PAV dažniausiai atliekamas, kai verslininkai nori įkurti verslo įmonę ir galimai ten gali būti žala aplinkai, taip pat poveikis gamtai vertingoms „Natura 2000“ teritorijoms.
Iš proceso pašalinamos valstybinės institucijos
Vyriausybė jau pritarė Aplinkos ministerijos parengtam naujos redakcijos Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo (PAV) įstatymo projektui ir teiks jį Seimui.
Priėmus siūlomas pataisas, gerokai sutrumpėtų visas PAV procesas, tačiau valstybinės institucijos vis labiau yra atskiriamos nuo šios procedūros ir panaikinamos jų galimybės bet kaip kontroliuoti tokią veiklą.
Atrankos dėl PAV procesą numatyta sutrumpinti per pusę – nuo 75 iki 31 dienos, o visą PAV procesą – 60 dienų (nuo 210 iki 150 dienų). Be to, siūloma sumažinti veiklos rūšių, kurioms atliekama atranka dėl PAV, skaičių.
Iš proceso pašalinama Aplinkos ministerijai pavaldi institucija. Numatyta atsisakyti atrankos išvados persvarstymo Aplinkos apsaugos agentūroje.
Atimama veto teisė ir iš savivaldybių. Naujasis įstatymas panaikintų savivaldybės tarybos veto teisę, ir taryba nebegalėtų stabdyti PAV proceso.
Pagerins verslo sąlygas ar padidins korupciją?
„Kas moka pinigus, tas ir muziką užsako“, - dažnai kalbama apie poveikio aplinkai vertinimo procedūrą, kurią atlieka ne valstybinės institucijos, o privačios įmonės, dabar valstybinių institucijų teisė kontroliuoti PAV dar labiau sumažėtų.
Tačiau aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas DELFI teigė, kad tokios pataisos siūlomas, kad būtų išvengta tarybų narių keršto verslininkams.
„Yra tokia situacija, kai konkurentai, savivaldybių tarybų nariai, patys verslininkai norėdami, kad neateitų kažkas į jo rajoną dirbti, vilkindavo specialiai. Tas veto teisės panaikinimas nereiškia, kad negalės kitais būdais dalyvauti, galės visuomenė reikšti pastabas. Bet jie negalės užkirsti kelio.
Mes esame susidūrę su tokiais atvejais, pavyzdžiui, tarybos narys, verslininkas, sužinojęs, kad konkurentas nori ateiti į jo rajoną, imasi organizuoti kitus tarybos narius ir reiškia visokias pastabas, vilkina procesus. Čia mus galima sakyti ir spaudė „Investuok Lietuva“, įrodinėjo, kad ateis daug verslo ir investicijų, kurios dėl tų procedūrų pasirenka kitą šalį“, - kalbėjo K. Trečiokas.
Paklaustas, kam tada reikėjo eliminuoti Aplinkos apsaugos agentūrą, kuri yra pavaldi Aplinkos ministerijai, ministras teigė nepastebėjęs tokių pataisų: „Tokia nuostata nėra man užkliuvusi. Ką reiškia persvarstyti? Tikriausiai turėta omenyje, kad išvada iš karto turi būti kvalifikuota ir kad nereikėtų grįžti prie to. Čia kalbama apie terminus.“
K. Trečiokas teigė, kad šios pataisos rengtos kelerius metus: „Tai susiję su terminais, tik tiek. Įstatymai yra pakankami, bet yra vis dar noras apeidinėti. Galų gale, jeigu matysime, kad kažkas neveikia, galima bus vėl pataisyti, tai ne šventa karvė. Bet daug kas šiuo įstatymu skundėsi, todėl ir buvo imtasi tokių pataisų. Beje, šios pataisos buvo rengtos 6 ar 7 metus ir vis strigdavo kažkur. Manau, kad ir dabar Seime jis gali būti nutaisytas, kaip liaudiškai sakoma, bet tikiuosi, kad nebus. Tikrai verslas laukia šito sprendimo.“