Gabrielius Landsbergis, Rasa Juknevičienė ir Laurynas Kasčiūnas prašo įvertinti paviešintą informaciją ir patikrinti bendrovės „AviaAM Leasing“ bei su ja susijusių antrinių įmonių veiklą dėl tarptautinių sankcijų režimo laikymosi ir Lietuvos nacionalinio saugumo interesų.
Taip pat siūloma, informacijai pasitvirtinus, įtraukti AB „AviaAM Leasing“, AB „Avia Solutions Group“ bei susijusias įmones į nepatikimų tiekėjų sąrašą ir pasidalinti duomenimis apie šias įmones su NATO partneriais, rekomenduojant jiems įtraukti įmones į nacionalinius nepatikimų tiekėjų sąrašus.
Konservatorių lyderis G. Landsbergis teigia, kad žiniasklaidoje paviešinti faktai, jog penki lėktuvai, priklausantys Lietuvoje registruotos bendrovės „AviaAM Leasing“ antrinėms įmonėms, buvo išnuomoti Ukrainoje esančioms kompanijoms „Khors“ ir „Dart“ ir buvo naudojami Rusijos kariuomenės samdinių transportavimui į Siriją, turi būti patikrinti.
„Nors bendrovės atstovai neigia šią informaciją, mūsų įsitikinimu, paviešinti faktai turi būti patikrinti atsakingų institucijų, kurios turėtų nustatyti, ar nėra bendradarbiaujama su sankcionuojamais juridiniais ir fiziniais asmenimis, padedant jiems apeiti tarptautines sankcijas“, - sakė G. Landsbergis.
Konservatorių pranešime spaudai taip pat pažymėta, kad verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama nuomos, valdymo ir prekybos bendrovė „AviaAM Leasing“ yra susijusi su AB „Avia Solutions Group“. Lietuviško kapitalo aviacijos įmonių grupės „Avia Solutions Group“ antrinės įmonės galimai siejamos su Kremliaus aplinka, įskaitant Rusijos Federacijos gynybos pramonę, JAV sankcionuojamus asmenis ir finansines institucijas.
„Tokių įmonių atitikimas nacionalinio saugumo interesams jau kurį laiką kelia rimtų abejonių. Dėl to kovo pradžioje buvo kreiptasi į Ministrą Pirmininką su raginimu įpareigoti atsakingas institucijas patikrinti minėtas įmonių sąsajas ir jas įvertinti nacionalinio saugumo interesų požiūriu“, - pažymėjo R. Juknevičienė.
Pasak L. Kasčiūno, jeigu pasitvirtintų AB „Avia Solutions Group“ priklausančių įmonių veiklos nesuderinamumas su šalies nacionaliniu saugumu, valstybės institucijos ir įmonės turėtų nutraukti su jomis sudarytas sutartis ir ieškoti kriterijus atitinkančių paslaugų teikėjų, taip pat duomenimis pasidalinti su NATO partneriais, juos įspėjant apie galimas rizikas.
„Nacionalinio saugumo interesų neatitinkančioms įmonėms turi būti užkirsta bet kokia galimybė ne tik prieiti prie strateginės infrastruktūros ir informacijos, bet ir gauti finansinę naudą iš valstybės“, - pabrėžė L. Kasčiūnas.
„AviaAM Leasing“ grupė antradienį sureagavo į viešoje erdvėje pasirodžiusią informaciją.
Įmonė antradienį išplatino reikalavimą nedelsiant paneigti ir panaikinti tikrovės neatitinkančią Lietuvos žiniasklaidoje paskelbtą informaciją, kad „AviaAM Leasing“ priklausantys orlaiviai naudojami sankcionuotų bendrovių operacijoms Sirijoje.
Reikalaujama paneigti ir tarptautinio kriminalinio pobūdžio pranešimus, kuriuos galimai organizuoja įvairių šalių specialiosios tarnybos.
„Pabrėžiame, kad originaliame „Reuters“ straipsnyje aviakompanijos „Cham Wings“ lėktuvas, kurio skrydžių duomenys Sirijoje pateikiami, priklauso JAV lizingo bendrovei „Aercap“, kurios atstovai atsisakė pateikti komentarus“, - skelbė „AviaAM Leasing“.
Bendrovės teigimu, prieš kurį laiką į „AviaAM Leasing“ kreipėsi „Reuters“ žurnalistas Rinatas Sagdijevas, klausdamas apie Ukrainos registre esančią informaciją ir „Dart“ bei kitas straipsnyje minimas įmones. Jos įsigijo daugiau nei 90 orlaivių, skraidančių ne tik Sirijoje, bet ir Europoje, Ukrainoje ir t. t. Bendrovė pabrėžia, kad nei „AviaAM Leasing“, nei jos antrinės įmonės niekada nenuomojo ir nepardavė lėktuvų bendrovėms „Khors“ ir „Dart“.
„Patikrinę Ukrainos civilinių orlaivių registre esančią informaciją, nustebome pamatę klaidingus duomenis. Atitinkami duomenys buvo pateikti Ukrainos civilinių orlaivių registrui be mūsų žinios. Todėl nedelsdami kreipėmės į lėktuvų pirkėjus, kad duomenys būtų taisomi. Kaip minima „Reuters“ straipsnyje, dalis duomenų buvo patikslinta, tačiau ne visi. Dėl likusių netikslių duomenų taisymo toliau bendrausime su atsakingomis institucijomis“, - sako „AviaAM Leasing“ generalinis direktorius Tadas Goberis.
Bendrovė patvirtina, kad straipsnyje minimo orlaivio bendrovė „Air Alanna“ eksploatuoti negali, kadangi nei „AviaAM Leasing“, nei jos antrinės įmonės niekada nebuvo sudariusios jokių verslo sandorių su „Air Alanna“.
„Jokie „AviaAM Leasing“ ir/arba jos kontroliuojamoms bendrovėms priklausantys orlaiviai nei tiesiogiai, nei netiesiogiai nėra naudojami kariniams tikslams. Nei „AviaAM Leasing“, nei jos antrinės įmonės nenuomoja ir nėra pardavusios orlaivių jokiems JAV, Europos Sąjungos ar Jungtinių Tautų sankcionuotiems asmenims“, - užtikrina bendrovė.
Žiniasklaidoje pasirodė informacija, kad nuo 2016-ųjų spalio iki 2018-ųjų vasario penki lėktuvai, priklausantys Lietuvoje registruotos bendrovės „AviaAM Leasing“ antrinėms įmonėms, buvo išnuomoti Ukrainoje esančioms kompanijoms „Khors“ ir „Dart“. „Khors“ visą tą laikotarpį buvo įtraukta į JAV vyriausybės „juodąjį sąrašą“, o „Dart“ jame figūravo dalį laiko dėl savo vaidmens prisidedant prie orlaivių „Airbus“ ir „Boeing“ eksporto Sirijos oro bendrovėms, nepaisant draudimo tai daryti. Pasak paskelbtos informacijos, orlaiviai buvo naudojami Rusijos kariuomenės samdinių transportavimui į Siriją paremti Basharo al-Assado režimo pajėgas kovoje su sukilėliais.