Teisės ekspertas Egidijus Kaselis teigė, jog tranzito stabdymas teisiniu požiūriu yra sunkiai įmanomas.
„Teisiniu požiūriu, tranzito stabdytas yra sunkiai įmanomas bent pagal kelias tarptautines konvencijas. (…) Teisiniu požiūriu, mano galva, tai sunkiai įmanomas. Aš net neabejoju, kad per tuos 4 mėnesius, kuriuos turėjome, tiek Klaipėdos uosto direkcija, tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek tiesioginis jų akcininkas – susisiekimo ministerija, tikrai turėjo visas teisininkų išvadas ir siūlymus“, – laidoje „Info diena“ aiškino E. Kaselis.
Paklaustas, ar JAV paskelbtos sankcijos in corpore turėtų įsigalioti ir Lietuvoje, teisininkas E. Kaselis atsakė labai paprastai.
„Pasakysiu labai aiškiai ir trumpai – teisine prasme jos neturi būti taikomos. Nes ten yra trys kriterijai: JAV subjektas, atsiskaitymas JAV doleriais ir JAV teritorija. Paradoksas ar ne, bet pirkėjai irgi yra JAV kompanijos. Tai tiesiogiai JAV ir Lietuva, būdama ES narė, jokio bendro sąlyčio čia nėra“, – dėstė „Info diena“ laidos pašnekovas.
Teisininkas E. Kaselis priminė, jog sutartis su trąšas gabenančia įmone galioja iki 2023 metų pabaigos.
„Ir ten numatytos sankcijos už jos nevykdymą. Tai dabar metinė jų apkrova yra maždaug apie 3 milijardus. Tai tikrai tas atsakymas yra pas kažką ant stalo – kiek jie galėtų nuostolių paskaičiuoti. O Lietuva turėtų aiškiai komunikuoti, kaip kovodami už demokratiją, kokius nuostolius patirs Lietuva – ką veš „Lietuvos geležinkeliai“, ką kraus Klaipėdos uostas, ir visa kita susijusi infrastruktūra“, – tikino pašnekovas.
Politikai teigia, kad Lietuva turi įrankį sustabdyti tolesnį trąšų tranzitą per Lietuvą. Teisininkas E. Kaselis prognozavo, kad teisininkams bus daug darbo.
„Ir dideli nuostoliai Lietuvos valstybei“, – teigė teisininkas.
Jo teigimu, Lietuvai reikėtų teisiškai argumentuoti grėsmę nacionaliniam saugumui, jei būtų pasirinktas toks kelias.
„Pateiksiu pavyzdį, dabar Baltarusijos pasienyje veikia du skirtingi aktai – yra ekstremalioji situacija ir nepaprastoji padėtis, tai irgi yra toks mažytis teisinis nonsensas. Tai jeigu tokiu keliu eisime, tai sunkiai išvengsime didelių nuostolių“, – „Info dienai“ sakė E. Kaselis.
„Norėdami pakenkti Baltarusijos režimui pasidarysime sau didesnių nuostolių, jiems irgi kiek skaudės. Aš galvoju, ką jie bandys padaryti – išskaidys tą trąšų kiekį per kelis uostus. Sakykime, Latvija nėra tiek skrupulingi ir tiek dėl elektros baltarusiškos, tiek dėl trąšų. Manau, kad jie su džiaugsmu paims tą kiekį, ar dalį jo iš Lietuvos. Nepamirškime, kad Lietuva tiek kovojo, kad tuos tranzito kiekius turėtų – mūsų ekonomika vystytųsi, kad prekių srautai judėtų per Lietuvą“, – savo poziciją dėstė teisininkas.
E. Kaselis teigė, jog Lietuvos sprendimas stabdyti tranzitą Baltarusiją dar labiau „pastums į Rusijos glėbį“.
„Rusai, sakykime, gali kompensuoti pusę, ar visus papildomus kaštus. O latviai irgi. Manau, kad Ventspilio uostas tikrai nesnaudžia ir pasinaudos ta situacija“, – teigė jis.
Paklaustas, kuo baigsis visa ši situacija, teisininkas E. Kaselis teigė, jog turi būti teisės, o ne politikos viršenybė.
Visą pokalbį žiūrėkite čia: