indai,stalčiuose – iš vasarvietės Dauguviečiuose, Biržų rajone, parsivežti sidabriniai stalo įrankiai, kuriuos vienintelius paliko sodybą karo metu išgrobstę žmonės. Įrankiai buvę sunkūs, tad valstiečiai nusprendę – kam toks balastas reikalingas. Ant kambarėlio sienos virš sofos kabojo paveikslai, o ant durų rankenos iš kambarėlio pusės būdavo pakabintas Galinos geltonų plaukų kuodas, kurį ji prisitvirtindavo prie savo tikrų plaukų išeidama į viešumą. Turėdavo jų ne vieną: kai kalbėdavomės,vienas pūpsodavo ant galvos, kitas kabodavo ant rankenos.
Sovietmečiu, kai buvo madinga, turėjo ne vieną peruką. Perukų į sovietinę Lietuvą atsiųsdavo giminės, gyvenantys Amerikoje ar kitose Vakarų šalyse. Daugelis Galinos rūbų tuomet buvo iš siuntinių, todėl ji ne tik energija, bet ir apranga išsiskirdavo iš kitų moterų.
Visada kalbėdavomės svetainėje. Diktofonas, rašant pirmąją knygą, – dar juostinis, sukdavosi, mes kalbėdavomės, o iš nuotraukų mus tarsi stebėdavo gražuolė Galinos motina aktorė Petronėlė, vėliau sutrumpinusi ir sumoderninusi savo vardą, nes jis atrodė per daug kaimiškas, ir tapusi Nelė Vosyliūtė: atmesta galva, banguoti plaukai.
Man patiko ir mėlynoji buto virtuvė, kurioje stovėjo tikrų tikriausia taip pat šviesiai mėlynai dažyta krosnis valgiui virti. Tiesa, tuo metu ji pagal ankstesnę paskirtį nebūdavo naudojama, ant viryklės būdavo kraunami virtuvės rakandai, virš krosnies kabėjo samčiai. Matydama šį vaizdą net užmiršdavau, kad tai – pats Vilniaus centras, kad gyvenu jau XXI amžiuje. Tualetas žemomis pakrypusiomis durelėmis, į kurį įėjus reikėdavo užsikabinti kabliuku, atrodė nemažiau egzotiškai. Bet visa ši aplinka labai tiko prie originaliosios buto šeimininkės arba atvirkščiai – šioji prie aplinkos.
Ateidavau, įjungdavau diktofoną ir Galina, kartkartėmis užsirūkydama, leisdavosiį kelionę praeities keliais. Svetainėje visada susėsdavome ta pačia tvarka, kurią taip pat diktavo Galina. Jei mėgindavau atsisėsti ant fotelio, ji ginčytis neleidžiančiu tonu sakydavo: „Sėskis čia, ant sofos, šalia manęs.“ Taip ir sėdėdavau nepatogiai persikreipusi dvi valandas, nors kalbantis visada patogiau sėdėti vienam prieš kitą. Ji beveik visada įjungdavo toršerą, nes bute nuolat tvyrojo prietema. Nors visi buto langai į rytų pusę, bet sulapoję aukšti medžiai neleido pro langus patekti saulei. Per porą pokalbio valandų surūkydavo kelias cigaretes.
Įsiterpti ar ko paklausti retai galėdavau – ji nepalikdavo tokių progų, be to, nenorėdavau jos išmušti iš vėžių. Pokalbius spontaniškai rikiavo ji pati. Stebino tai, kad net pasakodama apie dramatiškiausius gyvenimo momentus niekada nesigraudino, o sudėtingiausiose situacijose įžvelgdavo dar ir juokingų dalykų ir į daug ką žiūrėjo su humoru. Todėl kartais atrodydavo, lyg visa tai būtų atsitikę ne jai, o kažkam kitam.
Kiekvieną gyvenimo epizodą pasakodavo artistiškai, tarsi kalbėtų žiūrovų salei. Gailėjausi, kad niekas tomis minutėmis Galinos nefilmuoja. Mažą spektaklį, kaskart vis naują, keliaujant į praeitį, mačiau tik aš – išraiškingi rankų mostai, besikeičiantis balso tembras, juokas, koketės žvilgsnis – viskas buvo skirta nematomiems žiūrovams.
Dažniausiai ji vilkėdavo sijoną, užsikeldavo koją ant kojos. Akys būdavo labai gyvos, žvilgsnis – ugningas. Aš žiūrėdavau į ją ir kartą netikėtai sau pagalvojau: ir sena moteris gali būti graži. Grožis, pasirodo, nedingsta, jis tik sunkiau pastebimas po metų voratinkliu. Galina ir buvo tas žmogus, kuris pamažu panaikino mane persekiojusią panišką senatvės baimę; ne kartą iki tol buvau pagalvojusi – geriau mirtis negu senatvė.
Jos artistiškumas, daugelio dalykų hiperbolizavimas, norimo pagražinimas, o nenorimo nutylėjimas, jaunystės nuklydimų, nuotykių ir šėlionių išsipasakojimas, nes ji neturėjo moralinių įsipareigojimų palikuonims, visuomenei buvo tarsi medus. Šis vaidmuo buvo taip įtikinamai artistiškai pateiktas, kad ją visi ėmė liaupsinti už atvirumą ir nuoširdumą, pamiršę, kad memuaruose, kai apie save pasakoja pats žmogus, pasakoma tik tai, kas norima ir kaip norima, kas nenorima – nutylima, išryškinamos žavingiausios asmeninės savybės,o charakterio trūkumai nutylimi arba užtušuojami humoru.
Visa tai ir buvo artistiškos prigimties asmenybės talentas – užburti, pavergti, papasakoti taip, kad patikėtų.